Malých podnikatelů a živnostníků se zeptali, co si představí pod pojmem chytré služby, nebo také služby 4.0. Asi každý druhý si nedokázal představit vůbec nic. Že bychom byli v Česku „sto let za opicemi“? Ale vůbec ne, to jen si lidé nedokáží spojit maily, internet, sociální sítě, online marketing a další běžně používané věci s abstraktními termíny. Podle průzkumu Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR nejvíc běží rezervace po síti, sociální média a cloud. Digitální ekonomika nabízí i cestovnímu ruchu, pohostinství a dalším službám mnoho příležitostí, jak zefektivnit svou činnost, snížit pracnost a náklady, dát o sobě vědět po celém světě, aniž by to stálo majlant. Jen je třeba se naučit s moderními nástroji dobře zacházet. Někdo už pochopil, jaké možnosti mu počítač, mobil, tablet dávají do ruky, jiný na to teprve postupně přichází nebo v budoucnu přijde. Někteří jsou chytří už dnes, jiné to čeká za pár let. Ale bez nových technologií se sotva dřív nebo později obejde málokdo.
Pavel Kačer