S umělou inteligencí budeme muset počítat, ať chceme, nebo ne. Změní naše podnikání, tedy i marketing a vše, co k němu patří. V březnovém vydání Prosperity jsme přinesli první díl rozhovoru s autorkou knihy AI Marketing Playbook: Jak ChatGPT a umělá inteligence mění svět marketingu Ladislavou Knihovou, kterou vydal Nakladatelský dům Grada.
V dubnovém čísle našeho měsíčníku v něm pokračujeme:
Je nasazení umělé inteligence vyhrazeno primárně pro velké firmy a nadnárodní korporace s rozsáhlými investičními možnostmi a vysokými zisky, nebo se otevírají příležitosti i pro menší podniky a startupy?
Nasazení umělé inteligence do firemních procesů je demokratickým nástrojem. Na takto nově vymezeném hřišti je startovní čára stejná pro všechny, bez ohledu na velikost podniku či výši jeho kapitálu. V dnešní době nové AI nástroje nabízejí nejen vysokou efektivitu, ale jsou především dostupné pro široké spektrum podniků, od malých startupů až po velké nadnárodní korporace. Tato dostupnost umožňuje menším podnikům využívat pokročilé technologie, které jim pomáhají zvyšovat konkurenceschopnost, optimalizovat operace a lépe porozumět potřebám svých zákazníků s přesností a efektivitou, které byly dříve vyhrazeny pouze velkým hráčům na trhu. Určitě zde platí „Kdo dřív přijde, ten dřív mele,“ a v tento moment se podnikatelům skutečně nevyplatí otálet.
Co mohou očekávat od AI malé české podniky, mikrofirmy a živnostníci? Může jim umělá inteligence pomoci lépe získat zakázky? Nebo se vhodněji profilovat na sociálních sítích?
Očekávat mohou značnou podporu ve svém podnikání, a to díky rostoucí dostupnosti softwarových programů a aplikací obohacených o AI (Google Analytics 4, Canva, Photoshop či některé fotobanky, jako například Shutterstock a desítky dalších.). Tyto nástroje nabízejí širokou škálu nových funkcí, které mohou výrazně pomoci v dosahování efektivity a konkurenceschopnosti těchto firem. Základním nástrojem je samozřejmě generativní multimodální model ChatGPT Plus (tj. cenově dostupná placená verze společnosti Open AI), který dnes funguje nejen jako původní konverzační model, ale je přímo v něm integrováno velké množství navazujících multimediálních aplikací (vizuály, audio, video apod.). Zajímavé a užitečné jsou i aplikace pro analýzu a rešerši i rozsáhlých textů.
Pomocí AI mohou malé podniky lépe analyzovat tržní trendy, předpovídat poptávku po svých produktech či službách a efektivněji budovat zákaznické vztahy. Inteligentní chatboti mohou automatizovat komunikaci se zákazníky, poskytovat okamžité odpovědi na jejich dotazy v režimu 365/24/7, a tím zlepšit zákaznický servis, zatímco pokročilé analytické nástroje pomáhají lépe porozumět chování zákazníků a optimalizovat marketingové strategie. Takto získaná data mohou být inspirací i pro zavádění inovací.
V oblasti získávání zakázek umožňuje AI identifikovat a cílit na potenciální zákazníky s vyšší přesností, čímž se zvyšuje šance na úspěch. Na sociálních sítích AI pomáhá personalizovat obsah pro různé segmenty publika, automatizovat plánování příspěvků a analyzovat jejich dosah a vliv, což ve svých důsledcích vede k vyšší angažovanosti uživatelů. Dnes již dokážeme pracovat i s analýzou sentimentu výpovědí na sociálních sítích. Pro malé podniky je však klíčové seznámit se s dostupnými aplikacemi a nástroji a pochopit, jak je mohou efektivně využít ve svůj prospěch.
Nezmizí vlivem tvrdých dat z marketingu emoce, síla nápadu, nepodlehneme technologii na úkor vášni a chuti nakupovat?
Používání velkoobjemových tvrdých dat v marketingu rozhodně nepovede k zániku emocí, síly nápadu ani k podlehnutí technologiím na úkor vášni a chuti nakupovat. Naopak, analýza a interpretace dat se stávají důležitými nástroji, které podnikatelům umožňují přijímat informovaná a kvalifikovaná podnikatelská rozhodnutí. Data mohou sloužit jako základ pro odvážnější průzkum nových oblastí podnikání či jako datově podložené argumenty pro hledání příležitostí pro inovace a rozvoj.
Technologie jsou již dnes neoddělitelnou součástí našeho života a klíčem k úspěchu je jejich využití tak, aby co nejlépe sloužily zákazníkům. Pro vášnivé nakupující to znamená možnost užívat si technologické novinky nejen v online prostředí, ale i v kamenných obchodech, které se ve snaze poskytnout důvod k návštěvě stávají zážitkovými centry. Koncept obchodů typu phygital, který v sobě spojuje fyzický a digitální svět (např. spolupracující značky MODIVO a Eobuv.cz v obchodním centru Nový Smíchov), přináší zákazníkům to nejlepší z obou světů a posiluje zážitkový aspekt nakupování. Skutečně unikátním zážitkem je pak maloobchodní prodejna společnosti T-Mobile pojatá jako zážitkové centrum, kterou můžeme navštívit v OC Arkády na Pankráci.
Síla nápadu a kreativita budou mít v marketingu stále své nezastupitelné místo. Unikátní a inovativní přístupy pomáhají odlišit se od konkurence a naladit zákazníky na tu správnou strunu. Emoce hrají v marketingu zásadní roli a jejich umocnění prostřednictvím technologií může výrazně zlepšit výsledky kampaní. Integrace emocí do marketingových strategií, podpořená datovou analýzou, umožňuje vytvářet osobnější a emotivnější zážitky, které hlouběji rezonují s potřebami a přáními zákazníků.
Nakolik ovlivní AI e-shopy a jejich úspěšnost?
Provozovatelé e-shopů již dnes pracují s celou řadou technologických řešení. Příchod umělé inteligence má obrovský potenciál ovlivnit celkové pojetí e-shopů a jejich úspěšnost. Již jsme hovořili o důležitosti obsahu a obsahového marketingu. Do této kategorie patří i popisky v e-shopu. V nové knize AI Marketing Playbook: Jak ChatGPT a umělá inteligence mění svět marketingu z nakladatelství Grada je problematice tvorby popisek ke zboží v e-shopech věnována celá kapitola.
Další oblastí, kde AI zásadním způsobem pomáhá, je personalizace zákaznického zážitku při online nakupování. AI umožňuje e-shopům analyzovat chování a preference svých zákazníků v reálném čase, což vede k vytváření vysoce personalizovaných nakupovacích zážitků. To zahrnuje především personalizované doporučení produktů, přizpůsobený obsah a cílené marketingové kampaně, které zvyšují míru ochoty zákazníků nakupovat a zákaznickou loajalitu. Dále již jen výčtem: můžeme uvažovat o optimalizaci vyhledávání a dosažení intuitivní navigace v prostředí e-shopů a na webových stránkách firem (máme k dispozici oční kameru a výzkumy v rámci neuromarketingu), automatizaci zákaznické podpory prostřednictvím chatbotů 24 hodin denně, zlepšení řízení firemních zásob a logistiky díky umělé inteligenci, s jejíž pomocí dokážeme lépe předvídat poptávku, zefektivnit logistiku a zkrátit dobu doručení. V neposlední řadě též AI pomůže lépe analyzovat a optimalizovat výsledky online kampaní e-shopů, což umožní efektivněji pracovat se zdroji v marketingovém rozpočtu. Díky prediktivní analýze budou moci e-shopy lépe předpovídat tržní trendy. Celkově má AI potenciál významně zvýšit efektivitu, zákaznickou spokojenost a úspěšnost e-shopů, čímž jejich provozovatelé dosáhnou personalizovanější, efektivnější a inteligentnější online nákupní zkušenosti.
Influenceři se stali doslova ikonami marketingu a široká veřejnost velmi podléhá jejich názorům a doporučením. Jak mohou efektivně ovlivňovat veřejné mínění a získat si důvěru široké populace zákazníků a spotřebitelů?
Influenceři mohou využívat umělou inteligenci na několika úrovních ke zvýšení dopadu a efektivity své komunikace s veřejností. Uveďme si několik příkladů. Pokud influencer díky analýze dat rozumí lépe preferencím a chování svých fanoušků, může daleko lépe personalizovat obsah svého vysílání na sociálních sítích a programů na YouTube. Dále dokáže optimalizovat čas svého vysílání, neboť díky AI bude vědět, kdy lidé nejvíce reagují na jeho obsah. Tím dosáhne vyššího dosahu a zapojení svého publika. Dále, kromě evidentních výhod AI jako automatizace opakujících se úkolů či predikce tržních trendů, můžeme uvést analýzu sentimentu, která poskytuje cenné informace o tom, jak fanouškovská základna příslušného influencera reaguje na různé typy obsahu. Uveďme též významné zkvalitnění vizuálního obsahu svého vysílání díky využití multimediálních aplikací. Výstupy budou nabízet vizuálně atraktivnější a technicky dokonalejší obsah s menším úsilím.
Využitím AI mohou influenceři nejen efektivněji oslovovat a rozšiřovat své publikum, ale také získávat hlubší porozumění potřebám a preferencím svých sledujících, což je klíčové pro budování důvěry a vlivu na širokou populaci zákazníků a spotřebitelů. Je nesporné, že kvalitně prováděný influencer marketing má svou nezastupitelnou roli.
Grafika reklamních sdělení, videa, podcasty, fotografie – kudy povede jejich cesta pod vlivem kamarádky umělé inteligence?
Osobně mám velmi pozitivní vztah, ale i velké nároky na grafické zpracování reklamních sdělení. Jsem přesvědčena, že marketéři se rychle naučí pracovat s novými technologiemi ku prospěchu svých zákazníků. Pod vlivem rozšíření umělé inteligence se očekává, že grafické zpracování reklamních sdělení, videí, podcastů a fotografií projde revolučními změnami směrem k výraznému zkvalitnění a dosažení přitažlivosti. Díky pokročilým algoritmům AI a nástrojům pro zpracování obrazu a zvuku se budou moci tvůrci obsahu soustředit na vytváření vizuálně poutavých materiálů, které budou mít nejen kvalitnější vypovídající hodnotu, ale budou též lépe cílené a personalizované vzhledem k potřebám a preferencím konkrétních zákazníků. Z hlediska snahy marketérů dosáhnout větší interaktivity a zapojení zákazníků umožňuje AI vytváření interaktivních a tzv. imerzivních zážitků, kdy jsme plně ponořeni do obsahu sdíleného příslušnou značkou, a to i prostřednictvím rozšířené reality a virtuální reality. V konečném důsledku, díky těmto inovacím, bude obsah nejen přitažlivější a vizuálně přesvědčivější, ale také bude lépe sloužit potřebám a očekáváním zákazníků, což povede k vyšší spokojenosti a lepším ekonomickým výsledkům firmy.
A bude potřeba větších štábů k takové produkci? Nebo lidí v tomto průmyslu spíš časem ubyde?
S nástupem umělé inteligence v oblasti tvorby reklamních sdělení, videí, podcastů a fotografií se očekává transformace pracovních rolí a dovedností potřebných v tomto průmyslu. Nejde tolik o to, že by lidí v průmyslu ubylo, ale spíše o to, že se jejich pracovní náplň zásadně změní.
A jak bude vypadat tato transformace? Určitě dojde ke změnám pracovních náplní – pracovní pozice se budou vyvíjet tak, aby odrážely potřeby a využití AI technologií. Například tvůrci obsahu se mohou více soustředit na kreativní a strategické aspekty tvorby, zatímco technické úkoly, jako je formátování, jazyková úprava a zpracování, mohou být automatizovány pomocí AI. Již nyní je zcela jasné, že vznikající potřeba ovládat nové dovednosti si vyžádá rekvalifikace, a především získávání inovativních dovedností v souvislosti s rozvojem nových technologií a AI. Ve firemním žargonu se již pro tyto dovednosti ustaluje pojem „newskilling“.
Osobně se domnívám, že dojde ke zvýšení hodnoty pracovníků s vysokou mírou kreativity a strategického myšlení. Co je toho důvodem? AI totiž může převzít rutinní a stále se opakující úkoly, což umožní lidem více se věnovat kreativním a strategickém aspektům své práce. V praxi to znamená, že dovednosti jako kreativita, kritické myšlení a strategické plánování budou více ceněny.
V průmyslu, který je rychle transformován technologiemi, bude klíčovou vlastností schopnost lidí rychle se seznámit a pracovat s novými nástroji a schopnost firem optimalizovat firemní procesy. Pracovníci, kteří se budou schopni učit a přizpůsobovat nástupu nových technologií, si nejen udrží svou pozici, ale rozšíří se pro ně portfolio kariérních příležitostí. Současně to s sebou přinese zmenšení potřeby existence velkých týmů pro některé úkoly. Díky automatizaci a efektivitě, kterou AI přináší, to může znamenat potřebu diametrálně menších týmů, obzvláště pro některé projekty. Současně si však již nyní uvědomujeme, že rozsah a složitost projektů se může naopak zvýšit, což bude vyžadovat multidisciplinární týmy s různými dovednostmi a specializacemi. Určitě nebude snadné takové týmy vytvářet a získat potřebné odborníky.
Proč by si podnikatelé měli přečíst vaši novou knihu? Není určena jen marketérům?
Knihu jsem napsala pro potřeby marketingových profesionálů. Věřím ale, že by měla zaujmout nejen marketéry, ale i podnikatele a majitele firem z různých oblastí. V dnešní digitální době je porozumění využití umělé inteligence v marketingu klíčové pro úspěch každého podnikání. V konečném důsledku můžeme konstatovat, že AI je jen nástroj, který ožívá v rukou člověka.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi