Letový provoz nad územím Slovenska se za posledních sedm let zvýšil o více než čtvrtinu. Průměrný roční přírůstek činil téměř 4 % a nová situace si vyžádala vytvoření vhodných podmínek pro práci dispečerů a jejich kontrolu. To byl také hlavní důvod pro přesun Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR, š.p.), která zabezpečuje bezpečné poskytování leteckých navigačních služeb ve vzdušném prostoru a na určených letištích, do nových prostor. Součástí pracoviště je i nový systém hlasového záznamu ReDat od společnosti RETIA.
Sofistikovanější práce se záznamem
Na realizaci modernizace záznamového systému Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) byla vyhlášena veřejná soutěž v podobě elektronické aukce, ze které vítězně vyšla společnost RETIA. „Český digitální záznamový systém ReDat nahradil doposud využívanou poměrně zastaralou technologii. LPS SR tak získal moderní řešení managementu záznamu, které je porovnatelné s technologiemi na ostatních velkých světových letištích,“ prozrazuje klady modernizace Jiří Kristek, člen představenstva RETIA zodpovědný za vývoj ReDat. Pardubická společnost RETIA úspěšně dodala svůj záznamový systém na mnoho mezinárodních letišť v jihovýchodní Asii. V loňském roce to byla například série instalací na 40 indických letištích.
Společnost Letová prevádzková služba Slovenské republiky zabezpečuje poskytování letových navigačních služeb i na bratislavském letišti. Hlavní úlohou LPS SR je zabezpečit bezpečnost cestujících a personálu, usměrňovat letový provoz, poskytovat komfortní prostředí pro realizaci letů v určeném vzdušném prostoru a na určených letištích.
Komunikace při řízení letového provozu je velmi důležitá. V jedné minutě může být ve vzduchu více letadel, které se mohou dostat do kolizní situace. „Tomu předchází systém řízení letového provozu, který povoluje letadlům jednotlivé manévry a řídí provoz ve vzduchu i na zemi. V případě, že je priorita bezpečnost, je důležité mít systém, který je spolehlivý a dokáže zaznamenávat hlasovou komunikaci tak, aby se mohla analyzovat nebo použít při vyšetřování mimořádných událostí, které mohou vzniknout při řízení letového provozu,“ upozorňuje Kristek.
Princip řešení ReDat pro řízení letového provozu
Systém ReDat prošel velmi náročnými testy akceptačního procesu LPS. „Potvrdila se jeho kompatibilita s požadavky LPS i s normami, které se v oboru ATM/ATC (letový provoz) striktně dodržují. Podmínkou instalace systému ReDat bylo zřízení třech nezávislých, ale navzájem komunikujících lokací: Bratislava ACC, APP/TWR Štefánik v prostoru řídící věže a jedno testovací středisko,“ upřesňuje Jiří Kristek. Úlohou ReDat je nahrávání rádiové a telefonické komunikace středisek ACC Bratislava a APP/TWR Štefánik, ve kterých se používají jak analogové, tak i digitální rozhraní komunikačních ústředen- (VCS – Voice Communication Systém) společnosti Frequentis a telefonní pobočkové ústředny Alcatel-Lucent. „Samozřejmostí nového systému je následná archivace a možnost přehrání hovorů. K dlouhodobé archivaci slouží robustní diskové pole.“
V rámci projektu pro LPS SR bylo dodáno 10 nahrávacích jednotek a jeden databázový server, který v přehledném grafickém prostředí pracuje se záznamy ze všech lokalit. Záznamy lze následně sofistikovaně filtrovat a provádět zpětné analýzy včetně identifikace původní příčiny. Server ReDat obsahuje celou řadu nadstavbových aplikací jako je možnost práce se záznamy Catalog, ověření pravosti záznamů Verificator a další. Důležitou součástí systému je přehrávání více kanálů najednou včetně přehrávání historie z ReDat eXperience serveru. Uživatelé mohou také využít funkci SpokenTime, což jsou „hlasové časové značky“ při poslechu záznamu. „V praxi to znamená, že při přehrávání záznamu pípne a ženský hlas v anglickém jazyce oznámí čas záznamu. Funkce se využívá při analýze krizové situace, užitečná je při prezentacích nebo hromadných brífincích,“ doplňuje Jiří Kristek.
Klíčové vlastnosti instalovaného systému:
1.Poskytovat podklady pro řešení a analýzu případných nehod
2.Synchronní přehrávání až čtyř záznamových kanálů
3.Transkripce audio záznamů s možností vkládání časových značek
4.Automatická korekce hlasitosti
5.Kontrola pravosti záznamů a jejich zabezpečení
6.Zobrazení hovoru v reálném čase - monitoring
7.Speciální SLA
O systému ReDat
ReDat představuje komplexní řešení nahrávání hovorů a řízení kvality obsluhy zákazníků. Pomáhá zdokonalovat schopnosti agentů a dispečerů. Snižuje náklady na jejich školení, tím zefektivňuje provoz a pomáhá zlepšovat služby pro zákazníky.
O společnosti RETIA
Společnost RETIA je předním českým producentem speciální elektroniky. RETIA se zabývá jejím vývojem a má tři základní výrobní programy. Systém ReDat je komplexní řešení záznamu hlasu, dat zobrazovaných na počítačových monitorech a dodávky systémů s vysokou přidanou hodnotou (quality management, speech processing…). RETIA při vývoji systému ReDat spolupracuje s významnými výrobci telekomunikační techniky, jako jsou například Alcatel-Lucent, Avaya, Siemens, Genesys, TTC Telekomunikace, Cisco, Orange Business Services aj. Druhým výrobním programem je vývoj radarových systémů a elektroniky zbraňových systémů včetně jejich modernizace pro armády různých států. Novým a perspektivním oborem jsou lokalizační systémy využívající technologie UWB. Jedná se o mikrovlnné širokopásmové systémy.
RETIA, která má dnes již celosvětovou působnost, byla založena v Pardubicích v roce 1993 týmem špičkových odborníků z oborů zpracování, zobrazení a přenosu radiolokačních signálů a oboru telekomunikace.
(tz)