Internetová B2B tržiště, čekají změny. Klasické webové služby brzy převálcuje záplava mobilních aplikací. Lidé přes mobil nakupují, spravují své bankovnictví, sledují dění ve světě i na sociálních sítích. Přichází doba, kdy i velká B2B tržiště musí na tento technologický pokrok reagovat. Jejich budoucnost závisí na tom, jak se jim do mobilních aplikací podaří integrovat.
„Nelze mluvit o konci B2B tržišť jako takových, ale o jejich konci v podobě, v jaké jsme je doposud znali. V souvislosti s posunem technologií nás čekají velké změny. Naším úkolem je vytvořit aplikační prostředí, kde bude uživatel moci ovládat svou nabídku od B2B až po maloobchod v e-shopu. Obratem bude moci reagovat na poptávku, případně ovlivňovat výrobu. Může také řídit skladové zásoby. Jako odběratel bude mít on-line přehled o konkrétní fázi, v jaké se jeho objednávka nachází, a to od přípravy do výroby až po dopravu. Mobilní aplikace B2B tržiště by měla uživatelům zprostředkovat také kvalitní reporty výroby, prodeje i marketingu,“ vysvětlil Milan Novotný, marketingový ředitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.
Mobilní aplikace se již dnes těší srovnatelné návštěvnosti jako webové stránky. V současné době lidé tráví 60 procent času na internetu právě používáním mobilních aplikací. „Kvalitně zpracovaná, přehledná a do detailů dotažená mobilní aplikace dává uživateli více svobody. Potřebné činnosti může provést téměř kdykoli, bez ohledu na místo a čas. Současná doba zároveň vyžaduje rychlost. Proto se už dnes těší mobilní aplikace takové oblibě,“ uvedl Milan Novotný. Úspěšná mobilní aplikace by měla být především uživatelsky příjemná. Důležitá je přehlednost a spolehlivost nabízených funkcí. Ne vždy je však velké množství funkcí výhodou. Tvůrci aplikace by měli vždy volit rozumný kompromis mezi množstvím funkcí a schopností uživatelů se v nich následně orientovat. Zapomínat by ale neměli ani na esteticky příjemné provedení.
Příznivců e-shopů stále přibývá. Elektronický nákup například oblečení a elektroniky už je samozřejmostí. V poslední době se touto formou začínají nakupovat ve větší míře i potraviny. Lidé mají stále větší požadavky na zjednodušení nákupu. Výběr zboží musí být snadný, rychlý a pohodlný. „Kvalitní e-shop musí dostatečně informovat o průběhu zpracování objednávky, ale nesmí uživatele přehlcovat nadbytečnými informacemi. Stejné je to s dalšími informacemi, jako je nové zboží, prodejní akce, výprodeje. Pokud je takových informací nadbytek, případně nejsou relevantní či aktuální, povede to ke stížnostem uživatelů,“ upozornil Milan Novotný.
Většina existujících e-shopů upravila své webové stránky tak, aby je uživatelé mohli pohodlně otevřít i ve svých mobilních telefonech. Ani to už ale nestačí. Mobilní aplikace totiž uživatelům nabízejí více možností a celkově pohodlnější nákup. „Lidé v aplikacích oceňují především možnost lokalizace místa, která se dá využít při volbě odběru zboží, nebo třeba použití fotoaparátu jako snímače čárového kódu při identifikaci zboží například pro reklamaci či recenzi,“ popsal Milan Novotný, marketingový ředitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.
(tz)