INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Jednou z praktik, kterou uplatňuje Česká zemědělská a potravinářská inspekce (ČZPI) při zjištění prodeje nekvalitních a závadných potravin v obchodní síti, je postih – pokutování prodejce. Na této praxi nám vadí skutečnost, že jsou postihováni prodejci i v případech, kdy kvalitu nemohou ovlivnit.

Jde především o výrobky v originálních obalech, jejichž obsah je dán výrobcem při zpracování a uzavření obalu. Na prodejci je pak jenom dodržování skladovacích podmínek.

SOUČASNÝ STAV

Například u závadných medů se setkáváme s přítomností cukrů rostlin C4 (s cukry typu fotosyntézy tropického pásma + hydrolyzáty kukuřičného škrobu); s přítomností cizích enzymů nebo s množstvím enzymů, s nimiž se v přírodě nesetkáváme; s přítomností cukrů, jež nejsou nikdy součástí přírodních zdrojů snůšky.

Všechny vyjmenované „přestupky" se tvoří ve výrobě, tedy před zabalením medu. Prodejce je nikterak nemůže ovlivnit. (Jediným jeho prohřeškem může být dodatečný ohřev zkrystalovaného produktu vyšší teplotou, čímž naroste obsah HMF.)

ZVRÁCENÁ LOGIKA

Setkali jsme se s názorem, že trestat prodejce je logické, protože ten potrestaný si vícekrát od konkrétního nekvalitního výrobce další zboží nevezme – a tím je onen výrobce potrestán.

Taková logika se nám zdá jaksi zvrácená.

Obecně chápeme, že u potravinářských výrobků nabízených zákazníkům v otevíratelných obalech je posuzování „viny prodejce" podstatně složitější. Možná existují i případy, kdy prodejce zhoršení kvality prodávaného zboží může způsobit narušením obalu. V případě medu jsou ale obaly po naplnění produktu a uzavření pojištěny proti neoprávněnému otevření přelepkami, takže neoprávněné otevření před prodejem je nemožné. Je naprosto zřejmé, že prodejce nemůže kvalitu medu v obalu ovlivnit.

CO VY NA TO?

Tento článek je námětem pro vás k zamyšlení. V radě cechu jsme o takovém námětu zatím dopodrobna nedebatovali, i když jsme o něm samozřejmě opakovaně hovořili. Všichni přece dobře víme, že problém kvality prodávaného medu nás trápí roky a nepoctiví výrobci se nám smějí do očí (není divu, když jsou podle současné legislativy nedotknutelní).

Je tu příležitost pro vás! Zasáhněte, prosíme, do debaty na toto téma svými příspěvky. Získáme tak podklady od vás – z praxe – pro jednání se státními orgány.

František KAMLER, člen rady CPV pro technologii, racionalizaci včelaření a dotace

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3