Personalisté a majitelé firem tyto aktivity dokonce stále častěji hodnotí jako vyhozené peníze. Podle jednatele společnosti J.I.P. pro firmy Jiřího Jemelky za tento nelichotivý trend mohou i neadekvátně čerpané dotace z Evropské Unie a nadbytek pochybných společností, které se vydávají za renomovaná školicí centra.
„Z EU stále přicházejí nové a nové impulsy ke zvyšování konkurenceschopnosti skrze vzdělávání pracovníků ve firmách. Podniky se ale často snaží především vyčerpat co nejvíce peněz, aniž by je zajímala kvalita služeb a výsledky. Na našem trhu navíc existuje mnoho pochybných subjektů, firem, lektorů, s jejichž kvalifikací bychom mohli polemizovat," poznamenal Jemelka.
Původní ideou EU v oblasti vzdělávání ve firmách mělo být podle Jemelky zlepšení schopností v podnikání. "Mezitím se však děje přesný opak. V důsledku přehnaného důrazu na všemožné neefektivní vzdělávání pracovníků a neefektivní politiky EU, najednou zjišťujeme, že už jen při vyslovení slova školení mnohým nabíhá husí kůže.
Řada firem se navíc stala zcela závislá na čerpání peněz z fondů EU. Přiznejme si však, kolik podnikatelů a zaměstnanců díky evropským fondům skutečně zlepšilo své schopnosti a dovednosti úspěšně podnikat?," zdůraznil.
Kvalitní lektory a školicí střediska naopak trápí nedůvěra klientů a pošramocená pověst tohoto oboru. "Majitelé podniků čím dál častěji považují vzdělávání svých zaměstnanců za zbytečné. Není se čemu divit, náklady totiž většinou neodpovídají požadovanému výsledku. Musíme si bohužel přiznat, že klasické konvenční vzdělávání už prostě nefunguje," prozradil jednatel společnosti J.I.P. pro firmy.
Řada konvenčních kurzů vzdělávacích agentur se koná nárazově, například jednou za rok. „To je jako hodit hrnek soli do moře. Jednou z nejdůležitějších věcí je přece opakování. Staré známé manažerské pravidlo navíc říká: vysvětli, nech si vysvětlit, ukaž, nech si ukázat. Mám zkušenost, že řada dnešních lektorů není schopna prakticky ukázat to, co teoreticky vyučuje. Navíc téměř nikdo si už nedá práci účastníky kurzu přezkoušet, zda vše pochopili," dodal.
Společnost J.I.P. pro firmy vyvinula model, který již prošel testováním klientů a přináší výsledky. "Jednoduchý koncept spočívá v pravidelném vzdělávání každý měsíc, v rozsahu trvání 3-4 hodiny. Chybou by bylo zanevřít na vzdělávání obecně. Podnikatelům doporučuji vyhledávat vzdělávání pracovníků založené na opakování, vysvětlování, zkoušení, ukazování a dozor v praxi - to vše poskytované ze strany kvalitní vzdělávací společnosti," doporučil Jemelka.
(tz)