Stále víc spotřebitelů vybírá zboží v obchodech podle jeho původu. Češi jednoznačně dávají přednost domácím potravinám i dalším českým produktům. Důvodem je nejen nejlepší poměr mezi hodnotou a cenou, ale i snaha dát práci tuzemským firmám. Dokládá to úspěšně se rozvíjející projekt Český výrobek.
Ředitel společnosti Český výrobek s.r.o. Ing. Leo Kolečkář uvedl na tiskové konferenci v Praze výsledky průzkumu spotřebního chování Median. Zatímco před sedmi lety dávalo 43,1 % kupujících naprostou přednost domácímu zboží, letos stoupl jejich podíl téměř na 49 procent. "České výrobky preferuje víc než pět milionů osob," konstatoval Ing. Leo Kolečkář. "Meziroční nárůst představuje 1,5 procenta, tedy víc než 150 tisíc spotřebitelů," dodal.
Není pochyb, že Češi chtějí nakupovat "hezky česky". Problém však často bývá v tom, kde tuzemské zboží najít. Pro snazší orientaci spotřebitelů se na obalech objevuje logo Český výrobek.
"Podstata a filozofie označení Český výrobek spočívá především v určité selekci, odlišení a hlavně v jistotě onoho tvrzení," prohlásil Jindřich Stoklasa ze společnosti Spoltex s.r.o. "Nabízíme koncovým zákazníkům a spotřebiteli stoprocentní garanci, že produkt s tímto logem je vyroben v České republice."
Mnoho zahraničních fírem se však snaží z obliby českých značek profitovat a označují dovážené zboží původními, českými názvy a designem. Například máslo Pragolaktos se vyrábí v Německu, zápalky SOLO v Asii a známá káva JIhlavanka v Polsku. Lidé je však nakupují s mylným vědomím, že jde o český výrobek.
Do projektu Český výrobek se zapojilo 39 podniků, které nabízejí na trhu 1976 certifikovaných výrobků. Zaměstnávají 2663 osob a vykázaly roční obrat bezmála devět miliard korun.
Více na www.ceskyvyrobek.eu
(kčr)