INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Den českých výrobků Praha 2Stačilo jen pár let volného trhu a českým spotřebitelům se otevřely oči. Už vědí, že dovážené zboží, cizokrajné názvy na atraktivním obalu nebývají vždy zárukou kvality a výhodné koupě. Češi znovu věnují svou přízeň tuzemským potravinám a dalším domácím produktům, protože takové vlastenectví přináší jim i jejich zemi ekonomický prospěch. Hovořili jsme o tom s ředitelem společnosti Český výrobek s.r.o. Ing. Leo Kolečkářem.

Trvá stále zájem Čechů o zboží domácího původu, nebo to byla jen krátkodobá módní vlna?

Ano, zájem trvá, dokonce stále stoupá. Máme z toho velikou radost, protože rostoucí podpora českých výrobků domácí poptávkou je cesta správným směrem.

Podle výsledků výzkumu MML TGI ČR (ročně je dotazováno přibližně 15 000 respondentů) v České republice roste počet lidí, kteří preferují domácí zboží před zahraničním. Vyjádřeno v absolutních číslech, české výrobky preferuje 5 110 000 osob (48,7 % populace). Podíl osob, které dávají přednost českým výrobkům, dlouhodobě vzrůstá, v posledním dostupném období prvního pololetí 2013 podíl dosáhl počtu 48,7 procenta. Meziroční nárůst 1,5 % představuje přibližně 150 000 potenciálních zákazníků z celé populace, kteří začali dávat přednost českým výrobkům.

Znamená to také, že peníze za utracené domácí výrobky neskončí třeba v Asii (například obchodní bilance s Čínou je velmi nevyrovnaná – 10:1 v náš neprospěch), ale vrací se zpět do naší ekonomiky. A jaké peníze navíc nám přináší nákup českých výrobků? Jednoznačně to jsou mzdy zaměstnanců, jejich daně, sociální a zdravotní pojištění, dále daně firem, sociální a zdravotní odvody za zaměstnance. Toto všechno plyne z nákupu každého českého výrobku. Nebo naopak – ani korunu z tohoto nám nepřináší nákup dovozového výrobku. Proto se v prodejnách dobře rozhodujme, stojí to za to.

Mají kupující z čeho vybírat nebo je jejich volba omezena jinými než sortimentními důvody?

Ano, nabídka českých výrobků je stále velmi široká, zejména v potravinách, ale i v průmyslovém a spotřebním zboží. Vzhledem k postupující globalizaci je přirozené, že v některých odvětvích můžeme české výrobky najít jen ztěžka. A proto jsme rádi, že můžeme podporovat české výrobce potravin, ale i například dětských školních brašen, nebo spodního prádla, kde je obrovská zahraniční konkurence a kde však jsou české výrobky na špičkové úrovni. Aktuální seznam potravinářských a nepotravinářských výrobců užívajících logo Český výrobek najdete na www.czvyrobek.cz.

Jak se nejlépe vyznat v nabídce trhu, resp. v přemíře značek původu a místa provenience?

Nakupující se mohou setkat s různými označeními, které hlásají to i ono. Abyste však měli jistotu, že kupujete český výrobek, nemusí stačit ani EAN – čárový kód ani česká vlajka ani česká značka výrobce ani značka kvality. Zkrátka je v tom džungle a běžný spotřebitel má velmi malou šanci se správně orientovat. Myslí si, že kupuje český výrobek, v košíku má však kamuflovaného zahraničního konkurenta. Tyto skutečnosti ve svém důsledku poškozují skutečné kvalitní české výrobky.

Říkáte nepřehledná džungle, ale jak z ní ven?

Třeba osvětou a jasnou propagací. To je jeden z hlavních důvodů, proč vznikl program Český výrobek. Díky jednoduchému logu nakupující okamžitě zjistí, že se jedná o český výrobek, vyrobený v ČR, českými zaměstnanci, je li to možné, z českých surovin. Že se jedná o výrobek bezpečný a nezávadný. Že výrobce platí daně a odvody v ČR. Že je výroba pravidelně kontrolována, nejen z papírů, ale přímo v místě výroby.

Je to více než značka původu. A platí nejen pro potraviny. Jedna značka pro všechny výrobky. Jednoduchost i pro zákazníky. Žádné chytračení, ale poctivost. K českým výrobkům i zákazníkům přistupujeme poctivě. Zaslouží si to a zasloužíme si to my všichni.

připravil Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

   
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3