Rada kvality České republiky, Česká společnost pro jakost a Sdružení pro oceňování kvality oznámily koncem února zahájení plného provozu prvního Centra excelence ČSJ v České republice. Pro české firmy a podnikatele se tím otvírá cesta ke sdílení zkušeností se zaváděním a využíváním moderních metod řízení z ČR i ze zahraničí. Centrum excelence tak pomůže snížit zaostávání České republiky v této oblasti, což může významně zlepšit ekonomické výsledky a konkurenceschopnost našich firem.
Moderní metody řízení jsou v zahraničí využívány v mnohem větší míře, než v České republice. Zejména u malých a středních podniků je situace velmi špatná.
"Průzkum, který jsme provedli mezi malými a středními podniky před dvěma lety, ukázal, že 77 procent podnikatelů žádnou moderní metodu řízení nezná a tím pádem ani nevyužívá," vysvětlil Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR a ředitel Odboru meziresortních záležitostí MPO. "Tento alarmující výsledek vedl Radu kvality k úsilí o větší zpřístupnění těchto metod našim podnikatelům. Jedním z výsledků tohoto úsilí je i Centrum excelence.“ dodal Robert Szurman.
Zkušenosti ze zahraničí dokazují, že moderní metody řízení mohou velmi významně pomoci ke zvýšení konkurenceschopnosti, dobrým ekonomickým výsledkům a tím i zaměstnanosti a daňových příjmů státu.
"Podle průzkumů Univerzity v Leicesteru může například zavedení a využívání Modelu excelence EFQM zvýšit tržby v průměru o 77 procent oproti firmám, které model nevyužívají. Podobně optimistické jsou výsledky z Rakouska nebo dlouhodobé studie obdobného modelu (Malcolm Baldrige Award) ve Spojených státech. Přitom dosažené efekty jsou obdobné ve firmách různých velikostí i oborů činnosti," argumentoval Jan Taraba, ředitel Národního informačního střediska podpory kvality.
Právě problémy tuzemských firem i organizací veřejného sektoru s využíváním moderních metod řízení vedly k založení Centra excelence EFQM. Posláním centra bylo již od počátku přinášet, sdílet a šířit poznatky podporující excelentní výkonnost organizací. Plní také funkci partnerské organizace EFQM a garanta programů Národních cen České republiky, které umožňují firmám nejen se objektivně srovnat s konkurencí, ale i zavést za velmi výhodných podmínek EFQM model. Ten v současnosti využívá přes 30 000 evropských firem všech oborů a velikosti, přičemž na jeho základě jsou řízeny dvě třetiny velkých společností.
"Impulsem pro další rozvoj Centra excelence bylo doporučení Rady kvality ČR vytvořit platformu pro organizace, které jsou držiteli některého z ocenění programů Národních cen ČR, o toto ocenění usilují či se „jen“ zajímají o pokročilé nástroje řízení a chtějí se zlepšovat. ČSJ toto doporučení vyslyšela a připravila platformu, na které se budou moci jednotlivé subjekty setkávat, sdílet zkušenosti a dále se rozvíjet," vysvětlil Petr Koten, ředitel České společnosti pro jakost. "Kromě novinek, seminářů a workshopů s tématem pokročilých nástrojů a metod řízení a zlepšování budou mít členové možnost nechat si jednou za dva roky externě okomentovat své sebehodnotící zprávy nebo pomoci s realizací sebehodnocení a každý rok budou mít příležitost zažít slavnostní atmosféru předávání Národních cen ČR na Pražském hradě," doplnil Petr Koten.
Centrum excelence je zaměřené na nejosvědčenější metody řízení (Model excelence EFQM, CAF, CSR). Jeho hlavním cílem je pomáhat tuzemským firmám i organizacím veřejného sektoru zavádět tyto osvědčené metody řízení a především sdílet zkušenosti s používáním modelu, sdílet nejlepší manažerské praxe a motivovat úspěšné zájemce k účasti v některém z programů Národní ceny kvality ČR. Díky podpoře Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a vzhledem k tomu, že Centrum excelence bude provozovat nezisková organizace, mohou tuzemské firmy získat vstup do Centra excelence i zavedení EFQM modelu (nebo jeho varianty pro veřejnou správu – modelu CAF) s minimálními náklady.
A jak vidí budoucnost EFQM modelu a Centra excelence v ČR jedni z jeho prvních členů?
"EFQM model byl dalším krokem naší organizace při zlepšováním služeb zákazníkům. Pomohl nám přezkoumat reálný stav systému managementu organizace, odhalit silné stránky a příležitosti ke zlepšování. Je nástrojem, který nám dává šanci sledovat dosahování našich plánů a hodnotit práci jednotlivých oddělení i pracovníků," shrnul zkušenosti s modelem Milan Šrámek, vedoucí managementu kvality společnosti KERMI, vítěze Národní ceny kvality v roce 2011. "Samozřejmě budeme na půdě Centra Excelence rádi předávat naše zkušenosti dalším firmám,“řekl.
Že má zavedení modelu význam i v obchodní firmě, dokládá příklad společnosti Rossmann, která získala titul Úspěšná firma v roce 2012. Její jednatel Vladimír Mikel charakterizoval své zkušenosti takto: "Myslím, že mezi českými podnikateli není plánování a zavádění různých systémů příliš oblíbeno. Proto je moc dobře, že zde existuje model, který srozumitelným způsobem umožňuje firmu popsat, sledovat trendy a výrazně usnadňovat její řízení. Nám model pomohl nejen k získání prestižního ocenění, ale i k lepšímu a jednoduššímu vedení firmy."
Centrum excelence EFQM mohou využívat nejen komerční firmy, ale i zástupci veřejné správy, školství, zdravotnictví a dalších organizací. A také jejich zkušenosti se zlepšováním řízení práce jsou veskrze pozitivní.
"Model nám velice pomohl při hledání dalších cest, jak pro naše klienty, tedy občany a podnikatele, a tedy zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb. Využili jsme ho pro porovnávání hodnocení spokojenosti našich klientů, ale i zaměstnanců v různých časových obdobích. Stal se pro nás důležitým předpokladem pro vytváření vizí dalšího směřování úřadu a věřím, že s jeho dalším využíváním nám pomůže i naše zapojení do Centra excelence," sdělila Jarmila Mravcová, auditorka Statutárního města Chomutov, vítěze Národní ceny kvality v roce 2013.
Nabídka služeb Centra excelence nepochybně může pomoci zvrátit trend zaostávání České republiky v moderních metodách řízení. Aby ale centrum plnilo svoje poslání, je třeba zajistit účast dostatečného počtu firem a organizací, které se chtějí zlepšovat, sdílet informace a které se chtějí rovnat nejlepším organizacím ve svém oboru nejen v České republice, ale i v Evropě a ve světě. Centrum excelence proto vítá další členy, přičemž nezáleží na tom, jsou-li organizace malé nebo velké, jde-li o poskytovatele služeb nebo výrobce, či zda působí v soukromém či veřejném sektoru. Excelenci je možné nalézt všude.
(tz)