INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Že bylo dřevo – ať už české nebo zahraniční – vytěženo legálně a v souladu se zásadami šetrného, ekologicky a sociálně odpovědného lesního hospodaření, zaručuje certifikační systém FSC ® (Forest Stewardship Council). Mezinárodní organizace FSC, která tento certifikát spravuje, vytvořila 10 celosvětově platných principů a 56 kritérií pro lesní hospodaření.


Na jejich základě jednotlivé národní pobočky jako je FSC ČR ve spolupráci s odborníky vytvářejí národní standardy FSC.
Aby však byla zachována nezávislost a nestrannost, neprovádí FSC certifikaci samo ani prostřednictvím svých národních
poboček. Tou se zabývají certifikační firmy, které certifikují jak lesní správce, tak zpracovatelské řetězce a obchodníky
s dřevěnými produkty. Tyto certifikační firmy jsou za předem jasně stanovených podmínek akreditovány ústředím FSC a
jejich práce je dále pravidelně kontrolována. Odpovědnost za zboží, které nabízejí, však nesou i samotní výrobci,
zpracovatelé a obchodníci. Měli by ověřovat, zda svým zákazníkům nedodávají výrobky, za kterými zůstává nešetrné lesní
hospodaření s degradovanou půdou a ztrátou důležitých biotopů. Proto FSC ČR zmapovalo situaci s FSC výrobky na
českém trhu a nabídlo jak spotřebitelům, tak samotným firmám informace o dodávaném a prodávaném zboží.

Hlavní závěry výzkumu:

.
V posledních letech rapidním způsobem roste počet dřevozpracujících firem certifikovaných systémem FSC. Přibývá i
FSC výrobků odpovědné spotřeby na pultech obchodníků. Roste i spotřebitelská znalost značky FSC. Česká republika
však stále ve srovnání ze západní Evropou v příklonu a znalosti k ekologických výrobků zaostává.
.
Firmy začínají více spolupracovat s domácími dodavateli či s dodavateli ze sousedních zemí. Více než polovina firem
získává FSC surovinu či produkt z tuzemských zdrojů (56 %), necelá čtvrtina z Německa (24 %), více než pětina ze
Slovenska (22 %). Oproti roku 2006, kdy byla provedena podobná analýza Hnutím DUHA, získává důležité místo
zejména v rámci dovozu Rusko a jednotlivé země střední a východní Evropy (Polsko, Ukrajina, Estonsko, Litva,
Rumunsko, Maďarsko). Důležitá je i pozice Brazílie. Dovoz suroviny ze zahraničí je tak stále signifikantním způsobem
produkce.
.
Za největší pozitiva FSC výrobků mezi respondenty je považována jejich marketingová výhodnost, kvalita
certifikovaného zboží a nezastupitelný význam má i ekologický dopad a ochrana životního prostředí.
.
Rizikem je nedostatek suroviny v České republice – ve smyslu ekonomickém, ekologickém i sociálním. Ten je z části
zapříčiněn malou rozlohou FSC certifikovaných lesů (pouze 2% českých lesů) a vlažným přístupem ze strany
hospodářů v lesích vlastněných či spravovaných státem. Dalším negativem FSC výrobků je pak podle dotazovaných
možná vyšší cena a náročnější administrativa.
.
Více než polovina oslovených společností má vypracovanou speciální politiku týkající se dřevěných a papírových
výrobků a ochrany životního prostředí nebo šetrného lesního hospodaření (53 %). Pětina oslovených firem naopak
nikoli (20 %), více než čtvrtina oslovených neví (27 %). Poměrně velký podíl firem není schopen ani přibližně určit, jaký
počet FSC certifikovaných artiklů nebo kusů výrobků má v nabídce.
.
Zveřejňovat informace o svých nabízených produktech nechtějí především firmy, které odpovědnou společenskou
politiku a ochranu životního prostředí do své agendy zatím nezahrnuly.

Výsledky výzkumu ukazují, že především v oblasti zpracovatelského řetězce a koncových obchodníků na českém trhu se stále více profiluje skupina firem, která dbá na životní prostředí a nabízí FSC certifikované výrobky s dobrým původem.
Motivem k tomu samozřejmě nemusí být pouze důsledná ochrana životního prostředí ale i přidaná marketingová hodnota.
Dalším důvodem, protože se často jedná o větší mezinárodní společnosti, je i sledování západoevropského spotřebitelského standardu a požadavků na šetrný původ dřevěných produktů. Rizikem pro větší rozšíření FSC produktů je pak nedostatek FSC suroviny a tedy malá certifikace českých FSC lesů a vlažný přístup ze strany státních správců.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3