INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ceska kvalitaČeské firmy dodávají výrobky a služby na vynikající úrovni. Přesto v regálech obchodů převažují výrobky z dovozu, a to i v segmentech, ve kterých jsme schopni nabízet zboží za srovnatelnou cenu s jiným, a přitom v nesrovnatelně lepší kvalitě. Proč tomu tak je? Zákazník není sám často schopen kvalitu rozpoznat, a pokud vidí v obchodě několik výrobků, které se mu zdají kvalitativně rovnocenné, vybere si buď podle nejnižší ceny, nebo podle některého z iracionálních parametrů – např. atraktivního barevného obalu.

V západních zemích řeší tento problém systémem značek kvality, které usnadňují spotřebiteli orientaci a podporují prodej kvalitního a bezpečného zboží. Asi nejznámějším je německý systém RAL. V naší zemi je na podobných principech postaven vládní Program Česká kvalita, a protože jde o nástroj, který může být zajímavou konkurenční výhodou, představíme si ho v seriálu, jehož první díl právě čtete.

            Program Česká kvalita vznikl v roce 2002 jako reakce na stále se množící počet značek na trhu. Byly mezi nimi jak značky věrohodné, založené na nezávislém a podrobném ověřování, tak i značky, které byly jen prázdnou marketingovou skořápkou, nic neznamenaly a sloužily jen ke klamání spotřebitelů. Česká kvalita měla – a má – za cíl oddělit zrno od plev, dát zákazníkům důvěryhodné vodítko při nákupu kvalitního zboží a služeb a podpořit české výrobce, kteří na trh takové kvalitní zboží dodávají.

Náročné podmínky a zákaznická zpětná vazba

Program Česká kvalita byl od začátku budován jako otevřený, s tím, že do něj může vstoupit jakákoli nezávislá značka, pokud bude schopna plnit jeho přísná kritéria:

1. Oceněný výrobek či služba musí mít v dané kategorii nadstandardní kvalitu.

2. Kvalitu před udělením značky podrobně prověří tzv. třetí nezávislá strana, což je většinou akreditovaná zkušebna. Nestačí tedy prohlášení výrobce, kvalitativní parametry, zdravotní nezávadnost použitých materiálů a bezpečnost konstrukce musí být potvrzeny výsledky ze zkušebny.

3. V průběhu platnosti značky je ověřováno dodržování kvality – výrobek je nakoupen v běžné obchodní síti a zkušebna musí potvrdit, že si svou kvalitu stále drží.

4. Je kontrolována spokojenost zákazníků – prostřednictvím dotazníků mají zákazníci možnost vyjádřit svou spokojenost s výrobkem, popř. i výhrady, které k němu mají.

 

            Na dodržování výše uvedených kritérií dohlíží Řídicí výbor, složený ze zástupců spotřebitelských organizací, podnikatelských svazů, orgánů státní správy, Rady kvality ČR a České společnosti pro jakost. Důvěryhodnost značek je tak maximálně zajištěna.

Značky v Programu Česká kvalita

V současné době sdružuje program 22 nezávislých značek. Jsou určeny na různé typy výrobků, ale vždy jsou nejlepším vodítkem pro spotřebitele při nákupu. Pro výrobce pak představují jedinečný nástroj, jak se odlišit od konkurence a dát zákazníkovi (ale i obchodníkovi) garanci, že dodávané zboží je nadstandardně kvalitní a bezpečné a že jeho nákupem neprohloupí. V průzkumech navíc čeští spotřebitelé opakovaně vyjadřují ochotu řídit se podle nezávislého značení kvality a v absolutní většině (kolem 80 %) takovou možnost vítají. Je tedy hlavně na firmách, aby jim zboží s ověřenou kvalitou nabídly. Pokud uvažujete o tom, že byste některou ze značek kvality také využili, sledujete náš seriál, kde vám jednotlivé značky představíme. Ať se rozhodnete pro kteroukoli z nich, vždy máte právo současně používat i logo Programu Česká kvalita, a podpořit tak prodej svého zboží na trhu. Značky představíme v abecedním pořadí. Začínáme dvěma značkami určenými pro jeden z nejcitlivějších sortimentů – pro hračky.

Česká kvalita – Bezpečná a kvalitní hračka

I když se legislativa v oboru hraček zpřísnila, stále je na trhu obrovské množství těch nekvalitních a nebezpečných. Dovozy z Asie si s legislativou problémy nedělají, a tak není divu, že hračky představují každoročně 25–30 % zachycených nebezpečných výrobků na evropských trzích. Pro orientaci rodičů připravil Zkušební ústav lehkého průmyslu v Českých Budějovicích značku Bezpečná a kvalitní hračka. Označené hračky procházejí náročnými testy, při kterých se zkouší mechanické vlastnosti, hořlavost i zdravotní nezávadnost použitých materiálů. Hračky pro děti do tří let jsou zkoušeny i podle hygienických požadavků Ministerstva zdravotnictví ČR. Značka zaručuje kvalitu nejen samotného výrobku, ale i ostatních součástí hračky – informací pro spotřebitele, návodů k použití, varování. V průběhu procesu udělování jsou hračky ověřovány i přímo mezi spotřebiteli – dětmi v mateřských školkách.

Česká kvalita – Bezpečné hračky

S touto značkou se setkávají spotřebitelé nejen v České republice, ale i v řadě západoevropských zemí. U nás je správcem značky Institut pro testování a certifikaci ve Zlíně. Také tento správce dbá na přesné odzkoušení kvality hračky ve zkušebně, od mechanické konstrukce přes bezpečnost použitých materiálů až po posouzení odborníkem – dětským psychologem. Samozřejmostí je trvalý dozor nad kvalitou a bezpečností výrobku po celou dobu platnosti udělené značky, což poskytuje rodičům maximální jistotu, že svým dětem nakoupí hračku, která nepoškodí jejich zdraví a bude jim dlouho a dobře sloužit.

             Hračky doprovázejí naše děti již od narození. Plyšoví medvědi, panenky, autíčka a mnoho dalších oblíbených předmětů je v blízkém kontaktu s dítětem častěji než jiné výrobky běžného užívání. To je hlavní důvod, proč jsou hračky zařazeny do skupiny výrobků, u nichž jsou legislativou Evropské unie stanovena bezpečnostní kritéria a další podmínky pro uvedení na trh. Nesprávně navržená a vyrobená hračka může být pro malého spotřebitele zdrojem rizika závažného poškození zdraví. Mnozí rodiče si tato rizika dosud neuvědomují, ale stoupá i počet těch, kteří se na bezpečnost a zdravotní nezávadnost hraček zaměřují. Právě jim mohou čeští výrobci nabídnout hračky oceněné některou z výše uvedených značek v Programu Česká kvalita, a zvýšit tak svůj podíl na tuzemském trhu.         

(red)

 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3