INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

CzQ -_CGV minulém díle jsme si představili Program Česká kvalita jako ideální nástroj na odlišení se od konkurence. Získání některé ze značek v programu dává garanci kvality zákazníkovi i obchodníkovi a při správném uchopení v reklamě a marketingu je i nemalou konkurenční výhodou. V tomto, a v dalších dílech seriálu, budeme pokračovat v představování jednotlivých značek v Programu Česká kvalita.

Tyto značky pokrývají široký sortiment výrobků a služeb. Některé jsou určeny především pro koncový prodej spotřebitelům, jiné pro B2B segment. Také jejich záběr je různý: buď zastřešují jeden specializovaný obor, nebo je jejich záběr velmi široký.

Česká kvalita – Certifikované služby IT

Značka Certifikované služby IT je určena zejména pro B2B klientelu. Právě v oblasti počítačových technologií se přitom na trhu pohybují jak vyloženě amatérské firmy, tak špičkoví profesionálové dodávající robustní a bezpečná řešení. Samozřejmě velmi rozdílná je i výše cen, ale zdaleka ne vždy je nejdražší nabídka i nejkvalitnější. Zákazník má tak velmi složitou situaci při výběru vhodného dodavatele.
    Značka Česká kvalita – Certifikované služby IT zákazníkovi garantuje, že držitel značky poskytuje službu na velmi dobré úrovni, která plně vyhovuje požadavkům EU a normě ČSN ISO/IEC 20000. Tato skutečnost je doložena ověřením nezávislé zkušebny. V době, kdy je naprostá většina firem plně závislá na bezpečnosti a plné dostupnosti služeb svých informačních technologií (kolik firem nepoškodí např. jen pouhý několikahodinový výpadek internetu nebo vnitřního obchodního systému) je značka neocenitelným vodítkem při výběru dodavatele IT s optimálním poměrem cena/kvalita. Správcem značky je Elektrotechnický zkušební ústav.

Česká kvalita – Certifikovaný obchod

Nakupování po internetu prodělává již řadu let bouřlivý rozvoj. Jeho asi největší brzdou je určitá nedůvěra mezi obchodem a zákazníkem, protože zákazník si nemůže být jist, zda vůbec obchod existuje, zda zboží dodá a zda řádně vyřeší případné reklamace. Z tohoto důvodu zákazníci neradi platí zboží předem, což zase způsobuje komplikace obchodníkovi: neví, zda se mu zaslané zboží nevrátí a zda místo očekávaného zisku jen neprodělá na poštovném.
    Značka Česká kvalita – Certifikovaný obchod, udělovaná profesním sdružením APEK, vnáší do tohoto vztahu důvěru a garantuje zákazníkovi, že obchod na dané adrese skutečně existuje, řádně funguje, má úplné informace o zboží a o cenách. Dále že zboží bude řádně dodáno a v případě problému i vyreklamováno. Zákazník pak může s klidným svědomím provést platbu předem, což dává obchodníkovi jistotu a šetří náklady.

Česká kvalita – CG

V oblasti plynárenství, kde tato značka působí, nakupují běžní zákazníci poměrně málo, takže hlavním zaměřením je sektor B2B. Přesto je i pro spotřebitele značka nesmírně důležitá: chybné komponenty plynového rozvodu – například pohyblivé hadicové přívody – způsobují velmi vážné havárie, které, kromě majetku, mohou ohrozit zdraví a životy lidí. Značka Česká kvalita – CG, udělovaná sdružením GAS, dokladuje spotřebitelům i B2B zákazníkům, že plynové komponenty byly prověřeny nezávislou zkušebnou a že splňují všechny požadavky na bezpečnost, funkčnost a kvalitu výrobků.
    Pro dodavatele plynové instalace, nebo i jejích částí, jsou dokladem kvality a nespornou konkurenční výhodou.

Česká kvalita – Czech Made

Značka Czech Made patří mezi nejstarší značky na českém trhu. Při svém vzniku zaznamenala obrovský ohlas veřejnosti, což paradoxně vedlo k obavám dovozců zahraničního zboží, že by mohly být české výrobky touto značkou zvýhodněny, takže se následně objevila řada uměle vyvolaných kauz a útoků na značku (bez jakéhokoli reálného základu), které její úspěšný start výrazně zpomalily. Přesto si Czech Made udržel nejvyšší míru objektivity i náročnosti a je stále garancí kvality nejen pro české zákazníky, ale – jak potvrzují držitelé značky – i pro klienty v zahraničí.
    Czech Made byl mezi prvními čtyřmi značkami, které byly v roce 2002 přijaty do programu Česká kvalita. Pro každou oblast výrobků a služeb stanovuje přísné regulativy, jejichž dodržování prověřuje autorizovaná zkušebna. Je univerzální značkou kvality, kterou může získat kterýkoli dodavatel špičkových výrobků či služeb. Uděluje ji Sdružení pro oceňování kvality.

Česká kvalita – Nábytek

Nábytek patří mezi zboží, u kterého si důležitost kvality většina lidí uvědomuje. Vždyť po nábytku chceme, aby nám dobře sloužil dlouhá léta. Už poněkud menší je povědomí o rizicích spojených s používáním nekvalitního nábytku, dováženého zejména ze zemí s benevolentnější legislativou. Takový nábytek může přivodit nejen vážné dlouhodobé zdravotní komplikace, způsobené materiály odpařujícími toxické látky (např. formaldehyd), ale i vážné úrazy, zejména dětí, které mnohdy končí i smrtí.
    Značku Česká kvalita – Nábytek uděluje Asociace českých nábytkářů výrobkům (nebo, v případě zakázkového nábytku i službám) které byly nezávislou odbornou institucí prověřeny co do kvality, užitné hodnoty a bezpečnosti. Umožňuje odlišit kvalitní, zdravotně nezávadnou a bezpečnou produkci tuzemských nábytkářů od dovozové konkurence a poskytnout zákazníkovi nadhodnotu v podobě vysoce nadstandardní garance kvality.

    V dalším díle seriálu si představíme další pětici značek, které jsou pro zákazníky vodítkem při nákupu kvalitních výrobků a služeb.     

(red)





P_09/16_13



Majitelé rodinných firem považují filantropii
stále více za nedílnou součást svých aktivit

Majitelé rodinných firem stále více kladou důraz na udržitelný rozvoj a odkaz pro budoucí generace a s tím související dobročinné aktivity. Filantropii stále častěji považují za přirozenou součást aktivit svých firem. Nejnovějším trendem v této oblasti je
tzv. impaktové investování, s kterým ve svých filantropických aktivitách počítá téměř polovina (44 %) oslovených rodinných firem. Velké rodinné podniky se přitom věnují dobročinnosti víc než podniky menší. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti EY, který mapuje názory 525 vlastníků a manažerů rodinných firem z 21 zemí na to, jaký přístup mají tyto společnosti k dobročinnosti jako takové, podle čeho si vybírají filantropické aktivity, jakou roli hrají daňové a jiné pobídky státu či jak se měří a posuzuje efektivita vynaložených prostředků.

„Náš průzkum potvrdil, že většina majitelů rodinných firem vnímá filantropii jako důležitý faktor, který dokáže utužovat rodinné vazby napříč generacemi. Dobročinnost je totiž hmatatelným příkladem elementárních rodinných hodnot, je to cesta, jak udělat něco pro komunitu, kde jsem doma, a jak zapojit mladou generaci do práce pro rodinný podnik,“ vysvětlila Magdalena Souček, vedoucí partnerka společnosti EY v ČR a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy, a dodala: „Například letošní EY Světový podnikatel roku Manny Stul, předseda představenstva společnosti Moose Enterprise letos udělal na porotu soutěže velký dojem i tím, že každoročně dává na charitu minimálně 10 % ze zisku své firmy. S podobným přístupem se poslední dobou setkáváme u podnikatelů soutěžících o tento prestižní titul často.“
    Stále více se filantropii a impaktovým investicím věnují také české rodinné firmy. Nedávné setkání Klubu EY Podnikatele roku České republiky se například zaměřilo právě na téma Filantropie – jak na to? Účast v panelové diskuzi přijali Jarmila Baudišová z Nadačního fondu AVAST, Petr Sýkora z nadace Dobrý anděl, Zbyněk Frolík z holdingu LINET a Jan Školník z Hobra – Školník s.r.o. a Agentury pro rozvoj Broumovska. „Každý z nich se věnuje charitě jiným způsobem, ale všichni zdůrazňují její důležitost z hlediska udržitelného rozvoje a odkazu pro budoucí generace,“ potvrdila celosvětový trend Magdalena Souček.
Impaktové investice
hrají důležitou roli
„Rodinné firmy investují do filantropických aktivit, které mají nejrůznější cíle. Nicméně v poslední době se stále víc věnují poměrně nové oblasti, takzvanému impaktovému investování,“ řekla Lucie Říhová, partnerka daňového oddělení společnosti EY. Necelá polovina (44 %) vlastníků a manažerů rodinných podniků v celosvětovém průzkumu uvedla, že se aktivně věnují tzv. impaktovému investování, tj. investicím, u nichž investor vedle finančního výnosu záměrně sleduje určité sociální cíle. V celosvětovém měřítku jdou na tento typ investic průměrně 3,1 % jmění rodinných podniků. Na špičce tohoto trendu je Blízký východ (3,5 %), následovaný Evropou a Asií (shodně po 3,4 %). Významná část dotázaných vlastníků a manažerů rodinných podniků se domnívá, že státní podpora impaktových investic je lepší (28 %), resp. podobná (62 %) jako podpora tradičních dobročinných aktivit. To je překvapivé zjištění, protože speciální zákonnou úpravu pro tento typ investic má zatím pouze jedna země, a to Velká Británie.
Kdo řídí dobročinné aktivity
těchto společností
Rodinné podniky organizují svou filantropickou činnost různým způsobem. Na 70 % oslovených firem k tomuto účelu využívá speciální subjekt: 40 % spravuje rodinnou nadaci nebo fond, 30 % má nějakou rodinnou kancelář. Současně polovina respondentů v průzkumu uvedla, že dobročinné aktivity organizují přímo prostřednictvím své rodinné firmy. Lidé, kteří se do řízení těchto aktivit zapojují, se obvykle rekrutují z jejího vedení. Jde zejména o generální ředitele (40 %) nebo o členy správní rady (40 %). Pouze 15 % účastníků průzkumu uvedlo, že dobročinným aktivitám se v jejich firmě věnuje osoba, která se jinak na chodu firmy aktivně nepodílí.
    Zajímavé je, že více než polovina (56 %) dotázaných vlastníků rodinných podniků osobně sleduje průběh a efektivitu realizovaných dobročinných projektů. Větší pozornost kontrole věnují malé a velké rodinné podniky než podniky středně velké. Nicméně obecně je kontrola považována za nedostatečnou: 59 % účastníků průzkumu hodlá zlepšit svou schopnost vyhodnocovat filantropické projekty.
Podává stát pomocnou ruku,
nebo staví překážky?
Daňové a jiné pobídky a regulační opatření hrají podle respondentů pro dobročinnost rodinných podniků důležitou roli. Za klíčový faktor, a to jak pro tradiční filantropické aktivity, tak pro impaktové investice, se ve většině států považuje zdaňování. V zemích, kde jsou daňové výhody dárcovství upraveny zákonem, je větší pravděpodobnost, že se rodinné podniky budou dobročinnosti věnovat. Podpora filantropických aktivit ze strany státu je v různých zemích vnímána velmi různě. Zatímco v Německu a ve Francii drtivá většina účastníků průzkumu (92 %, resp. 90 %) tvrdí, že v souvislosti s dary lze získat slevu na dani, v Austrálii si totéž myslí pouze 33 % dotázaných vlastníků rodinných firem.
    „Je zřejmé, že rodiny se ve filantropických aktivitách velmi angažují, ať už finančně, nebo snahou tyto projekty řídit a sledovat jejich úspěšnost,“ sdělila Lucie Říhová. „Čím je společnost větší, tím víc se dobročinnosti věnuje. Český daňový systém do určité míry podporuje dary na dobročinné účely (formou možnosti odečtu od základu daně), nicméně další daňové výhody v podobě např. osvobození příjmů přísluší pouze neziskovým organizacím a klasické obchodní korporace věnující se filantropickým aktivitám na tento zvýhodněný daňový status nedosáhnou.“     (tz)



S nedostatkem kvalitních lidí se potýkají také internetoví hráči

Internetové podnikání je velmi rychle rostoucí segment, potýká se však s nedostatkem kvalitních lidí – a to jak v logistickém zázemí, tak pro dodání zboží a komunikaci na klientských linkách nebo sociálních sítích. Přitom například kurýři a dopravci dodávající zboží jsou vlastně jedinou tváří dané služby, kterou lidé vidí. Jejich chování a profesionalita tedy rozhodují o celkové spokojenosti zákazníků.


Rozvoj internetového podnikání v České republice je výrazný a podle údajů ČSÚ dynamičtější než v západní Evropě. Internetový prodej zboží táhl v loňském roce růst obratu v maloobchodu a ještě vyšší tempo jeho růstu přesahující 20 % je zaznamenáváno v tomto roce. V Česku zákazníci velmi kladně přijímají a využívají i další typy internetových služeb jako dodávky jídla, taxislužby aj. „Internetové služby jsou vnímány jako technologické, ale i když přímo nedodávají zboží, jsou pro zákazníky personifikovány pracovníky na posledním kroku, na jejichž přístupu a profesionalitě v konečném důsledku závisí to, jestli jejich služeb člověk využije opakovaně,“ potvrdila Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Proto i jich se stále více týká nedostatek kvalitních lidí na trhu práce – zejména v oborech, jako jsou kurýři, operátoři na klientských linkách, lidé zajišťující komunikaci na sociálních sítích a pracovníci v logistice. O úspěšnosti internetových služeb totiž nerozhoduje jen šíře nabídky a brilantnost technologického řešení, ale také jednání lidí, kteří jsou ve styku se zákazníky.“
    „Neustále hledáme nové talenty – jak na pozice kurýrů, tak jako operátory zákaznické linky – protože naše dodavatelská síť dynamicky roste,“ řekl Jakub Patzl, provozní ředitel DámeJídlo.cz. „Jsme si vědomi toho, že naše služba je postavena na kvalitních lidech, proto na naše zaměstnance máme velké nároky: potřebujeme, aby byli přesní, pečliví, uměli dobře jednat se zákazníky a zvládali pracovat ve vysoce stresovém prostředí. Sehnat dobrého kurýra nebo operátora zákaznické podpory je stále těžší. Přijetím kvalitního člověka to u nás ale nekončí, pečlivě dbáme o to, aby na sobě zaměstnanci neustále pracovali a zdokonalovali se,“ dodal Jakub Patzl.
    Data pracovního portálu Profesia.cz mluví jasně: zatímco počet pracovních nabídek v oborech jako kurýr, dopravce, skladník, dispečer nebo help-desk operátor rostou, počet reakcí, tedy zájem ze strany uchazečů o práci, klesá. Například počet nabídek pro kurýry v porovnání let 2014 a 2016 na Profesia.cz vzrostl o více než 900 %, zájem o dopravce skokově narostl v roce 2014 (o 400 % oproti 2010), v roce 2016 se pak zvýšil o dalších 50 %. Největší počet pracovních nabídek ve jmenovaných oborech je v letošním roce ze Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje, nejvíce zájemců je z Prahy, Jihomoravského a Středočeského kraje.     (tz)





P_09/16_14



Zaměstnání v zahraničí láká 60 % Čechů

Z nejnovějšího průzkumu veřejného mínění, který si nechala zpracovat společnost CDK Global (NASDAQ: CDK), největší globální poskytovatel integrovaných informačních technologií a digitálních marketingových řešení pro prodejce i výrobce automobilů, agenturou Ipsos, vyplývá, že 60 % Čechů vnímá možnost pracovat v zahraniční velmi pozitivně. Příležitost práce mimo Českou republiku tak hraje významnou roli při výběru zaměstnání. Při jeho výběru chápe možnost práce v zahraniční 7,8 % Čechů jako rozhodující kritérium.

Průzkum mezi 525 Čechy ve věku od 18 do 65 let zjistil, že pokud by si Češi mohli vybrat z 31 předních zemí světa, kde by chtěli pracovat, volili by následovně: Německo se stalo nejžádanější lokalitou (23,6 %), následovala Velká Británie (9,5 %), Spojené státy americké (9,1 %), Švýcarsko (8,6 %), Kanada (5 %), Nový Zéland (5 %), Rakousko (4 %), Švédsko (3,4 %) a Španělsko (3,4 %). 7,8 % respondentů uvedlo jiné možnosti.
    Více než polovina respondentů (54,5 %) uvedla, že při volbě zaměstnavatele bere v úvahu, zda má společnost globální dosah a síť poboček. Pro 7,6 % Čechů je tento aspekt velmi důležitý. Na otázku, zda postup ve firmě představuje něco lákavého, odpovědělo pozitivně 26,1 % respondentů. Celá jedna čtvrtina Čechů tak aktivně hledá možnosti profesního růstu, zatímco 42,9 % uvedlo, že by rádo mělo možnost ve firmě postupovat.
    Viceprezident CDK Global pro lidské zdroje Kevin Ball během slavnostního otevření nového obchodního zákaznického centra v červenci uvedl: „Sledujeme, že naši zaměstnanci si cení toho, když do nich investujeme a zabýváme se jejich individuálním profesním růstem. Ať už je to možnost práce v zahraničí, změna pracovního místa ve firmě, nebo jiné zaměstnanecké výhody. Tohle všechno je samozřejmostí i zde na českém trhu. V nové pražské kanceláři, která se stane naší třetí největší kanceláří na světě, budeme vyznávat stejnou strategii, jakou se řídíme všude po světě.“
    Na otázku, jaké pracovní benefity jsou pro zaměstnance nejatraktivnější, a jaké méně důležité, převážná většina odpověděla, že nejvíce oceňují flexibilní pracovní dobu. Tu na první místo v pořadí zaměstnaneckých výhod umístilo 36,8 % respondentů. Následovaly jazykové kurzy, které oceňuje 24,8 % Čechů. Naopak nejhůře dopadla možnost hlídání dětí, kterou na poslední místo umístilo 32 % respondentů.     (tz)



Proč příspěvek na mobilitu postrádá v současné situaci smysl

Od 1. dubna 2016 mohou lidé v krajích s vysokou nezaměstnaností získat příspěvek na dojíždění do práce mimo své trvalé bydliště. „Koncepce a načasování tohoto příspěvku však postrádá smysl,“ řekl Erik Švarcbach z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.


Od 1. července ministerstvo práce a sociálních věcí zmírnilo podmínky nutné pro dosažení příspěvku. „Ani tyto změny nepřinesou zlepšení. Podle našich zkušeností lidé, kteří jsou na úřadu práce dlouhodobě, většinou pracovat nechtějí,“ dodal Erik Švarcbach.
    Cílem nového příspěvku na mobilitu je snížit dlouhodobou nezaměstnanost především u nekvalifikovaných a méně kvalifikovaných pracovníků, kterým se jinak nevyplatí dojíždět do zaměstnání. Měsíčně mohou získat až 3500 korun. „Příspěvek je vzhledem k aktuální situaci na trhu práce zbytečný, nespravedlivý, nevhodně koncipovaný. Domnívám se, že snížit počty dlouhodobě nezaměstnaných tento příspěvek nepomůže,“ komentoval Erik Švarcbach.
Zde je šest důvodů, proč příspěvek
na mobilitu nedává v současné
situaci smysl:
1. Ekonomika roste, zaměstnavatelé „zoufale“ hledají pracovníky na nekvalifikované i kvalifikované pozice, řady firem již dnes přispívají zaměstnancům na dojíždění, nebo dokonce organizují vlastní svozy zaměstnanců formou autobusové či jiné dopravy. Někdy i zajišťují svým pracovníkům ubytování zdarma nebo s dotovanou cenou. „Takový zaměstnanec bude mít příspěvek dvakrát? Jednou od státu a jednou od zaměstnavatele?“ upozornil Erik Švarcbach.
2. Příspěvek platí pouze pro dlouhodobě nezaměstnané. Znamená to, že zaměstnanci, kteří chtěli a chtějí pracovat a dojíždějí do zaměstnání na své náklady, se nyní setkají s novými kolegy, kteří najednou mají o tisíce korun více. „Není to nespravedlivé? Pokud má stát někoho podporovat, neměl by spíše pomáhat těm, kteří pracovat opravdu chtěj,í a ne těm, kteří nemají zájem?“ ptá se Erik Švarcbach.
3. Mnozí dlouhodobě nezaměstnaní pracovat prostě nechtějí. Příspěvek na mobilitu na jejich postoj nebude mít žádný vliv, možná jen krátkodobý, ale rozhodně ne systémový. Po skončení jeho vyplácení bude zaměstnanec hradit náklady na dojíždění ze svého? Většina z nich zcela logicky (vzhledem ke snížení příjmů a zvýšení nákladů) v práci skončí.
4. Někteří dlouhodobě nezaměstnaní pracují načerno, berou sociální dávky a příspěvky nebo je pro ně rozdíl mezi mzdou a vyplácenými příspěvky příliš nízký, a tudíž neatraktivní. Výše příspěvku na tom nic nezmění.
5. Příspěvek se liší podle místa trvalého bydliště. Většina nízkopříjmových skupin však bydlí v pronájmech a například pracovník s trvalým bydlištěm v Ostravě bydlí nyní v nájmu v Plzni. „Pokud se rozhodne nastoupit po roce na úřadu práce do zaměstnání, dostane 3500 korun měsíčně, i když místo výkonu práce má v obci, ve které skutečně bydlí,“ upozornil dále Erik Švarcbach.
6. Průmyslové zóny jsou často koncipovány na okrajích nebo zcela mimo obce či města, tudíž na příspěvek z kategorie 10–20 km dosáhne téměř každý zaměstnanec, který v dané zóně bude pracovat.
Parametry příspěvku na mobilitu platné
od 1. 4. 2016 (vč. změn od 1. 7.):
n Příspěvek stát vyplácí nejvýš po dobu 1 roku.
n Platí pouze pro nezaměstnané, kteří jsou v evidenci úřadu práce více než pět měsíců.
n Příspěvek se týká i těch, jež přišli o práci v důsledku hromadného propouštění a vyplácení příspěvku v jejich případě bude trvat poloviční dobu – šest měsíců.
n Roli nehraje, jakým způsobem se bude zaměstnanec do práce dopravovat.
n Nezaměstnaný musí mít pracovní smlouvu minimálně na půl roku nebo na dobu neurčitou.
n Vzdálenost se počítá od místa trvalého bydliště zaměstnance.
n Mzda zaměstnance nesmí být vyšší než 1,5násobek průměrné mzdy za rok 2015.
Nároky (Kč měsíčně)
0–10 km: 1000 Kč (jen když není k dispozici spojení veřejnou dopravou)
10–20 km: 1500 Kč
20–50 km: 2500 Kč
více než 50 km: 3500 Kč     (tz)



Poptávka je po barmanech, plavčících, krupiérech nebo fyzioterapeutech

Turistická sezona v ČR je sice za polovinou, ale už teď je jasné, že bude úspěšná. Zvyšuje se počet zahraničních návštěvníků i chuť Čechů objevovat krásy naší země. Zvýšení atraktivity ČR pro turisty nahrává bezpečnostní situace, kdy ČR patří mezi nejbezpečnější destinace vůbec. Lokální cestovní ruch zase táhne sílící ekonomická jistota lidí a trend trávit část dovolené kratšími pobyty v tuzemsku. Navíc stoupá kvalita a pestrost nabídky rekreačních služeb.
    Od loňska došlo ke značnému nárůstu pracovních nabídek v oblasti cestovního ruchu, a to v řádu desítek procent. „Na Profesia.cz nejvíce vzrostl počet nabídek v oborech jako kuchař, číšník nebo pokojská,“ sdělila Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „V letní sezoně je ale poptávka i po barmanech, plavčících, krupiérech, sommeliérech nebo fyzioterapeutech do wellness a lázeňských zařízení.“ Podnikatele v cestovním ruchu vedle byrokracie nejvíce zatěžuje nedostatek kvalitních uchazečů o práci, což dokázal i nedávný průzkum agentury CzechTourism. Pomyslné křivky nabídky volných míst a zájmu o ně se podle údajů Profesia.cz protnuly ve čtvrtém čtvrtletí roku 2015, od té doby počet nabídek v cestovním ruchu stále stoupá a počet uchazečů o práci klesá. Letošní letní sezonu do velké míry „zachraňovali“ brigádníci, mnozí z nich mají navíc po sezoně velkou šanci získat stálé místo. „Zajímavé je, že při výběru nových zaměstnanců není tak důležité vzdělání – diplomy a výuční listy hrají při výběrových řízeních jen malou roli,“ konstatovala Zuzana Lincová. „V oboru, kde zaměstnanci přicházejí do kontaktu s lidmi, kteří si chtějí především odpočinout, něco si užít a relaxovat, hraje největší roli příjemné vystupování uchazečů a schopnost uspokojivě vyřešit případné problémy. Dalším významným faktorem je odborná praxe a zkušenosti, v některých oborech samozřejmě také jazykové znalosti.“     (tz)



Jak je to s kapitálem
a daňovými ráji

V prvním pololetí letošního roku se počet firem, které mají vlastníka se sídlem v daňovém ráji, zvýšil o 15 na celkových 13 434 subjektů. Vlastníci z daňových rájů do základního kapitálu ovládaných firem investovali 362 miliard korun, zatímco ke konci roku šlo o 417 miliard korun. Statistiky za první půlrok zveřejnila v červenci poradenská společnost Bisnode.


„Podnikatele od daňových rájů neodradila dubnová kauza Panama Papers. Celkový počet tuzemských společností, které jsou ovládány z daňového ráje, v letošním roce s drobnými výkyvy, mírně vzrostl. Výrazněji ale klesá investovaný kapitál v základním jmění kontrolovaných firem. Letos se snížil o více než 55 miliard korun. Největší podíl na tom má rozhodnutí koncernu RWE přesunout vlastnictví RWE Supply & Trading CZ se základním kapitál 29,24 miliardy korun z Nizozemí do Německa a snížení základního kapitálu Tesco Stores ČR, vlastněného z Nizozemí o 9,95 miliardy korun,“ komentovala statistiky analytička Bisnode Petra Štěpánová.
    Největší přírůstek za první pololetí 2015 zaznamenaly USA (65 nových), Marshallovy ostrovy (33), Kypr (26), Malta (22) a Hongkong (18). Naopak k největšímu odlivu došlo u evropských destinací: Nizozemí (pokles o 77) a Lucembursko (-58).     (tz)

  Země    1H 2016    2015    Změna     2014    2013    2012    2011    2010
            (2015–1H 2016)
  Bahamy     40    41    -1    42    39    39    35    35
  Belize     191    194    -3    161    145    118    94    83
  Bermudské ostrovy     5    5    0    5    7    7    5    5
  Britské Pan. ostrovy     428    433    -5    452    453    455    438    422
  Gibraltar     73    72    1    75    74    74    66    66
  Guernsey (Velká Británie)    28    31    -3    28    29    30    29    28
  Hongkong    115    97    18    102    91    80    69    59
  Jersey (Velká Británie)     42    43    -1    43    56    57    59    59
  Kajmanské ostrovy     20    20    0    30    33    37    38    32
  Kypr     2177    2151    26    2097    2018    1904    1705    1550
  Lichtenštejnsko     228    225    3    226    237    261    255    245
  Lucembursko     1010    1068    -58    1120    1144    1173    1192    1254
  Malta    245    223    22    177    149    122    102    92
  Monako     58    61    -3    72    60    51    54    64
  Marshallovy ostrovy    123    90    33    55    31    14    5    5
  Nizozemské Antily     14    17    -3    15    15    16    15    14
  Nizozemsko    4117    4194    -77    4208    4368    4443    4501    4519
  Panama     253    247    6    243    216    199    190    170
  Ostrov Man    38    39    -1    40    33    35    34    35
  Seychelská republika     872    886    -14    827    717    512    414    330
  Spojené arabské emiráty    302    292    10    270    255    225    214    184
  Spojené státy americké     3055    2990    65    2959    2939    2903    2750    2635
  celkem    13 434    13 419    15    13 247    13 109    12 676    12 196    11 818





P_09/16_15



Lidé nesledují spotřebu vody

Na veřejné vodovody je v České republice napojeno 9,9 milionů lidí. Jen malé procento domácností ale tuší, kolik litrů vody proteče za den jejich kohoutkem. Spotřeba vody sice dlouhodobě mírně klesá, přesto se s ohledem na suchá léta hledají další úspory. Stát chystá dotační program, který podpoří zužitkování dešťové vody v domácnostech. Motivovat lidi k úsporám má i navýšení poplatků za odběr podzemních vod.


Cena vody dlouhodobě roste. Letos vodné a stočné opět zdražilo o 1,5 % a obyvatelé České republiky nyní zaplatí v průměru 8,3 haléře za litr, tedy 83 korun za kubík. Mezi městy ale existují významné cenové rozdíly. Například v Ústí nad Labem stáčí lidé kubík vody za 98 korun, v Klatovech za 61 korun. Příští rok by podle oborníků mohla cena vody přesáhnout magickou hranici 100 korun za kubík.
    Chystají se totiž investice do vodárenské infrastruktury. Stát na základě novely vodního zákona navýší poplatky za odběr podzemních vod, což by mělo přimět lidi opět šetřit. Zdroje podzemních vod využívá téměř polovina měst a obcí v České republice. Zhruba polovina pitné vody, kterou lidé spotřebují, pochází právě z podzemních zdrojů, druhá polovina ze zdrojů povrchových.
    Podle statistik ministerstva zemědělství nicméně spotřeba vody dlouhodobě klesá. Zatímco v roce 1990 lidé odebrali z povrchových vod téměř 800 milionů kubíků vody ročně, nyní protočí 300 milionů kubíků. Snížila se i spotřeba podzemních vod, a to ze zhruba 500 milionů kubíků na začátku 90. let na současných 292 milionů kubíků. Z řad odborníků zaznívá, že spotřeba vody bude nadále mírně klesat nebo se zastaví. „Jsme již na takzvané hygienické hranici, spotřeba vody bude podle mého názoru stagnovat,“ říká Jana Bábíková z portálu Vodárenství.cz.
    Přestože domácnosti obecně vodou šetří, nemají většinou představu, kolik litrů denně protočí. „Spotřebitelský průzkum ukázal, že 43 % lidí nedokáže říct, jakou mají spotřebu vody. Jen 14 % dotázaných správně uvedlo, že průměrná spotřeba vody v domácnosti je mezi 70 až 99 litry za den,“ uvádí Vladimír Vácha, tiskový mluvčí energetické společnosti E.ON.
    Pokud jde o možnosti úspor v domácnosti, daleko lépe jsou lidé informováni o využití úsporného osvětlení. „Úsporné žárovky doma podle našeho zjištění využívá 89 % lidí, zatímco perlátory, které snižují spotřebu vody například při sprchování, si v koupelně instalovalo zatím jen 29 % domácností,“ dodává Vácha. Podle údajů E.ON Rádce, online encyklopedie energetických úspor, dokáže sprchový šetřič vody čtyřčlenné rodině v průměru ušetřit až 980 litrů vody za měsíc, neboli 78 korun na vodném a stočném.     (tz)



nezapomeňte na knihu

Albatros

Ekonomika nerovnosti
Anthony B. Atkinson
Nerovnost je jedním ze současných nejpalčivějších problémů v sociální sféře. Všichni o rozsahu tohoto problému vědí, ale jen málo bylo doposud řečeno o tom, co se dá dělat, když si nechceme jen zoufat. Podle uznávaného ekonoma je možné nerovnosti čelit mnohem více než si skeptikové dokážou představit.

Strategie modrého oceánu
W. Chan Kim, Renée Mauborqne
Autoři předkládají systematický přístup, který firmě umožní vyhnout se nelítostné konkurenci. Úspěch zajišťují „hodnotové inovace“, vytváření nedotčených „modrých oceánů“ podnikatelských příležitostí. Druhé vydání obsahuje nové kapitoly, které jsou obohaceny o problematiku sladění systému aktivit firmy tak, aby v praxi vznikla udržitelná strategie modrého oceánu.

Copywriting
Jiří Viktora, Anna Sálová, Zuzana Veselá,
Jana Šupolíková, Lucie Jebavá
Naučte se psát texty, které prodávají! Pětice copywriterů a obsahových stratégů, která s texty pro nejrůznější účely pracuje denně, vás zasvětí do tvorby textů na míru. Ať už jde o PR články, webcopy, PPC inzeráty či slogany, texty na internetové obchody nebo komunikaci na sociálních sítích, naučíte se text správně strukturovat, orientovat na cílové publikum a předat požadovanou informaci.

Spokojený zaměstnanec – Váš spojenec
Reid Hoffmann, Ben Casnocha, Chris Yen
Zaměstnavatelé, manažeři i zaměstnanci potřebují pro své vztahy nový rámec. Vzájemná důvěra v podnikatelském světě se dnes blíží historickému minimu. Avšak byznys bez loajality je byznys bez uvažování v dlouhodobých horizontech. Byznys bez uvažování v dlouhodobých horizontech není schopen investovat do budoucnosti. A byznys, který neinvestuje do budoucnosti, hyne.


Grada

Jak přesvědčivě vyjednávat
Thomas Fritzsche
Vyjednávat suverénně a s úspěchem není těžké, pokud znáte ty správné strategie a postupy! Najdete je v této knížce. Pomocí praktických příkladů a cenných tipů vám zkušený autor objasní nejdůležitější psychologické strategie a metody, díky nimž budete vyjednávat flexibilně, úspěšně a se zaměřením na svůj cíl.

Síla pozitivního přístupu
Jon Gordon
Jak výrazně zlepšit atmosféru doma i v práci a zcela změnit svůj pohled na sebe a své okolí? Jak se vyrovnat s nástrahami, které nám život staví do cesty? To vám prozradí tento mezinárodní bestseller uznávaného autora seberozvojových knih Jona Gordona. Vydejte se na poučnou a inspirující jízdu, během níž odkryjete deset kroků pro dosažení skutečného úspěchu a spokojenosti. V poutavém příběhu plném silných myšlenek najdete návod, jak překonat nepříznivé okolnosti a získat ze sebe i z druhých to nejlepší. Vychutnejte si jízdu svého života!

Jak působit na druhé, aby vám šli na ruku
Vladimír Svatoš
Známe to všichni. Na něčem nám záleží, ale bez přispění někoho dalšího se k výsledku nemůžeme dobrat. Uplatnění síly či manipulace přitom není tou pravou cestou. Co s tím? To se dozvíte v této praktické a čtivé příručce zkušeného autora a trenéra. Na příkladech z pracovního i soukromého života zjistíte, jak a proč si budovat svou osobní značku, jak rozvíjet pevnou síť vztahů, jak jednat přesvědčivě, využívat přirozené záj­my lidí, ale také jak pracovat s emocemi, citlivě poskytovat zpětnou vazbu a přitom zůstat sami sebou. PaedDr. Vladimír Svatoš je zkušený kouč a lektor v oblasti efektivní komunikace, týmové spolupráce a vedení lidí. Působil jako ředitel první české vzdělávací společnosti orientované na outdoorové programy pro firemní týmy. Absolvoval distanční kurz pro trenéry managementu na Johns Hopkins University v USA a pracoval jako lektor stovek rozvojových programů pro pracovníky nejrůznějších firem.


C.H.Beck

Veřejná politika
Martin Potůček a kol.
Obor veřejná politika prodělal v posledních letech poměrně velký vývoj. Kniha přináší komplexní pohled na oblast veřejné politiky a reflektuje přitom nejnovější poznatky v tomto oboru. Kniha je vhodná jako učebnice pro studenty oborů – veřejná správa, ekonomie, politologie, sociologie, sociální politika, demografie, regionální rozvoj, popř. dalších sociálních věd. Řadu podnětů zde naleznou také politici, pracovníci veřejné správy, popř. další zájemci o danou problematiku.



naše kavárna

M. Nezveda v ČSOB Pojišťovně
ČSOB Pojišťovna zvolila nového místopředsedu představenstva, kterým se stal pan Marek Nezveda. Ten je zodpovědný za Divizi financí a řízení rizik.

Luboš Prchal partnerem EY
Poradenská společnost EY jmenovala nového partnera v ČR. V oddělení poradenství pro finanční instituce byl do této funkce povýšen Luboš Prchal.

CzechTrade má kancelář v Limě
Agentura CzechTrade otevřela zahraniční kancelář v peruánské Limě. Jde o 48. zahraniční zastoupení v 51 zemích světa. Kancelář v Madridu získala novou ředitelku, jíž se stala Petra Jindrová.



sponzoring, charita, pomoc

Pro mladé sportovce
Mladí talentovaní sportovci z České republiky a Slovenska měli ojedinělou šanci získat finanční podporu, která může být rozhodující pro jejich budoucí kariéru. Na startovní čáře dráhy vrcholového sportu jim i letos podal pomocnou ruku Fond Magnesia GO. Ten je již třetím rokem organizován společností Karlovarské minerální vody, největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě, ve spolupráci s ambasadorem projektu hercem Ondřejem Vetchým. Šest finalistů ročníku 2016 si mezi sebou rozdělilo stejně jako loni výhru v hodnotě milion korun.     (tz)



lego naší legislativy

Cestovní zdravotní pojištění
Před odjezdem na dovolenou do zahraničí se doporučuje uzavřít komerční cestovní zdravotní pojištění. Výhodou je plné krytí nákladů pojistné události do určité, předem stanovené výše. „V případě úrazu či onemocnění kontaktujete zákaznickou linku pojišťovny, kde dostanete konkrétní rady a informace o dalším postupu. Tato asistenční služba funguje 24 hodin denně, samozřejmě v češtině,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Mgr. Oldřich Tichý. V rámci Evropské unie je možné také uplatnit nároky související s vlastnictvím Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC), obecně známého jako modrá kartička pojištěnce. Po jeho předložení by zdravotnické zařízení, které je součástí tamního systému veřejného zdravotního pojištění, mělo náklady zdravotní péče přímo přeúčtovat pojišťovně v ČR. Je však možné, že pacient navštíví soukromé zdravotnické zařízení, nebo i zařízení veřejné, které ale k přeúčtování nebude ochotné přistoupit a bude požadovat přímou platbu. „Jestliže jste cestovní pojištění neuzavřeli a v zahraničí (v rámci EU) jste čerpali nezbytné zdravotní služby, za něž jste zaplatili, můžete po návratu do České republiky podat žádost o refundaci v rámci systému veřejného zdravotního pojištění. Žádost je možné podat na kterémkoliv klientském pracovišti na příslušném formuláři (žádost včetně poučení o průběhu řízení si můžete stáhnout i z našeho webu). Součástí každé žádosti o refundaci by měla být lékařská zpráva, resp. faktura, kde jsou uvedeny všechny provedené zdravotnické výkony, a doklad o zaplacení nákladů,“ dodal O. Tichý.
    O žádosti bude vedeno správní řízení. V praxi to znamená, že k výplatě náhrady dojde s jistým časovým odstupem (po nabytí právní moci správního rozhodnutí). Náhrada také není vyplácena ve výši dle předložených dokladů, ale vždy musí být vyčíslena podle stanovených pravidel. Klient dostane částku, kterou by za totožné zdravotní služby zaplatila za svého klienta zahraniční zdravotní pojišťovna (náhrada do výše tarifů státu ošetření), nebo kterou by pojišťovna zaplatila za svého klienta, kdyby byl ošetřen v ČR (náhrada do výše českých tarifů). Pokud půjde o nezbytné zdravotní služby, má klient možnost volby mezi náhradou podle tarifů státu ošetření, nebo podle tarifů českých. V souvislosti s výší náhrady ve srovnání s vynaloženými náklady je rovněž nutné uvést, že v mnoha evropských státech je pacient povinen nést část nákladů lékařského ošetření či hospitalizace – tzv. spoluúčast. Přeúčtování spoluúčasti nepřipadá v úvahu, zdravotnické zařízení bude vždy vyžadovat její zaplacení ze strany klienta.     (tz)





P_09/16_16



Nástup digitálních technologií
nutí k akvizicím s inovačním potenciálem

Nejnovější analýza EY Digital Deal Economy Study poradenské společnosti EY poukazuje na fakt, že mnohé netechnicky orientované firmy již nezvládají držet krok se současným tempem inovací a – s ohledem na vlastní časové i finanční možnosti – směřují pozornost k fúzím a akvizicím a uzavírání společných podniků, od nichž si usnadnění vstupu do digitální sféry slibují.


Ze studie EY, která vychází z názorů 600 vedoucích pracovníků významných celosvětově působících společností, vyplývá, že 90 % netechnicky orientovaných firem čelí konkurenci podniků, které již moderní technologie využívají. V reakci na zvýšenou konkurenci a změny prostředí vidí východisko ve fúzi či akvizici více než dvě třetiny (67 %) respondentů.
    „Vedoucí pracovníci firem si uvědomují, že digitální transformace má dopady na veškeré aspekty jejich podnikání, od těch hlavních, nejviditelnějších aktivit až po podpůrné činnosti. Zásadní otázka v této souvislosti zní, zda si podniky dokáží nezbytné zázemí v oblasti digitálních technologií vybudovat a zajistit samy, nebo si ho musí koupit,“ řekl Peter Wells, vedoucí partner transakčního poradenství společnosti EY v ČR a dodal: „Všude kolem sebe pozorujeme, jak se v důsledku technologického pokroku jednotlivá odvětví nadále sbližují a urychlují se změny v chování spotřebitelů. Podniky jsou tak nuceny hledět dále do budoucnosti a všímat si strategických obchodních příležitostí, chtějí-li zůstat konkurenceschopné.“
    „Překotný technologický rozvoj ještě umocňuje nároky, s nimiž se podniky již tak musí v současné době potýkat – konkurenční výhodu tak získávají ti, co se dokáží nejrychleji přizpůsobit. Hranice mezi jednotlivými odvětvími se prolínají, z čehož těží nastupující firmy s obchodními modely založenými na spolupráci, které boří veškerá zažitá pravidla. Chce-li společnost v digitálním světě uspět, jen vhodná kapitálová strategie ji nespasí. Musí být podpořena aktivním přístupem vedoucích pracovníků, kteří si budou stát za svými rozhodnutími, podpoří inovace a nastaví jasnou strategii firmy,“ uvedl Petr Knap, vedoucí partner podnikového poradenství a Digital Champion společnosti EY ve střední a jihovýchodní Evropě.
Strategická alokace kapitálu
jako základní kámen
Přestože většina (85 %) oslovených firem vyčlenila na digitální transformaci určitý počet lidí a prostředků, více než polovina (59 %) přiznává, že na to, aby udržely tempo s technologickým rozvojem, nemají dostatečné interní zdroje ani schopnosti. Navíc pouze 55 % podniků údajně disponuje dostatečně vyspělými procesy umožňujícími výši potřebného kapitálu přesně vyčíslit.
    „Klíč k digitální budoucnosti nespočívá v pouhém rozvoji IT či jednorázových investicích – rozsah probíhajících změn je enormní a vyžaduje jasnou kapitálovou strategii. Řada společností se patrně bude potýkat s nedostatkem financí a zamýšlené plány týkající se digitálních technologií nezvládne realizovat. Na věc je třeba nahlížet komplexně, podniková strategie začleňování moderních technologií musí jít s tou kapitálovou ruku v ruce. Odpovídající alokace kapitálu svědčí nejen o dlouhodobém odhodlání managementu v digitálním světě uspět, ale zároveň o podpoře inovací v rámci firemní kultury,“ vysvětlil Peter Wells.
Analýzy velkých dat
Zatímco 87 % respondentů tvrdí, že vyloženě berou v potaz přechod na budoucí technologie při rozdělování kapitálu pro období nadcházejících dvou až tří let, sofistikované metody umožňující kapitálovou náročnost této transformace přesně stanovit využívá pouze 55 % zúčastněných.
    Významná část společností usilujících o efektivnější anorganický růst klade důraz na analytické nástroje či vyhledává odbornou pomoc; počáteční strategickou analýzu odvětví a tržního vývoje provádí před samotnou transakcí zhruba 76 %. Konkrétně, za pomoci analýz velkých objemů dat (big data) plánuje akvizice více než tři čtvrtiny (79 %) účastníků průzkumu a obdobné množství (77 %) spoléhá v předinvestiční fázi na poradenské služby třetích stran.
    „Inovativní technologie jsou z hlediska úspěšného působení v digitálním světě často rozhodujícím faktorem, takže je důležité znát hodnotu duševního vlastnictví „Intelectual Property,“ které kupujete,“ upřesnil Peter Wells. „Technologie pak mohou nacházet uplatnění rovněž při podpoře, resp. zkracování průběhu uzavíraných transakcí. Cílené využívání nejnovějších analytických nástrojů napomáhá společnostem správně se rozhodovat, ať již jde o akvizice, různá spojenectví či společné podniky, případně další investiční výstavbu prostřednictvím organického růstu.“
Na cestě k akční budoucnosti
Závěry, které studie přináší, jsou zřejmé: úspěšný vstup do digitální sféry – doprovázený urychlením růstu a tvorbou nových příležitostí – vyžaduje obchodní model založený na účinné strategii a správné alokaci kapitálu. Za nejdůležitější prvek označují v této souvislosti tři čtvrtiny (76 %) dotázaných provázanost strategické vize s konkrétními potřebami společnosti. Více než polovina firem (59 %) se požadavky digitalizace řídí, činí-li významná rozhodnutí ovlivňující chod společnosti.
    Na druhou stranu celých 44 % respondentů přiznává, že rozdělení odpovědnosti za přijetí digitálních technologií není v rámci jejich firmy zcela zřejmé, což může mít za následek finanční obtíže a komplikace na úrovni vedení společnosti.     (tz)



Jak se daří českým podnikatelům

Jak se vyvíjí obrat vaší firmy? Jaký je počet vašich zaměstnanců ve srovnání s předchozím obdobím? Zvýší se ceny vašich produktů či služeb? Tyto a další otázky položila v srpnu podnikatelům anketa Hospodářské komory ČR. Výsledky pravidelného barometru Hospodářské komory poodhalí, jak se vyvíjí situace v českém podnikání.
    Komorový barometr přináší každý rok informace reflektující každodenní problémy podnikání i všeobecnou ekonomickou situaci v zemi.
    Anketa je organizována s půlroční periodicitou mezi členy Hospodářské komory ČR a výsledky průzkumu se využívají při činnosti Hospodářské komory ČR ve vztahu k orgánům státní správy, evropským podnikatelským reprezentacím a také směřují k představitelům Evropské komise. Dále budou využity při predikci statistických výsledků výkonnosti české a evropské ekonomiky.
    Minulá analýza například ukázala, že více než 87 % malých a středních podniků hodnotí celkový vývoj své firmy za poslední půl rok pozitivně či neutrálně, přičemž šlo o nejvyšší hodnotu od počátku šetření v září 2008.     (tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3