Zcela záměrně jsme prosincové vydání věnovali velkému tématu, tedy kvalitě. V listopadu totiž každý rok v České republice vrcholí aktivity týkající se kvality, probíhá řada setkání, konferencí, seminářů, oceňují se nejlepší z nejlepších v různých disciplínách. Výkonného ředitele České společnosti pro jakost jsem se tentokrát zeptala:
Česká společnost pro jakost má široké spektrum činností v prosazování kvality do práce jak firem, tak státní a veřejné správy, institucí, organizací, profesních uskupení i jednotlivců. Co je dnes v tomto záběru nejpodstatnější?
Nedá se říci, že by nějaká „zainteresovaná strana“ byla podstatnější nebo významnější než jiná, snažíme se ke všem zájemcům o kvalitu přistupovat vstřícně. A jelikož je naším dlouhodobým cílem usilovat o zvyšování kvality života, tak jsme aktivní nejen v soukromém, ale i ve veřejném sektoru. Napomáháme například naplňovat program Rady kvality České republiky. Pokud se na to podíváme z hlediska struktury našich zákazníků, tak není žádným tajemstvím, že těmi klíčovými klienty jsou výrobci a dodavatelé v automobilovém průmyslu, kteří skutečně systematicky usilují o kvalitu, lidově řečeno, o nulovou zmetkovistost.
Vašimi připomínkami prochází řada nových norem a jejich úpravy. Jaké významné dokumenty jste letos mohli ovlivnit?
Naše Centrum technické normalizace zpracovává především normy z oblasti managementu kvality a ochrany životního prostředí. Významným rokem, z pohledu nejdůležitějších změn, byl rok 2015, kdy na podzim vyšly nové normy ISO 9001 a ISO 14001. My jsme využili týmu odborníků, členů ČSJ, a na začátku tohoto roku vydali komentovaná vydání těchto norem, která obsahují nejen text normy samotné, ale i návody a tipy na zavádění těchto norem. Máme dobrou zkušenost s tím, že naši členové i další zákazníci mají rádi komentáře napsané „lidskou řečí“, které jim pomáhají pochopit obecný styl, v jakém jsou normy psány. Výčet projektů tvorby nových norem je přehledně uveden na stránkách České společnosti pro jakost v sekci Technická normalizace.
Jednou z páteřních aktivit je management kvality. Jak slouží toto zaměření firmám, co jim můžete nabídnout?
Jednoduše se dá říci, že management kvality slouží k tomu, aby organizace vyráběla výrobky či poskytovala služby, které požaduje zákazník, v souladu s právními požadavky, a aby se organizace trvale zlepšovala. A modernější přístupy navíc hovoří o tom, že je třeba vyhovět nejen zákazníkovi, ale i dalším zainteresovaným stranám, jakými jsou zaměstnanci, místní komunity, vlastníci a další. Pozorujeme tedy stále větší uplatňování principů společenské odpovědnosti, jakožto ohleduplného chování vůči okolí.
A co se týče naší nabídky z oblasti kvality, my se snažíme neustále přicházet s novinkami z toho oboru – a prezentovat je na seminářích či je důkladně vysvětlit na kurzech. Pokud je to vhodné, tak vydáváme na příslušné téma publikaci či uvedeme článek v časopisu Perspektiv kvality. Rovněž jsme schopni zajistit vhodnou personální certifikaci (např. Manažer kvality, Auditor kvality) i certifikaci organizace podle ISO 9001:2015. Dá se říci, že kromě manažerského poradenství jsou u nás „služby pro kvalitáře“ pod jednou střechou. Rád bych zdůraznil, že naši členové mohou také získávat a sdílet zkušenosti v několika odborných skupinách ČSJ.
Právě skončil Listopad – Měsíc kvality. Ukázal posun ve vnímání tohoto zásadního pojmu odbornou veřejností?
Je pozitivní, že se akce Listopadu – Měsíce kvality těší stále velkému zájmu účastníků. Nemyslím si, že by došlo k zásadní změně ve vnímání pojmu kvalita u odborné veřejnosti, neboť ta ji vždy považovala za důležitou. Ale troufnu si tvrdit, že zákazníci na kvalitě trvají čím dál více, a to je dobře.
Na základě zpětných vazeb z listopadových akcí víme, že účastníky zajímají především praktické zkušenosti přednášejících. A nemusejí to být pouze zkušenosti s používáním norem, ale i třeba sdílení nejlepších manažerských přístupů, a to z jakýchkoliv odvětví.
Pod hlavičkou ČSJ vzniklo před pár lety Centrum excelence, sdružení zástupců firem a organizací, které dostaly ocenění v soutěži Národní cena kvality ČR. Aktivity jsou pro členy atraktivní, získáváte stále více příznivců. Můžete připomenout poslání projektu i to, jaké jsou jeho dosavadní úspěchy?
Smyslem Centra excelence je sdružovat organizace, které mají zájem jít nad rámec požadavků norem ISO a které mají chuť se zlepšovat. Tyto organizace obvykle používají Model excelence EFQM, CAF přístupy společenské odpovědnosti a udržitelnosti CSR. Centrum je tedy platformou organizací pro získávání a sdílení zkušeností s používáním těchto nástrojů. A není určeno jenom úspěšným organizacím v Národní ceně kvality, ale i všem dalším zájemcům. Jedinou podmínkou účasti je provést jedenkrát za dva roky sebehodnocení. My věříme, že stávající členové „nakazí myšlenkou excelence“ i další potenciální účastníky.
Chystáte na rok 2017 novinku, jíž byste rádi zaujali určitý obor nebo skupiny specialistů?
Novinky se budou točit především okolo norem – a jsou to ty nové nejpoužívanější pro automobilový průmysl VDA 6.3 a IATF 16949. Také budeme pokračovat ve spolupráci s odborníky i zákazníky v zemědělsko-potravinářském sektoru. Samozřejmě nebudeme opomíjet ani obory další. A samozřejmě plánujeme, že se budeme i my zlepšovat – potřebujeme reagovat na vývoj společnosti – využíváním ICT technologií, větším zapojením do sociálních sítí, zaváděním moderních forem výuky i poskytováním dalších služeb.
Mohl byste uvést, na co jste obzvlášť pyšný v uplynulém roce?
Obecně mě těší, že Česká společnost pro jakost je vnímána jako velmi důvěryhodný partner a že se na nás stále více obracejí firmy, organizace veřejného sektoru i svazy se zájmem o spolupráci. Rovněž na mezinárodním poli máme svoje místo, začátkem prosince probíhalo v Praze zasedání vrcholových orgánů Evropské organizace pro kvalitu, v únoru bude ČSJ v Praze spoluorganizovat předávání Quality Innovation Award a v dubnu pak proběhne setkání partnerů nadace EFQM.
Za to všechno patří díky zaměstnancům, spolupracovníkům a aktivním členům ČSJ. A určitě velký dík náleží zakladatelům České společnosti pro jakost, kteří tento spolek již od samého počátku rozvíjeli a velmi dobře nasměrovali.
otázky připravila Eva Brixi