INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

 MG_2225kotenZcela záměrně jsme prosincové vydání věnovali velkému tématu, tedy kvalitě. V listopadu totiž každý rok v České republice vrcholí aktivity týkající se kvality, probíhá řada setkání, konferencí, seminářů, oceňují se nejlepší z nej­lepších v různých disciplínách. Výkonného ředitele České společnosti pro jakost jsem se tentokrát zeptala:

Česká společnost pro jakost má široké spektrum činností v prosazování kvality do práce jak firem, tak státní a veřejné správy, institucí, organizací, profesních uskupení i jednotlivců. Co je dnes v tomto záběru nejpodstatnější?

Nedá se říci, že by nějaká „zainteresovaná strana“ byla podstatnější nebo významnější než jiná, snažíme se ke všem zájemcům o kvalitu přistupovat vstřícně. A jelikož je naším dlouhodobým cílem usilovat o zvyšování kvality života, tak jsme aktivní nejen v soukromém, ale i ve veřejném sektoru. Napomáháme například naplňovat program Rady kvality České republiky. Pokud se na to podíváme z hlediska struktury našich zákazníků, tak není žádným tajemstvím, že těmi klíčovými klienty jsou výrobci a dodavatelé v automobilovém průmyslu, kteří skutečně systematicky usilují o kvalitu, lidově řečeno, o nulovou zmetkovistost.

Vašimi připomínkami prochází řada nových norem a jejich úpravy. Jaké významné dokumenty jste letos mohli ovlivnit?

Naše Centrum technické normalizace zpracovává především normy z oblasti managementu kvality a ochrany životního prostředí. Významným rokem, z pohledu nejdůležitějších změn, byl rok 2015, kdy na podzim vyšly nové normy ISO 9001 a ISO 14001. My jsme využili týmu odborníků, členů ČSJ, a na začátku tohoto roku vydali komentovaná vydání těchto norem, která obsahují nejen text normy samotné, ale i návody a tipy na zavádění těchto norem. Máme dobrou zkušenost s tím, že naši členové i další zákazníci mají rádi komentáře napsané „lidskou řečí“, které jim pomáhají pochopit obecný styl, v jakém jsou normy psány. Výčet projektů tvorby nových norem je přehledně uveden na stránkách České společnosti pro jakost v sekci Technická normalizace.

Jednou z páteřních aktivit je management kvality. Jak slouží toto zaměření firmám, co jim můžete nabídnout?

Jednoduše se dá říci, že management kvality slouží k tomu, aby organizace vyráběla výrobky či poskytovala služby, které požaduje zákazník, v souladu s právními požadavky, a aby se organizace trvale zlepšovala. A modernější přístupy navíc hovoří o tom, že je třeba vyhovět nejen zákazníkovi, ale i dalším zainteresovaným stranám, jakými jsou zaměstnanci, místní komunity, vlastníci a další. Pozorujeme tedy stále větší uplatňování principů společenské odpovědnosti, jakožto ohleduplného chování vůči okolí.

A co se týče naší nabídky z oblasti kvality, my se snažíme neustále přicházet s novinkami z toho oboru – a prezentovat je na seminářích či je důkladně vysvětlit na kurzech. Pokud je to vhodné, tak vydáváme na příslušné téma publikaci či uvedeme článek v časopisu Perspektiv kvality. Rovněž jsme schopni zajistit vhodnou personální certifikaci (např. Manažer kvality, Auditor kvality) i certifikaci organizace podle ISO 9001:2015. Dá se říci, že kromě manažerského poradenství jsou u nás „služby pro kvalitáře“ pod jednou střechou. Rád bych zdůraznil, že naši členové mohou také získávat a sdílet zkušenosti v několika odborných skupinách ČSJ.

Právě skončil Listopad – Měsíc kvality. Ukázal posun ve vnímání tohoto zásadního pojmu odbornou veřejností?

Je pozitivní, že se akce Listopadu – Měsíce kvality těší stále velkému zájmu účastníků. Nemyslím si, že by došlo k zásadní změně ve vnímání pojmu kvalita u odborné veřejnosti, neboť ta ji vždy považovala za důležitou. Ale troufnu si tvrdit, že zákazníci na kvalitě trvají čím dál více, a to je dobře.

Na základě zpětných vazeb z listopadových akcí víme, že účastníky zajímají především praktické zkušenosti přednášejících. A nemusejí to být pouze zkušenosti s používáním norem, ale i třeba sdílení nejlepších manažerských přístupů, a to z jakýchkoliv odvětví.

Pod hlavičkou ČSJ vzniklo před pár lety Centrum excelence, sdružení zástupců firem a organizací, které dostaly ocenění v soutěži Národní cena kvality ČR. Aktivity jsou pro členy atraktivní, získáváte stále více příznivců. Můžete připomenout poslání projektu i to, jaké jsou jeho dosavadní úspěchy?

Smyslem Centra excelence je sdružovat organizace, které mají zájem jít nad rámec požadavků norem ISO a které mají chuť se zlepšovat. Tyto organizace obvykle používají Model excelence EFQM, CAF přístupy společenské odpovědnosti a udržitelnosti CSR. Centrum je tedy platformou organizací pro získávání a sdílení zkušeností s používáním těchto nástrojů. A není určeno jenom úspěšným organizacím v Národní ceně kvality, ale i všem dalším zájemcům. Jedinou podmínkou účasti je provést jedenkrát za dva roky sebehodnocení. My věříme, že stávající členové „nakazí myšlenkou excelence“ i další potenciální účastníky.

Chystáte na rok 2017 novinku, jíž byste rádi zaujali určitý obor nebo skupiny specialistů?

Novinky se budou točit především okolo norem – a jsou to ty nové nejpoužívanější pro automobilový průmysl VDA 6.3 a IATF 16949. Také budeme pokračovat ve spolupráci s odborníky i zákazníky v zemědělsko-potravinářském sektoru. Samozřejmě nebudeme opomíjet ani obory další. A samozřejmě plánujeme, že se budeme i my zlepšovat – potřebujeme reagovat na vývoj společnosti – využíváním ICT technologií, větším zapojením do sociálních sítí, zaváděním moderních forem výuky i poskytováním dalších služeb.

Mohl byste uvést, na co jste obzvlášť pyšný v uplynulém roce?

Obecně mě těší, že Česká společnost pro jakost je vnímána jako velmi důvěryhodný partner a že se na nás stále více obracejí firmy, organizace veřejného sektoru i svazy se zájmem o spolupráci. Rovněž na mezinárodním poli máme svoje místo, začátkem prosince probíhalo v Praze zasedání vrcholových orgánů Evropské organizace pro kvalitu, v únoru bude ČSJ v Praze spoluorganizovat předávání Quality Innovation Award a v dubnu pak proběhne setkání partnerů nadace EFQM.

Za to všechno patří díky zaměstnancům, spolupracovníkům a aktivním členům ČSJ. A určitě velký dík náleží zakladatelům České společnosti pro jakost, kteří tento spolek již od samého počátku rozvíjeli a velmi dobře nasměrovali.

otázky připravila Eva Brixi

 

 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3