Není třeba čekat na příchod zástupce města či obce, abyste mohli odborně zkontrolovat, zda kouř z komínů ve vašem okolí nezamořuje vzduch, který dýcháte. K posuzování míry znečišťování slouží tzv. Ringelmannova stupnice.
Ta posuzuje tmavost kouře vypouštěného z komína. Je-li tmavší než druhý stupeň, je překračována povolená míra znečišťování a dochází k porušování povinností stanovených zákonem o ochraně ovzduší.
Obr.: Ringelmannova stupnice
„Ve sněmovním výboru se rozhořela diskuze o pozměňovacích návrzích k novele zákona o ovzduší. Jedna z iniciativ volá po zavedení větších pravomocí pro obce, aby mohly domácnostem zakázat spalování nekvalitního uhlí v kotlích. Jde o užitečnou snahu a v této souvislosti chceme připomenout, jaké chování zákon už dnes trestá,“ uvedl Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).
Novela zákona o ovzduší, která je účinná od začátku roku 2017, nabídla obcím nové nástroje, jak postihnout nezodpovědné chování lidí topících v domácích kotelnách. Navzdory vžité představě, že největší podíl na kontaminaci ovzduší mají průmyslové podniky a doprava, jsou nejvýznamnějším zdrojem škodlivin domácnosti. Přesněji řečeno jejich lokální topeniště na pevná paliva. Kvalitu ovzduší v republice tak ovlivňuje doslova každý kotel a každý komín.
Obce dnes mohou kontrolovat doklady prokazující kvalitu paliv, stejně jako technický stav a provoz kotlů na pevná paliva přímo v domácnostech. Současně jsou oprávněny provádět i kontroly komínů, respektive jejich revizí.
„Zásadní pochybení lze odhalit pouhým okem, prozradí je kouř. A právě kouř z nekvalitního paliva může fatálně ohrožovat zdraví lidí, zejména pak děti. Občané by měli vědět, že si mohou podle tmavosti kouře sami zkontrolovat, zda je jejich palivo skutečně kvalitní, či nikoli,“ dodal J. Ruml.
Podle ČPS by výsledkem této iniciativy neměly být tisíce podaných podnětů, ale nenásilná změna chování řady obyvatel. Konečně, aby se zabránilo zneužívání stížností na nevhodné palivo k eskalaci dávných sousedských sporů, je stanoven standardizovaný proces jejich vypořádání. Jednak úředníci obcí s rozšířenou působností sami provádějí namátková měření tmavosti kouře podle Ringelmannovy metody, jednak je i při prokázaném porušení zákona čas a prostor nedostatky eliminovat.
Nejprve je majiteli inkriminovaného topeniště zasláno písemné upozornění. Nedojde-li k nápravě, zpravidla si úředníci vyžádají revizní zprávy od kotle i komína. Podle zákona o ovzduší by si měl každý provozovatel kotle na pevná paliva nechat každé dva roky zkontrolovat jeho technický stav. Chybějící revizní zprávy mohou být pokutovány až do výše 20 tisíc korun. Nejsou-li přesto k dispozici, je majitel vyzván, aby si nechal provést příslušné kontroly a revizní zprávy vyhotovit. Při tom obvykle dojde k odhalení příčiny problému a jeho následnému odstranění (vyčištění komína, vyčištění nebo seřízení kotle, změna paliva na to, které je pro daný kotel určené výrobcem apod.).
Pokud problém přetrvává i nadále a je zřejmé, že dochází k opakovanému porušování zákona, mohou úředníci přikročit k fyzické kontrole topeniště přímo v objektu. Kontrola může být ohlášená i neohlášená. Podléhá jí kotel, jeho příslušenství i palivo, úředník je rovněž oprávněn odebrat vzorky popela k rozboru v laboratoři. Krajním řešením je pak pokuta, jejíž maximální výše činí až 50 tisíc korun.
(tz)