Truhlář, který vyrábí hračky pro dětský domov bez nároku na odměnu, nebo provozovatel restaurace, co pravidelně rozdává jídlo bezdomovcům. Právě takové podnikatele chce ocenit soutěž MAKRO Dobrý podnikatel 2014, která dnes byla oficiálně vyhlášena v dubnu. Určena je pro firmy, jimž není lhostejné jejich okolí. Na webových stránkách www.dobrypodnikatel.cz se mohou přihlásit až do 30. června. Vítěz získá 100 000 Kč. Dne 21. dubna bude spuštěno hlasování, které určí 15 finalistů. O vítězi rozhodne odborná porota.
„Nezávislí podnikatelé se ve svých restauracích, obchodech nebo dílnách snaží být každý den co nejlepší. A často jde jejich snaha i nad rámec samotného podnikání,“ vysvětlil člen poroty Jan Žák, ředitel nákupu společnosti MAKRO Cash & Carry ČR, a dodal: „MAKRO jako dlouhodobý partner zejména malých a středních podnikatelů chce těmto lidem vyjádřit uznání a vyzdvihnout ty, kteří jsou nejvíce prospěšní pro své okolí.“
Dobrý podnikatel získá 100 000 Kč
Soutěž MAKRO Dobrý podnikatel 2014 je určena podnikatelům s méně než 30 zaměstnanci, kteří dělají pro společnost něco navíc. Účast v soutěži je bezplatná, není vyžadován registrační poplatek ani zákaznická karta MAKRO. Podnikatelské subjekty může do soutěže nominovat také někdo jiný, například známí, přátelé, obchodní partneři nebo příjemci pomoci. Přihlásit se nebo nominovat lze na webu www.dobrypodnikatel.cz až do 30. června. V pondělí 21. dubna zde bude spuštěno hlasování, v němž veřejnost vybere 15 finalistů. Odborná porota ve složení Roman Vaněk, Eva Štěpánková, Eva Svobodová a Jan Žák následně vybere vítěze, který jako první získá titul Dobrý podnikatel a výhru 100 000 Kč. Všichni finalisté dostanou poukázku na nákup v MAKRO v hodnotě 5000 Kč.
Pozitivní příklady jako inspirace pro ostatní
„My jsme už nějak zapomněli opisovat. Když jsme chodili do školy a neudělali jsme úkoly, nebyl to pro nás žádný problém. Pak se z nás stali dospěláci a už nepotřebujeme žádnou radu, protože víme úplně všechno. A to je špatně,“ glosoval potřebu soutěže předseda poroty Roman Vaněk, zakladatel Pražského kulinářského institutu. „Na základě příběhů těch, co se přihlásí, mají lidé možnost se něco naučit,“ dodal.
Je potřeba dát o sobě vědět
„Vážím si lidí, kteří se dokáží postarat sami o sebe,“ sdělil další člen poroty, zakladatelka společnosti Ryor Eva Štěpánková. „Vždycky mám radost, když se ti lidé uchytí a postupují, ač po malých krůčkách, ale dopředu. Mnoho lidí by už nebylo zaměstnáno, kdyby se nezačali stavět na vlastní nohy. I český člověk může být úspěšný a jít nahoru, jen se nesmí nechat zastrašit,“ doplnila
Drobné podnikání
jako pilíř české ekonomiky
Podle Českého statistického úřadu tvoří malé firmy až 99 % všech podnikatelských subjektů na českém trhu. „Zaměstnávají více než 61 % Čechů a produkují 54 % veškeré přidané hodnoty v zemi. Na celkovém HDP se podílejí téměř dvěma pětinami. Drobní podnikatelé vyplácejí 56 % všech mezd v české ekonomice,“ informovala Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a další člen poroty.
Nezávislost i velká dřina
Význam drobných podnikatelů si naštěstí uvědomují i řadoví Češi. Právě na jejich názor se zaměřil průzkum, který si MAKRO nechalo zpracovat agenturou STEM/MARK. „Většina Čechů vidí v podnikání zejména nezávislost a možnost být sám svým pánem. Peníze či zisk jsou až na druhém místě,“ komentoval výsledky průzkumu Jan Žák. „Odrazuje je hlavně strach a nejistota, následuje administrativa či zbytečná byrokracie. Až devět z deseti Čechů si myslí, že podnikání v České republice není jednoduché. A méně než třetina lidí je má spojeno s možností rychle zbohatnout. Naopak až čtyři pětiny populace věří, že podnikáním si lze splnit sny, a považují ho tak za nejlepší způsob seberealizace,“ řekl.
Podpora komunity, silný charakter a univerzálnost
Více než polovina respondentů vnímá, že malí podnikatelé v jejich městě podporují sport nebo kulturu. Dvě pětiny ví také o příspěvcích na charitu. Na dobrého podnikatele kladou Češi vysoké nároky. Kromě úspěchu se jim pod tímto pojmem nejčastěji vybaví člověk, který nemyslí jen na sebe. „Měl by být komunikativní, pracovitý, zodpovědný, cílevědomý, odvážný, kreativní, poctivý a mít zájem o své okolí. Zároveň by měl být přirozeným vůdcem, vizionářem a být schopen improvizace,“ nastínil Jan Žák výčet vlastností, které by měl mít dobrý podnikatel podle výsledků průzkumu.
„Malý živnostník je na všechno sám, nemá týmy lidí. Je tak trochu finančník, tak trochu obchodník i marketér. Od všeho musí umět kousek a musí mít velmi univerzální pohled na své podnikání,“ popsala drobné podnikatele Eva Svobodová. „Chtěli bychom zviditelnit právě lidi z menších měst a obcí, kteří vykonávají něco nad rámec svého podnikání, jen se o tom neví “ uzavřela.
Soutěž MAKRO Dobrý podnikatel organizuje společnost MAKRO Cash & Carry ČR v rámci oslav 50 let od otevření své první prodejny v německém Mülheimu. Odborným garantem je Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky.
(tz)