Obr.: Z tiskové konference Europ Assistance
Pokud se týká automobilové asistence, ta v loňském zimním období zaznamenala přes 7500 případů, z nichž 39 % tvořily nehody. Z pohledu přijatých hovorů, zde bylo přijato více než 10700 hovorů, což je téměř dvojnásobek běžného objemu a tuto situaci zapříčinila sněhová kalamita.
Asistence v zimní sezóně je velmi specifická a pravidelně prověřuje schopnosti a kvality každé asistenční společnosti. Na rozdíl od letních měsíců se nelze spolehnout na přibližné konstantní klimatické podmínky a tím i dojezdové doby záchranných týmů. Spolu s hůře předvídatelným počasím v zimním období je zde i zvýšené riziko pro klienty pojišťoven, a proto by měli otázkám prevence, opatrnosti, potřebnému vybavení i nepřeceňování sil, věnovat větší pozornost.
Zimní sezóna 2010 byla uzavřena s celkovými 3629 asistenčními intervencemi, což je o 49 % více, než v předchozím období. Největší nárůst byl zaznamenán v prosinci (+159 %) a lednu (+71 %), největší počet zásahů pak vrcholil v březnu (1044 případů).
Z hlediska destinací se nejvíce zasahovalo v evropských zimních letoviscích v Itálii, Rakousku a ve Francii. Oblíbenou destinací zimních dovolených je však také Egypt, kde došlo k nárůstu počtu asistenčních zásahů a posunutí země na druhou nejvyšší příčku. Nejčastějí diagnózou s 41 % byly opět úrazy, kde prim hrála poranění hlavy, trupu, končetin, následovaly obtíže trávicího traktu se 16 % a onemocnění dýchacích cest s 15 %, nejčastěji z důvodu chřipkových onemocnění a angínu. Pokud jde o nejčastější zásahy automobilové asistence a destinace, kterých se to týkalo, nejvíce jich bylo realizováno v Německu a Rakousku, následovala Itálie, Francie a Maďarsko. Nejčastější příčinou asistence byla nehoda následovaná poruchou motoru a selháním baterie. Z ostatních častých problému lze jmenovat zvláště zamrzlou naftu, vandalismus či defekt pneumatiky.
A co Europ Assistance radí, aby podobných příhod bylo co nejméně, a jak se připravit na zimní dovolenou a dopravu vlastními vozidly? Pro případ zimního cestování a sportování je nezbytné zvážit možnosti, nepřeceňovat síly, dobře se pojistit pro chystané aktivity (např. lyžování) a nespoléhat pouze na zdravotní pojištění i ve státech EU. Je třeba zajistit si i škodní protokoly a formuláře, což pak v případě nečekané události vše zejdnoduší. Podcenit nelze dobré a bezpečné vybavení, bezpečnostní prvky, funkční mobilní telefon s roamingem, samozřejmě s nabíječkou a uloženým číslem na asistenční službu. V situacích ohrožujících zdraví a život se vyplatí ihned volat 112, vždy konzultovat postup s asistencí, která je tu pro klienty 24 hodin denně připravená pomoci.
Pro cestování v zimních podmínkách je nezbytné, s ohledem na snížení rizika nehody a možné poruchy, věnovat pozornost technické přípravě vozidla, ať je to například přidání aditiv do palivové nádrže u naftových motorů, doplnění nemrznoucí směsi do chladící soustavy vozidla, kontrola stavu baterie či kontrola desénu zimních pneumatik, stavu stěračů nebo kontrola výbavy vozu, kde by kromě povinného příslušenství neměly při dlouhém cestování v zimních podmínkách chybět ani teplé oblečení, alespoň dvě přikrývky, jídlo a pití v termosce, a pokud jsou ve voze děti, také základní potřeby pro ně. Opomenout by se něměla ani svítilna, nejlépe multifunkční i s červeným světlem. Ve vozidle by měl být po ruce také Evropský formulář hlášení pojistné události a předem bychom se měli důkladně seznámit s pojistnými a asistenčními podmínkami týkajícími se vozidla. Podcenit nelze také záležitosti týkající se sjednání pojistného programu AutoCare, ať se již jedná o dostatečný finanční imit pro případ pojistné události, krytí incidentů pro jakoukoli událost (nehoda, porucha, zamrznuté paliva, vadnalismus apod.), územní platnost asistenční služby po celé Evropě, pomoc non-stop denně, neomezené čerpání programu apod. Takový propgram lze sjednat rychle a jednoduše přes internet a stačí jej aktivivat i týden před chystanou cestou. Pokud jsme toto vše nezanedbali, bylo učiněno vše nezbytné pro bezpečné cestování autem v zimních měsících.
A ještě snad zbývá připomenout si, jak správně postupovat při pojistné události: Nezbytné je ihned kontaktovat asistenci a kunzultovat postup, v případě úrazu co nejdříve vyhledat lékaře, při úhradách si zajistit dokumenty – rozepsaný účet, datum, identifikační údaje, lékařskou zprávu. Zajistit si odpovědnost za danou situaci, tzn. protokol (vyplatí se nic nepodepisovat, pokud textu nerozumíme), zajištění svědků události a kontaktů na ně... V případě autonehody je nezbytné řešit vše za konzultace s asistenční službou, aby se řidiči nevystavovali riziku tzv. lovců nehod (crash-hunterů) a následného zdlouhavého řešení pojistné události a v nejhorším případě i nutnosti doplatit poskytnuté služby. Nic z toho nelze podcenit, jak lze doložit na řadě konkrétních životních příběhů.
(no)