Až teprve z odpovědí Markéty Tomek jsem poznala, jak sofistikovaná a náročná je výroba dětských plen nebo hygienických kalhotek. Produkt koupíte, použijete a vyhodíte, víc neřešíte. Ale...
Aby to bylo pro miminka plně komfortní a zdravotně nezávadné, pro planetu udržitelné a pro kupujícího atraktivní, musí výroba splňovat mnoho požadavků, o nichž zákazník nemá ani tušení. To vše lze zahrnout do pojmu kvalita. Co všechno obnáší, to nám vysvětlila Markéta Tomek, která má kvalitu v Dryloock Technologies s.r.o. v Hrádku nad Nisou na starost. Za příkladnou péči a obdivuhodné výsledky získala tato společnost od České společnosti pro jakost nejvyšší možné ocenění Ambasador kvality ČR za rok 2023:
Ocenění Ambasador kvality nepřišlo jen tak. Co musela vaše firma splnit, aby na ně dosáhla?
Myšlenka ucházet se o prestižní ocenění Ambasador kvality České republiky, udílené Českou společností pro jakost se zrodila v mé hlavě v průběhu kvartálního management review. Top management firmy připravoval podklady pro roční hodnocení systémů managementu. Na stole leželo 60 stran pozitivních informací, na stěnách desítka Certifikátů (ISO 9001, ISO 14001, ISO 13485, IFS HPC, BRCGS CP, PEFC, FSC, ISCC+, Sedex SMETA, OEKO-TEXSTeP, CO2 Neutral Company). Sumarizace toho, kdo jsme, jaké jsou naše hodnoty, vize, mise, cíle a výsledky. A tak jsme vyplnili přihlášku.
Co musí splnit největší plenková továrna v Evropě stojící v Hrádku nad Nisou, která během deseti let vyrostla z 11 zaměstnanců na 1200 a z nuly vyrobených plen na více než 11 miliónů kusů plen za den, s tržbami přes milión eur ročně, zaměřená na kvalitu, bezpečnost a udržitelnost výrobků a šetrným přístupem k životnímu prostředí a společenskou odpovědností, aby získala ocenění Ambasador kvality ČR 2023? Představili jsme společnost Drylock Technologies hodnoticí komisi, provedli ji firmou a ukázali, že děláme to, co prezentujeme.
A bylo to obtížné? Prokázat, že kvalita je u vás na prvním místě?
Upřímně řečeno, nebylo. Vše, co děláme, a jak to děláme, ukazuje na fakt, že kvalita je pro nás klíčová. A nejen kvalita.
Co všechno se k managementu kvality u vás váže?
Drylock Technologies je společnost orientovaná na spotřebitele, zákazníky, vlastníky, zaměstnance a další zainteresované strany, která rozumí jejich požadavkům a plně je respektuje, čímž vytváří udržitelný růst a upevňuje svoji pozici na trhu. Záměrem společnosti je vyrábět a přinášet na trh hygienických potřeb vrcholně inovativní, atraktivní a bezpečné produkty, vyráběné v souladu s legislativou a požadavky zákazníků s maximálním důrazem na šetrnost vůči životnímu prostředí ve všech výrobních procesech a ostatních podpůrných činnostech.
Vyjma systémových certifikací disponujeme i řadou produktových certifikací, například EU Ecolabel, SWAN, OEKOTEX100, Made in Green, Blauer Engel, Astma-Allergi, Allergy Certified, Dermatest, Cruelty Free and Vegan.
Testování produktů probíhá nejen v našich laboratořích, kde ověřujeme kvalitu produktů v souladu s mezinárodními normami HYTEC, SGS Courtray a EDANA, ale také v externích akreditovaných laboratořích.
Zákazníci vnímají kvalitu trochu jinak než výrobci – chtějí perfektní zboží, které naplňuje jejich očekávání. Jak k hodnotám firma dospěla, to je celkem nezajímá. Podle čeho vy sama posuzujete to, co dáte do nákupního vozíku?
V kvalitě se pohybuji více než 20 let, a to mě skutečně hodně ovlivňuje v rozhodování, co do nákupního vozíku vložím. V dnešní době obecně zákazníci řeší otázku poměru kvalita/cena. S vyšší cenou automaticky očekáváme vyšší kvalitu. I já patřím mezi tyto zákazníky. U potravin preferuji regionální produkty, maso nakupuji v řeznictví, pro pečivo si zajdu do malé pekárny. Výhodou bydlení na vesnici je to, že máme zahradu, tudíž vlastní ovoce, zeleninu, vajíčka, takže biopotraviny v obchodech nevyhledávám, mám vlastní.
Co se týče zboží běžné denní potřeby, kupuji vyzkoušené kvalitní produkty, ke kterým se vracím. Jak se tomu říká? Zákazník typu král. Osobně mám velkou radost, že naše výrobky, které dodáváme prakticky do všech řetězců, mají rovněž své „spokojené krále“.
Prosazovat kvalitu do praxe je na jedné straně už samozřejmost, na straně druhé pořád poměrně složitý proces. Vás ale pohltil a máte z kvality téměř koníčka. Čemu vás to naučilo?
Ano, souhlasím, kvalita je pro mě koníček a nikdy nekončící výzva ke zlepšování. Spíše než prosazovat kvalitu bych to nazvala potřebou prezentovat a vysvětlovat přínos kvality všem kolegům zaměstnancům. Vždy platilo a platit bude, že kvalita rovná se spokojený zákazník. My začínáme u spokojeného zaměstnance. Spokojený zaměstnanec odvádí kvalitně svoji práci, kvalitně odvedená práce přináší kvalitní produkt, kvalitní produkt přináší spokojenost zákazníka. Jednoduchá matematika. Již počtvrté jsme se stali Zaměstnavatelem regionu do 5000 zaměstnanců.
Vývoj a výroba prostředků pro intimní hygienu člověka se zdá zdánlivě jednoduchá, leckdo by řekl, že se na tom nedá nic zkazit. Přesto se zájem o kvalitu prolíná vším, čím se zabýváte. Jak to celé funguje?
Návrh a vývoj je pro naši společnost klíčovým procesem. V této fázi se zaměřujeme na kompletní životní cyklus výrobku. Inovace jsou součástí DNA naší společnosti. To je náš nevyčerpatelný zdroj inspirace pro inovace a neustálé zlepšování našich produktů. Prvotní impulz zadává naše centrála v Belgii, na inovacích spolupracujeme s našimi dodavateli surovin a akreditovanými laboratořemi. Přestože je náš výrobek jednoduchý a na jednorázové použití, tak technologie na jeho výrobu je protkaná mnoha patenty. Máme jich přes 200 uznaných a aplikovaných. Jde například o unikátní technologii kanálků u absorpčního jádra, ochranu proti protečení nebo koncept papírových sáčků, do kterých jsme začali balit produkty v sériové výrobě jako první v Evropě. Aktuálně intenzivně pracujeme na projektu kompostovatelných plen. První vyrobené vzorky se nyní testují v laboratořích.
Určitě se zmiňovaný důraz na tento fenomén projevuje také v obchodních výsledcích firmy. Dá se růst doložit čísly, nějak přesněji charakterizovat?
Ano, firmě se daří velmi dobře, svědčí o tom jak zisky, tak další nové investice do rozšiřování výrobních kapacit a nových technologií, včetně budov.
Co všechno obsahuje váš sortiment?
V Hrádku se zaměřujeme především na dětské pleny a kalhotky, které tvoří zhruba 90 % výroby. Zbylých 10 % jsou zdravotnické prostředky – pleny, kalhotky, podložky a produkty pro lehkou inkontinenci.
otázky připravila Eva Brixi