Nač myslí nejvyšší manažer značky, obchodního řetězce, prodejen? Asi to neposoudí objektivně nikdo, kdo v takové roli nebyl. Miroslav Kopřiva, šéf českého Intersportu, nosí v hlavě čísla, úkoly, přání kupujících i reklamní slogany.
Dokáže odpovědět na nejzáludnější otázky týkající se sortimentu, služeb i zákaznických preferencí. Ani on se však netají tím, že prodejci sportovního zboží od oděvů až po nářadí nemají v této době na růžích ustláno. Spotřebitelé více přemýšlejí o tom, kdy a co pořídí, inflace se podepsala i pod radosti z pohybu. O jejich sny i možnosti jsou v Intersportu zvyklí ale pečovat průběžně. Stejně tak přicházet s novinkami, které zaujmou. O tom všem Miroslav Kopřiva vyprávěl s přehledem i optimizmem:
Kdy se v Intersportu nejvíce nakupuje? Je to před Vánocemi, v zimě, kdy je nejvíce sněhu na horách, nebo před letními prázdninami a dovolenými?
Největších obratů pravidelně dosahujeme od listopadu až do února, kdy zákazníci nakupují sportovní výbavu, boty, a samozřejmě také oblečení na zimní sezónu. Naší druhou nejsilnější sezónu pak představují měsíce červen až srpen.
Prodá se celkově více zboží určeného pro děti a mládež, nebo je to zhruba stejné jako pro dospěláky?
Nabízíme sice pestrou škálu oblečení a vybavení pro děti, ale celkově nakupují více zboží dospělí zákazníci sami pro sebe.
A nakupují více ženy, nebo muži?
Mění se to s věkem. Z mladší generace u nás vybavení pořizují v podobném poměru muži i ženy. V případě starší generace, ale i u lidí, řekněme, středního věku, převažují v nákupu sportovních potřeb a oblečení spíše muži.
Hit zimní sezóny?
Podle našich předpokladů byla velkým prodejním úspěchem dámská bunda naší privátní značky – McKinley Safine, která se uspěla velmi dobře. Dokonce lépe než jsme plánovali. Díky povedenému zimnímu počasí v lednu, kdy zamrzly na poměrně dlouhou dobu vodní plochy, byla obrovská poptávka po bruslích, mezi nimiž se výborně prodával například model Bauer Pro Skate.
Zákazníci prahnou po slevách a milují výprodeje. Generují vám takové akce solidní obrat, přivábí hodně zájemců?
Ano, podíl prodejů v akci se v loňském roce zvýšil, a to v důsledku všeobecného ochlazení poptávky v maloobchodu, kdy zákazníci odkládají své nákupy až do doby, kdy zboží opravdu potřebují a chtějí nakupovat co nejvýhodněji.
Přiblížíte filozofii Intersportu?
Obchody Intersport jsou mezi českými zákazníky oblíbené především pro široký sortiment, vysokou kvalitu a odborné poradenství. Ve všech prodejnách zákazník získá informace od profesionálů, kteří procházejí pravidelnými školeními a jsou úzce specializovaní na konkrétní segment sportovního vybavení. Kromě globálních značek prodává Intersport i řadu svých privátních značek, které nabízejí skvělou kvalitu za výborné ceny, mezi mnohými například McKinley, Energetics nebo jízdní kola Genesis.
Naše prodejny jsou zařízeny s důrazem na udržitelnost, nechybějí autentické přírodní materiály ani ekologické doplňky. Zákazníci v nich naleznou prvky, které zvyšují příjemný pocit z nakupování ve vizuálně atraktivním prostředí – dřevěné stromy, kvalitní osvětlení, komfortní zkušební kabiny nebo ozvučení místa. Na náročné české zákazníky tak čeká nákupní zážitek ve standardu, na který jsou zvyklí z rakouských prodejen.
Jak vám vyšel loňský rok? Byl úspěšný a splnil vaše očekávání?
V loňském finančním roce, který skončil 30. září 2023, dosažený obrat lehce překročil náš roční plán. V tom současném jsme ale během října až prosince zaznamenali negativní trend poptávky, částečně kvůli teplému počasí, ale i ochlazení poptávky zákazníků. Jinými slovy, 18 měsíců trvající pokles spotřebitelské poptávky v maloobchodu jsme pocítili až ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023. Kupující jsou ovlivněni jak zvýšenými životními náklady, které během posledních dvou let významně stoupaly, tak i tzv. konsolidačním balíčkem české vlády. Lidé jsou proto citlivější na ceny, a o to více se přiklánějí k nákupům zboží v „akcích“.
Co by měl přinést ten letošní?
V Intersportu jsme připraveni uspokojit potřeby spotřebitelů, a to především díky novým modelům oblečení, bot a sportovního vybavení, které přinášíme na trh. Budeme dále zvyšovat kompetenci našich prodejců. Příslibem je, že v lednu 2024 jsme meziročně zvýšili obrat díky naší dobré skladové zásobenosti a atraktivním cenám. Během celého roku budeme nadále posilovat privátní značky Intersportu.
Kolik novinek se objeví na českém trhu vaším prostřednictvím?
Zatím mohu prozradit, že v letošní jarní sezóně představíme v našich prodejnách nově sportovní/běžeckou obuv značky HOKA. Plus zavádíme novou značku oblečení pro fitness a běh – Active Rebel. Pokračovat budeme také v naší kampani s postavou „horala“, který se objeví napříč všemi komunikačními kanály, a jehož vzhled bude modifikován podle sezóny. Slogan: „Ahoj, svaly zapoj!“ má pak evokovat chuť k pohybu, radost ze sportu a společných zážitků.
Nabízíte řadu služeb, třeba to je počítačová analýza chodidel nebo dynamická analýza došlapu. K čemu je to dobré?
Dynamickou analýzu došlapu nabízíme v některých prodejnách s cílem detekovat případnou odchylku došlapu běžce/zákazníka z důvodu valgózního nebo varózního postavení nohou (vbočená či vybočená chodidla), které má vliv na neúměrnou zátěž a opotřebení části chodidel, kloubu a svalů při běhu. Díky tomu jsme schopni zákazníkovi nabídnout vhodný model běžecké obuvi, aby měl při běhu radost z bezbolestného pohybu.
Je o takové služby velký zájem? A stávají se díky nim z kupujících věrní klienti?
Tyto služby využívají opravdu aktivní sportovci. Nabízíme je v souladu s naší strategií poskytovat vynikající služby i těm nejnáročnějším zákazníkům.
Vy sám jste spíš sportovec, nebo manažer?
Život je krásný, ale krátký. Snažím se proto využít každý den pro to, abych byl jako manažer přínosem pro Intersport. Má pracovní role mě baví i díky podpoře rakouských majitelů firmy a skvělé neformální firemní kultuře. Ve volném čase se věnuji rekreačně sportu, ať už na kole, nebo na túrách v přírodě. V zimě pak především na sjezdových lyžích a běžkách. Relaxuji také hudbou. Hraji na trumpetu v kapele swing & dixieland & blues. Nesmím zapomenout ani na svou další vášeň – cestování. Během mého tříletého pracovního pobytu v Indii jsme s rodinou procestovali Asii, kam se rádi vracíme.
ptala se Eva Brixi