INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

FarmaUCechu 22Zemědělství prošlo za poslední roky obrovskou technologickou proměnou. Mnozí drobní farmáři ale stále ctí tradice a je pro ně důležitá hlavně poctivá ruční práce, kvalita výrobků a lokální produkce.

Tyto hodnoty jsou blízké i Kristýně Laloučkové, která podnikala na Farmě u Čechů se svými rodiči a nyní ve stejném duchu pokračuje i na farmě rodiny svého manžela, tedy u Laloučkových. Je podle ní možné se dnes v zemědělství uživit i bez dotací? A jaké výhody vidí v rodinném podnikání?

Kdy jste svou farmu založili? A co vás k tomu vedlo?

Aktuálně pracuji na Rodinné farmě Laloučkových, kterou v roce 1992 založil otec manžela. Nachází se v Miřeticích u Vlašimi a vždy se zaměřovala na chov dojnic, produkci mléka, masa a brambor, a my v tom pokračujeme dodnes. Jde nám především o lokálnost a vysokou kvalitu potravin, na které denně poctivě pracujeme.

Specializujete se na hovězí maso a mléko. Plánujete své aktivity v blízké době rozšířit?

Ano, už dlouho chováme hovězí skot, to je u nás tradice, ale živí nás i jiné činnosti. Především na poli pěstujeme různé druhy brambor a také dýní, jak popisujeme na webu. Já zároveň provozuji samoobslužný obchůdek, který frčí celý podzim. Jsme hned u silnice, tedy skvěle dostupní, a dobrou zkušenost máme také s poctivostí lidí. Kromě brambor různých typů a dýní nabízíme i cibuli od jednoho soukromníka z vedlejší vesnice. Do toho manžel včelaří a poměrně úspěšně prodáváme i med.

Zároveň si myslím, že je dobré zmínit také plány, které ztroskotaly. Já třeba vždycky toužila mít faremní obchůdek a před dvěma lety jsem si ho otevřela. Vedlejší produkty vydělávaly jen málo, ale zkusila jsem si to. Prodej vlastních komodit byl sice ziskový, ale s produkty od ostatních farmářů to bylo složitější. Hodně šla na odbyt i kuřata, ale s kváskovým chlebem nebo autentickými víny z Moravy jsem příliš neuspěla, a nakonec jsem prodejnu zavřela.

FarmaUCechu 34Mohou se dnes drobní farmáři a zemědělci uživit bez dotací?

Určitě, ale musíte mít stálý příjem z mléka a komodit. Samotné maso by na to nestačilo, ale když máte více zdrojů, tak ano. Dotace Mladý zemědělec však naši bývalou farmu a bourárnu rozhodně posunuly na vyšší úroveň. Jako u všech těchto programů bylo nutné ty peníze mít, ale po pěti letech nám je vrátili. Šlo zhruba o milión korun, což dnes v podstatě nic není, ale v začátcích to hodně pomohlo.

Jezdí za vámi zákazníci spíš z okolí, nebo také z větší dálky? A dodáváte maso i do prodejen a restaurací?

Jde nám primárně o koncové zákazníky, ale nabízíme i velkoobchodní spolupráci. Máme závoz masa jako i na předchozí farmě u Čechů. Tam už jsme měli vybudovaný brand a nyní začínáme v podstatě nanovo, protože jsem se přivdala na farmu manžela. Aktuálně procházíme rebrandingem, ale produkty a přístup zůstaly stejné, tedy téměř vše, jen fungujeme z nového sídla pod novou značkou a zákazníky o tom postupně informujeme.

Výhodou je, že jsme 30 km od Benešova, takže blízko Praze, kam také zavážíme a celkově máme dost zákazníků právě z hlavního města. Zatímco lidé z okolí od nás nakupují spíš výjimečně.

Co vám pomáhá získávat nové zákazníky? Jsou to hlavně reference, konkrétní typy reklamy, nebo například získaná ocenění?

Dobře nám fungují FB skupiny – naše vlastní klubovna a pak i další inzertní skupiny. Zároveň máme také aktivní účty na Instagramu a TikToku. Dále jsme zkoušeli lokální inzertní noviny z oblasti, kam zavážíme, ale to se nám příliš nevyplatilo. Zřejmě se to vzhledem k ceně nepotkalo s adekvátní cílovou skupinou. Chápu, že pro někoho jsou lokální produkty drahé, ale my zase nemůžeme prodávat naše komodity a výrobky pod cenou. Nejlepší jsou pro nás určitě reference. Word of mouth má v tomto ohledu asi velkou sílu.

V čem je podle vás rodinné podnikání jednodušší než jiné, a v čem naopak složitější?

Skvělé je to, že jsme zvyklí si navzájem pomáhat a bereme to jako samozřejmost. I kdybychom měli pracovat v pátek o půlnoci nebo se dřív vrátit z dovolené. Bratr nyní například bude stavět nový kravín s mlékomatem a dalšími automatizovanými prvky. Vyjde zhruba na 50 mi­liónů a otec mu na to půjčí. Do nynější doby jsme měli 12 dojnic, a tady jich bude třeba i 80. Časem si na sebe projekt určitě vydělá, a bratr navíc žádá o dotace, ale jak už jsem říkala, základní kapitál stejně musíte složit předem. Na druhou stranu máme třeba rozdílné názory na cenotvorbu i na různé pracovní aktivity. Každý z nás tedy podniká na vlastní živnostenský list pro jiný účel a je zodpovědný za jinou činnost. Stojí to hodně úsilí, ale na druhou stranu děláme všichni práci, která nás baví, a určitě i stmeluje rodinu.

za rozhovor poděkovala Dana Halušková

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3