Domácí původ potravin je pro české zákazníky důležitý. Podle čerstvého průzkumu PENNY se jím při nákupech řídí 62 % lidí. Více se na tuzemské označení zaměřují ženy (65 %) než muži (58 %) a střední a starší generace.
Nejčastějším důvodem volby domácích potravin, který udává šest z deseti Čechů, je snaha podpořit české a moravské producenty a domácí ekonomiku. Právě před Velikonocemi vyšel řetězec PENNY Čechům v jejich preferencích vstříc.
Téměř polovina tuzemských nakupujících dává podle průzkumu, který na vzorku 1000 respondentů realizovala pro PENNY mezinárodní průzkumná společnost TALK, přednost domácí produkci proto, že jim připadá neekologický dovoz potravin na velké vzdálenosti. Více než 40 % lidí pak nákupy domácích potravin považuje za výraz národní hrdosti. Kvalitu české produkce jako důvod k jejímu nákupu pak udávají tři z deseti Čechů, 17 % lidí tvrdí, že jde o zvyk, který nechtějí měnit. Zajímavostí je, že pouze 5 % lidí pak jako důvod k nákupu uvádí nízkou cenu domácí produkce.
Týden před velikonočními svátky ale měli zákazníci možnost oblíbených, a přitom výhodných „českých“ nákupů. PENNY totiž ve velikonočním čase nabízelo trvanlivé výrobky s ochranným označením Česká potravina ve speciální akci s 10% slevou. „Chtěli jsme podpořit Velikonoce takové, jaké je mají lidé rádi, tedy v duchu českých a moravských tradic, a dopřát jim k tomu možnost nákupu českých výrobků za zvýhodněné ceny. Zlevnili jsme veškerý sortiment trvanlivých potravin označených značkou Česká potravina. To jsou výrobky, které jsou vyrobeny z domácích surovin a zpracované tuzemskými firmami. Celkem bylo v týdenní akci přes 200 produktů,“ řekl vedoucí strategického marketingu PENNY Vít Vojtěch. Řetězec tak touto akcí ještě podpořil své zaměření na domácí produkci. I podle průzkumu považuje veřejnost PENNY za prodejce s největším podílem českých výrobků. Nová akce je zároveň dalším pokračováním podpory českých aktivit, na které PENNY cílí. „Dlouhodobě podporujeme vše české v duchu hesla Žijeme hezky česky, například lokální český sport nebo naše seniory,“ doplnil Vít Vojtěch.
Podle dat z průzkumu Češi vůbec nejčastěji z domácích výrobků nakupují chléb a pečivo, mléko, vejce a pivo. Více než třetina pak ještě maso, uzeniny a zakysané mléčné výrobky a sýry. Zemi původu kontroluje podle průzkumu téměř polovina nakupujících (47 %) u všech potravin. Osm z deseti Čechů tak činí alespoň u některých výrobků.
Ochranou známku Česká potravina mohou využívat jednosložkové potraviny ze stoprocentní složkou z České republiky, přičemž prvovýroba a všechny fáze výroby musí proběhnout na našem území. U vícesložkových potravin musí součet hmotnosti složek pocházejících z České republiky tvořit nejméně 75 % celkové hmotnosti a výroba musí rovněž probíhat na území České republiky.
(tz)