Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen.
Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky. Ministerstvo životního prostředí chce obchodníkům stanovit povinnosti, jak mají doručovat reklamní letáky, jak vyplývá z dnešního oznámení ministerstva. Tím se MŽP pouští do přímé regulace reklamy, přestože tato oblast je v gesci ministerstva průmyslu a obchodu. Svaz obchodu a cestovního ruchu společně s Asociací českého tradičního obchodu proto vyzývá obě ministerstva ke společnému jednání.
Ministr životního prostředí Petr Hladík na tiskové konferenci představil svou vizi budoucí distribuce tištěných letáků. Ta by měla spočívat v doručování tištěných letáků do schránek pouze těm, kteří o ně mají opravdový zájem. Ministerstvo životního prostředí chce nově zdanit letáky recyklačním poplatkem a zároveň říká, že by obchodníci neměli plošně používat tento reklamní nástroj.
„Opomíjím teď skutečnost, že MŽP dlouhodobě prokazuje totální neznalost tržního prostředí reklamních letáků. Nemohu však nechat bez povšimnutí, že pan ministr Hladík chce zdanit reklamní letáky, a ještě říká obchodníkům, jak by v budoucnu měli postupovat při jejich distribuci. MŽP zde výrazně překračuje své kompetence, neboť jakákoli regulace reklamy spadá do gesce ministerstva průmyslu a obchodu. Stát nemůže firmám nařizovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály. Z pohledu obchodníků je tento přístup zcela nepřípustný, a proto vyzýváme obě ministerstva ke společnému jednání,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Ti, kteří nerozumí reklamě a marketingu, mohou považovat za vhodnou náhradu plošné distribuce letáků zasílání přímo na konkrétní adresu. Tento způsob však v žádném případě nemůže efektivně nahradit běžnou distribuci letáků, kterou obchodníci již nyní plánují velice efektivně, například podle hustoty sídel či vzdálenosti od příslušného obchodu. Adresná distribuce představuje mnohonásobně nákladnější variantu oslovení zákazníků, která navíc omezí skupinu příjemců, neboť její podmínkou je závazná registrace odběratele a správa zákaznických dat v souladu s platnou legislativou.
„Dnes stojí doručení jednoho letáku zhruba 50 haléřů. V případě adresného doručení jde o částku 10 korun za kus nebo více. To je zdražení o 2000 %. Ministr Hladík dává jako příklad efektivnější cílení na seniory. Pokud by měly chodit letáky seniorům adresně, pravděpodobně si je budou muset předplácet jako nyní některé jiné tiskoviny. V případě zájmu o několik letáků svých oblíbených obchodů každý týden se bavíme o výdajích v řádech stovek korun měsíčně. Opravdu chce pan ministr zatížit seniory dalším takto nesmyslným poplatkem?“ říká Pavel Březina, předseda představenstva Asociace českého tradičního obchodu.
„Místo toho, aby vláda dále zmírňovala dopady inflace posledních let, přichází s návrhem, který ještě více, a hlavně zbytečně, zatíží trh i občany. Negativní dopady novely zcela zastíní sporné ekologické přínosy, na které se ministr Hladík tolik upíná. Očekávané zdražení zboží a služeb nejvíce odnesou ekonomicky nejzranitelnější skupiny obyvatelstva, včetně seniorů. Ministr Hladík tímto návrhem zvedá byrokracii a náklady firem v době, kdy by měla být prioritou podpora obyvatelstva a podnikatelského prostředí,“ dodává Tomáš Prouza.
(tz)