Pokud vás zajímá, kolik stála v loňském roce zdravotní péče, kterou jste čerpali, je teď pravý čas požádat VZP o přehled. Nejen, že se tak získáte kompletní údaje o péči, která byla na vaše jméno vykázána a pojišťovnou uhrazena, ale zároveň můžete pomoci odhalit případné nesrovnalosti.
Jestliže pojištěnec zažádá o výpis z osobního účtu, je zdravotní pojišťovna povinna písemně mu poskytnout jedenkrát ročně údaje o službách uhrazených za něj v období posledních 12 měsíců. A to včetně zaplacených regulačních poplatků a doplatků za částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely. Služba je bezplatná.
Ve Všeobecné zdravotní pojišťovně jsou nyní všechna data, která jsou potřebná pro vydávání přehledů za celý rok 2013, již k dispozici. Nic proto nebrání tomu, aby klienti o přehledy žádali a obratem jim byly vystavovány.
Podle těchto dat si každý může zkontrolovat, zda zdravotní péče vyúčtovaná na jeho rodné číslo byla skutečně poskytnuta a je tedy oprávněně uhrazena.
Přehled zdravotní péče vám vystaví na kterémkoliv klientském pracovišti VZP na počkání, je třeba pouze vyplnit žádanku. Vytisknout a vyplnit jednoduchou žádanku můžete i předem, případně ji můžete vyplněnou poslat na příslušné pracoviště VZP ČR.
Na klientském pracovišti může převzít každý pojištěnec jen svůj vlastní přehled, jinak musí k jeho převzetí mít ověřenou plnou moc. Výjimkou je vystavení přehledu na nezletilé dítě. Vydání přehledu úhrad zdravotní péče a zaplacených regulačních poplatků a doplatků za osobu zemřelou není možné.
Přehled lze zaslat i prostřednictvím elektronické komunikace, tzv. Portálu VZP. Jelikož se jedná o velmi citlivé údaje, mohou tuto službu využít pouze klienti, kteří s VZP ČR uzavřeli příslušný smluvní vztah. Více informací dostanete na přepážkách nebo na webové adrese www.vzp.cz/ekk.
Není všechno v pořádku?
V minulosti se opakovaně stalo, že někteří klienti s překvapením zjistili, že jejich zdravotní pojišťovna zaplatila za něco, co ve skutečnosti provedeno nebylo. Co v takovém případě dělat? Určitě co nejdříve informovat VZP, která tuto záležitost prošetří. Bohužel, stále je jen malé procento pojištěnců, kteří v takovém případě se zdravotní pojišťovnou komunikují a chtějí situaci řešit. Klienti se obávají reakce „svého pana doktora“, bojí se následně o kvalitu péče. Tato obava je ale zbytečná – VZP provádí kontroly ve zdravotnických zařízeních běžně a na základě nejrůznějších podnětů v průběhu celého roku.
Další podrobnosti najdete ZDE.
(tz)