Slámová a ledová vína
Mezi víny nabízenými v prodejnách obchodního řetězce MAKRO si slámová a ledová vína získávají u zákazníků stále větší oblibu. Jsou součástí celoročního sortimentu, dodávána od moravských a rakouských vinařů. Zákazníci je vyhledávají zejména pro slavnostní příležitosti, jako jsou vánoce nebo novoroční oslavy. Hlavní sezonou pro prodej slámového a ledového vína je konec roku, ale jejich prodej rok od roku stoupá s tím, jak mezi lidmi přibývá skutečných znalců dobrého vína.
Ledové víno
Ledové víno přívlastkové, které se vyrábí lisováním zmrzlých hroznů sklizených při teplotě minimálně – 6 °C (teplota je definována zákonem, v Německu je to -7 °C, v Kanadě – 8 °C). Při lisování zůstává část vody ve formě krystalků ledu uvnitř lisu, zatímco ven vytéká hustý, koncentrovaný mošt. Ledová vína jsou plná, harmonická, sladká a velmi aromatická, s nižším obsahem alkoholu (8–9 %) a vysokým zbytkem cukru.
Výroba ledových vín je poměrně riskantní proces, neboť je nutno ponechat hrozny na keřích až do prvních mrazů, které zajistí zmrznutí bobulí na požadovanou teplotu. Hrozny mohou být napadeny hnilobou, poškozeny zvěří nebo ptáky (zejména špačky), někdy podnikavými nenechavci dokonce odcizeny.
Nejstarší dochované záznamy o výrobě ledového vína pochází z roku 1794 z oblasti Franconia, kdy se o překvapení pro labužníky zřejmě postaral nenadálý mráz. K většímu rozšíření výroby ledových vín došlo v průběhu 20. století, mezi nejznámější výrobce patří zejména Německo, dále pak Švýcarsko, Rakousko, Slovinsko a od roku 1983 i Kanada. V Česku se s výrobou ledových vín začalo v 2. polovině 90. let, mezi přívlastková vína byla oficiálně zařazena novelou vinařského zákona v roce 2000.
K výrobě ledových vín je nutné používat pozdní odrůdy, nejčastěji to bývá Ryzlink rýnský, Ryzlink vlašský, Chardonnay, Sauvignon nebo Veltlínské zelené.
Slámové víno
Slámové víno patří mezi přívlastková vína, k jeho výrobě jsou použity hrozny sklízené na přelomu října a listopadu a dosoušené po dobu nejméně tří měsíců po sklizni na slámě nebo rákosu. Hrozny se musí nechat dobře vyzrát a nesmí být poškozené. Získaný mošt musí vykazovat nejméně 27 °NM (normovaného moštoměru). Z důvodu vysokého obsahu cukru je kvasný proces hotovou alchymií a náročné je i zrání vína 1-2 roky v dřevěných sudech. Slámová vína jsou velmi extraktivní, sladká a stejně jako vína ledová jsou vzácná a poměrně drahá.
První dochované záznamy (staré minimálně 2800 let) popisující výrobu vína přirozeným vysoušením hroznů pocházejí z Kypru. Hrozny sklizené na sopečných vinicích byly sušeny na slunci a z takto získaných cibéb bylo vyráběno sladké víno dnes známé jako Commandaria. V našich oblastech ale k objevu slámového vína došlo nezávisle. Vinné hrozny se běžně skladovaly na půdách, kde vydržely do poloviny zimy. Takto uložené hrozny samovolně ztratily část obsahu vody, čímž získaly výraznější a sladší chuť. S novodobou výrobou slámových vín se v České republice začalo roku 1999.
K výrobě slámových vín se používají hrozny bílých odrůd, nejčastěji Ryzlink rýnský, Ryzlink vlašský, Veltlínské zelené, Tramín červený, Rulandské šedé, Frankovka, Cabernet Sauvignon a Neuburské. Pokud jsou pro výrobu použity odrůdy vhodné k archivaci, vydrží víno i desítky let.
Ledová i slámová vína se obvykle plní do malých lahví, jejich cena odpovídá jejich výjimečnosti – v obchodních řetězcích MAKRO se pohybuje mezi 300,- až 600,-Kč. Ledová i slámová vína jsou vhodná k přípitkům při zvláštních příležitostech, případně jako doplněk kvalitních sladkých dezertů. Richard Süss, poradce pro vína společnosti MAKRO, doporučuje vyzkoušet kombinaci ledového či slámového vína s foie gras, zajímavým tipem je snoubení ledového rýnského ryzlinku s tvarohovými meruňkovými knedlíky, které jsou obaleny v drcených vlašských ořeších.
MAKRO a služby spojené s vínem
Velkoobchodní společnost MAKRO nemá víno jen ve svém sortimentu, disponuje také zákaznickými poradci pro gastronomii specializovanými na víno, kteří přímo v terénu pomáhají zákazníkům se vším, co se týká vína v souvislosti s jejich typem a zaměřením restaurace, baru či hotelu: od sestavení vinného lístku a jeho vytištění na náklady MAKRA přes proškolení personálu a celkový servis až po sommeliérské večery snoubení vína s jídlem.
Zaostřeno na domácí vína
České a moravské vinaře podporuje MAKRO ve svém vinném katalogu HoReCa také nabídkou tzv. skrytého sortimentu pro registrované zákazníky, která zahrnuje exkluzivní výběr vín právě od špičkových středních a malých moravských vinařů. Jedná se o vína, kterých nebyl vyroben takový objem, aby se mohla prodávat volně na regálech. V nabídce jsou zastoupena vinařství od nejmenších, rodinných, která nepřesahují produkci 30 000 lahví za rok, přes střední, jejichž výroba vín se pohybuje okolo 150 000 lahví za rok, až po vinařství velkokapacitní.
Více info k festivalu najdete na: http://www.icewine-du-monde.com/
***
METRO Cash & Carry je zastoupeno 670 samoobslužnými velkoobchodními prodejnami ve 30 zemích. Společnost, která zaměstnává vice než 100 000 lidí, dosáhla v roce 2010 tržeb 31 miliard €. METRO Cash & Carry je obchodní divizí METRO GROUP. METRO GROUP je jednou z největších mezinárodních maloobchodních společností. V roce 2010 dosáhla skupina Metro tržeb okolo 67 miliard €. Společnost zaměstnává téměř 290 000 lidí a provozuje přes 2 100 prodejen ve 33 zemích. Výsledky skupiny METRO závisí na výkonu jejích obchodních divizí, které samostatně operují v následujících segmentech trhu: Metro/Makro Cash & Carry – mezinárodní jednička na poli samoobslužných velkoobchodů, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – evropský lídr v prodeji spotřební elektroniky a obchodní domy Galeria Kaufhof.
Pro vice informací, prosím navštivte: www.metrogroup.de.
V České republice patří do sítě MAKRO Cash & Carry ČR třináct velkoobchodních středisek pro podnikatele a dva provozy nového formátu Drive-In. Vysoká obrátka zboží, provozní výkonnost, omezený počet prodejen, vyspělá logistika a přímé nákupy ve velkých objemech umožňují společnosti MAKRO prodávat zboží za nejvýhodnější velkoobchodní ceny. MAKRO se v Čechách orientuje především na tři skupiny zákazníků-profesionálů, a to HoReCa, maloobchod a malé až střední firmy, které podporuje vedle nabídky sortimentu na míru i nadstavbovými službami.
Více na www.makro.cz.
Pro více informací kontaktujte:
Gabriela Kermesová, PR Manager
PLEON Impact
tel: +420 606 632 287
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Romana Nýdrle, ředitelka korporátní komunikace
MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o.
tel.: +420 220 389 521, fax: +420 251 111 150
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.makro.cz , www.facebook.com/makro.cz