Martina Kudelková (na snímku) vyzařuje nakažlivou pozitivní energii. Vlastně se pořád usmívá a jakákoli práce jí přináší to pravé životní potěšení. Nenaříká, nestěžuje si, není naštvaná, že musí reagovat, vysvětlovat, řešit výzvy, jimž většina z nás říká problémy. Sedět v její přítomnosti a poslouchat, proč s manželem podniká v oboru kosmetiky, kde je obrovská konkurence, zdá se být skoro zážitkem. Exkluzivně společně zastupují pro Českou a Slovenskou republiku tři světové značky a do povědomí široké i odborné veřejnosti se dostali postupně a mimo jiné prostřednictvím projektu www.krasanamiru.cz.
S manželem jste založili firmu Just for You s.r.o., která je výhradním distributorem tří světových kosmetických značek pro Českou a Slovenskou republiku. Proč jste se rozhodli zrovna pro tento vysoce konkurenční obor?
Nebyla to náhoda. Celou svoji profesní kariéru jsem se vlastně věnovala obchodu v různých specializacích, a také i v kosmetickém oboru. Před 12 lety jsem si udělala rekvalifikaci a stala jsem se kosmetičkou, vizážistkou a masérkou. Přípravky, které se v salonech používaly, mi příliš nevyhovovaly, a také tu byla další okolnost, která sehrála asi tu největší roli – chtěla jsem některé výrobky klientkám prodávat, ale dodavatelé měli zboží buď málo, nebo nebylo na skladě vůbec. A ještě k tomu měli špatný servis, chybělo poradenství, a to se mi vůbec nelíbilo. Cítila jsem, že se musí něco změnit. Že i tak přesycený český trh potřebuje nový, svěží vítr. A tak jsme se s manželem jeli podívat na jeden mezinárodní veletrh, okouknout novinky, a tam jsme objevili první z našich značek, a to Beautiful Brows – krásné obočí, s jejímiž přípravky docílí každá žena dokonalého obočí. Produkt jsem následně testovala ve svém salonu a ženy byly nadšené. Moc se nám to líbilo, takže jsme dělali vše proto, abychom se stali jejími výhradními distributory. A povedlo se to. Když jsme značku poprvé prezentovali na veletrhu v Praze Letňanech, byl o tyto sady na obočí takový zájem, že jsme nestačili předvádět, nakonec se líčení musel ujmout i manžel (zvládnul to perfektně)... No a tak jsme vlastně začali společně podnikat. Produkty jsme nabízeli kosmetickým salonům, poté kadeřnickým, masérským salonům a poptávka byla obrovská. A naše chuť do práce také.
Jaká je vaše původní profese? Oč vás reprezentace těchto tří značek obohatila, co jste se od nich naučila?
Vystudovala jsem obchodní školu a vlastně jsem se živila prodejem různých produktů a vyzkoušela si i jeden z nejtěžších obchodů, kterým je přímý prodej. K obchodu mám vnitřní vztah, je to obor, který mám ráda nade vše. A když jsem přesvědčená, že nabízím kvalitní výrobek, nemohu neprodat. Posléze jsme přibrali další dvě značky, a to italskou značku Kripa Venezia, což je přírodní dekorativní kosmetika, a posléze loni v létě španělskou značku Naobay, což jsou pěsticí přípravky opět té nejvyšší kvality, přírodní a organické. A co jsem se vedle těchto značek naučila? V přítomnosti těchto inspirujících firem člověk skutečně profesně roste, dozvídá se cenné, a hlavně kvalitní informace, poznává nové lidi. Nyní máme ucelený koncept od péče až po dekorativní kosmetiku, prodej, poradenství a řadu doplňkových činností pro ty, kteří to s péčí o sebe myslí vážně.
Prezentujete se jako e-shop s názvem krasanamiru.cz, ale produkty lze zakoupit i v kamenných prodejnách. Rovněž dodáváte výrobky do profesionálních salonů. Jakými dalšími cestami tedy jdete za zákazníkem? Který směr je prvořadý?
E-shop jsme založili loni na jaře poté, co jsme završili určitou etapu svého podnikání. A po zralé úvaze, že se bez něj vlastně neobejdeme, pokud budeme chtít, aby se o nás víc a víc vědělo. Protože co se zkušenostmi, vědomostmi i určitým know-how z oblasti výroby a aplikace kosmetiky, když by to nesloužilo ostatním? Náš business totiž není jen o objednávkách, To by bylo málo. Původně jsme měli pro každou značku samostatný web, ale nebyla z nich cítit patřičná synergie, přáli jsme si tedy, aby zájemce mohl nakoupit nebo se s námi seznámit na jednom místě, po jediném kliknutí. Nejsme také úplně klasický e-shop. Zákazníkům, např. salonům, poskytujeme servis, školení, šíříme nejnovější informace o značkách, o vývoji, účincích, používání. Komunikujeme s maséry, kosmetičkami, kadeřnicemi i prodejnami se zdravou výživou zaměřenými na bio. Prošli jsme výrobou, víme, jak se dělá etiketa, jak se vyrábí dřevěné obaly, co se děje v laboratoři, se zástupci značek máme nadstandardní přátelské vztahy. A tuto „pohodu“ rádi přenášíme směrem k odběratelům, je to základ naší komunikace. Zkušenosti jsou pro nás velkou inspirací, námětem k přemýšlení, jak obchod posunout dál, do nových dimenzí. My tím vším prostě žijeme.
Nakoupit u vás může celá rodina, tedy cílíte nejen na ženy, ale máte co nabídnout i mužům a dětem. Byl to již počáteční záměr, nebo jste k němu dospěli postupně s přibývajícími aktivitami?
Začínali jsme původně jako velkoobchod. Šli jsme z hlediska trhu tou složitější cestou. Časem jsme pochopili, že to pro nás, kteří rádi komunikujeme s lidmi, není ta nejlepší cesta. Že náš obchod chceme budovat na vztahu, což je mnohem více, než má dáti a dal. Vždy hledáme něco navíc, a věřím, že těch více než 350 salonů v ČR a SR, které zásobujeme, to tak cítí. Když k nám klient přijde, a je to jedno, je-li to majitelka salonu, či jednotlivec, zpravidla je základem nejprve poradenství. Jenže to nemůžete poskytovat osobně nepřetržitě 24 hodin denně. Ideální je k tomu tedy internetové prostředí, v našem případě e-shop, který vyhovuje i našemu naturelu. Jsme kreativci, jsme operativní, baví nás být online. Vztahy budujeme na znalostech, držíme slovo, všechny výrobky máme skladem. Důvěra je náš princip. Když klient ví, že se na vás může spolehnout, vrátí se.
K myšlence, aby u nás mohla nakoupit celá rodina, jsme se tedy postupně dopracovali, dává nám to smysl. Myslím, že tím také mnoha zákazníkům šetříme čas. Od začátku jsme měli spousty plánů, snů, vizí, stále se učíme, a to nás žene dál. Podnikání jsme rozjeli v době, kdy měl manžel poměrně náročné manažerské zaměstnání, zvládali jsme to, ale jak se naše agenda rozrůstala, rozhodli jsme se pro klasický rodinný podnik, který nás nyní pohltil se vším všudy. Jsme společně v práci i doma, ostatně, chodili jsme spolu už na střední škole, a funguje nám to. Dobře se doplňujeme, spolu jsme silnější a společně pilujeme náš koncept.
Provozujete rovněž vlastní kosmetický salon? Co ukazuje praxe? Co potřebují dnes řešit zejména ženy?
Ano, i dnes mám svůj salon v Náchodě, kde zároveň bydlíme. Ponechala jsem si svoji letitou klientelu a moc si vážím toho, že jde právě o vztah postavený na důvěře. Navíc si mohu všechny produkty v praxi vyzkoušet, velmi dobře tedy chápu, jak fungují. Vím, nač se ženy ptají, co potřebují, co řeší, co je trápí. A toho se nechci vzdát.
A co dnes ženy nejvíce vyžadují?
Táborů je několik. Jeden hledá v salonu odpočinek, relaxaci, zážitek. Těší se na vůně, na příležitost vypnout mobil. Těší se na pár důvěrných slov. Touží po výsledku. Chtějí být krásnější, přitažlivější, uvolněnější, chtějí se zbavit stresu, spěchu. Jiná skupina žen by ráda spatřila okamžitý efekt zásahu. Přijdu s přáním a odejdu jako vyměněná, bude to hned. Někdy se těžko vysvětluje, že bez spolupráce a pravidelné péče se zázraky nedostaví. Zázraky se konají především v duši každé ženy, pokud se rozhodne udělat si pro takový zázrak prostor. Pokud se rozhodne něco změnit, pracovat na sobě, starat se doma, mít čas sama pro sebe, méně se rozdávat. A aby právě toto pochopily, o to se snažím.
Je těžké některým přidat či navrátit sebevědomí?
Zvednout sebevědomí podle mne potřebuje každá žena. Setkávám se často s tím, že se ženy vtělují do jakési pózy, která jim nesluší. Zbytečně. Nechtějí se podívat do zrcadla. Neuvědomují si, jak jsou úžasné. A to je velká škoda. A právě na profesi kosmetičky se mi nesmírně líbí, že dokáže bortit bariéry, zábrany, bořit mýty. Často si pak klientka řekne: sakra, jsem docela pěkná ženská, prostě rozkvete. To je takový náš vyšší princip. Poslání kosmetiky je dávat ženám možnost cítit se skvěle. Kosmetika dokáže neuvěřitelné věci. A máte-li skvělý produkt, jemuž obchodně věříte, pozná to i sebevědomí zákaznice. A nejde jen o sebevědomí konečného klienta. Sledujeme i sebevědomí kosmetiček. Pro ty pořádáme rozmanité kurzy, třeba právě o obchodování – obchod musí být součástí jejich práce, ony se nesmí stydět říci si o peníze. Vždyť pomáhají lidem, poskytují psychickou podporu, masírují, radí, vybírají barvy, učí líčit a učí líbit se. Mají velké know-how, které klientkám předávají. My je zase učíme, jak zkalkulovat cenu, jak komunikovat se zákazníkem...
Byli bychom rádi, aby si kosmetičky více vážily samy sebe. A musím říci, že jsme mnohým opravdu změnili život, třeba jen tím, že jinak začaly využívat čas.
Uvažujete ještě o dalších značkách, které byste mohli zastupovat?
Plány tu jsou, oči máme do široka otevřené. Aktuálně nás však vytěžují značky, které máme, jelikož dodavatelé pravidelně přicházejí se světovými novinkami, takže je stále co dělat.
Sonnentor jako jedinečná společnost disponující velkým bylinkovým uměním pro vás vyrábí čaje. Ty si zájemci u vás také mohou objednat. Myslím, že je to bezvadný nápad, skvělá přidaná hodnota.
Náš sortiment zahrnuje tři druhy čajů. Recepturu jsme ladili s odborníky jmenované firmy z Čejkovic. Prodávají se neuvěřitelně dobře, ačkoli jsme je zařadili teprve v červenci. Jsou to detaily, ale někdy na nich stojí svět. Zákaznice jsou z čajů nadšeny, ostatně bylinky dokáží divy, pokud jim věříte. Jsme také velmi rádi, že se k nim národ zase vrací. Byliny propojují smysly člověka, dodávají radost a krásně navazují na naši kosmetickou péči.
Vyvíjí se snaha Čechů pečovat o svůj zevnějšek?
Na čajích jsme si ověřili, že zájem člověka o to, aby si vytvářel cíleně určitou pohodu, roste. Patrně je to s přílivem stresu, technologií, snahou být na špičce. Civilizační faktory vedou člověka k návratu sama k sobě. S kosmetickou péčí to souvisí. V Čechách jsou ženy na kosmetiku zvyklé chodit. Hodně třeba s ohledem na přibývající vrásky. Mladší populace míří do salonů z preventivních důvodů. Pro někoho je to zdravý trend, pro někoho vnitřní potřeba. Rezervy však vidíme v domácí péči. Ženy se neorientují v přemíře informací, nabídek, značek, nesprávně používají jednotlivé přípravky a nevhodně kombinují. Mají zažité návyky, které považují za správné, opak je však pravdou. Je zapotřebí velké osvěty. Kdo to pochopí, výsledky uvidí.
Jistě plníte přání i klientům z businessu – majitelkám a manažerkám malých i velkých společností, mužům, kteří o sebe rádi dbají...
Samozřejmě a rádi! Za důležité považuji pozitivní myšlení, umět si najít chvilku pro sebe, naučit se odpočívat. Vím, že právě ženy v podnikatelských a manažerských pozicích nemají život jednoduchý, ale pokud si čas samy na sebe zcela sobecky neudělají, vymstí se to. Máme zvláštní zkušenost: více navštěvují salony ženy na Moravě a v menších městech, a často o sebe dbají právě ty, které v žádných manažerských funkcích nepůsobí.
Mnohé firmy už mají na programu nejštědřejší svátky roku. Připravujete vánoční dárkové balíčky? Stoupá zájem o takové pozornosti?
Dárkové balíčky jsou velmi oblíbené. Poskytujeme je, ale neradi bychom předbíhali informacemi. Chystáme totiž projekt, kterým bychom rádi oslovili určitou cílovou skupinu, zatím zkoumáme její představy, přání.
Jak byste definovala krásu ženy? Co to vlastně je?
Určitě to není jen o zevnějšku a o tom, že vše má být dokonalé. Každá žena je krásná. A pomocí pár triků z každé uděláte ještě krásnější. Dokonce si troufám tvrdit, že každá žena to ví, jen si to tolik nechce připustit. A jak už jsem naznačila, je to hodně i o kráse zevnitř. Z každé osobnosti něco ojedinělého vyzařuje, je to o životním názoru, o filozofii. Nejde o nic složitého. Je to o spokojenosti, o vlastní podstatě. Zevnějšek vypovídá o vnitřku. Žít se dá přece bez pózy.
Jistě do konce roku připravujete řadu nejrůznějších aktivit...
Nyní se zabýváme přípravami na náš třetí kosmetický kongres, který se uskuteční 18. října v Brně v hotelu International. Bude o novinkách, které pro český a slovenský trh připravujeme, o seberozvoji a sebevzdělávání, nabídneme rovněž cenné profesní informace. Bude také o nových přátelstvích, a zajisté i o zábavě. Přednášet se chystá například zakladatelka a produktová manažerka značky Kripa Venezia Giorgia Ongaranto o epigenetických sérech, která jsou průlomem a budoucností kosmetické péče. Tato séra jsou vyvinuta tak, aby odpovídala individuálním potřebám našich buněk a působila proti příčinám projevů stárnutí. Vystoupí dále školitelka obličejové jógy Zuzana Ondrisová nebo Peter Urbanec, podnikatel a kouč osobního rozvoje.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi