INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

eleNěkteří významní členové Asociace nezávislých dodavatelů energií (ANDE) se již domluvili na vzájemné výměně informací o platební morálce svých klientů. Reagují tak na případy subjektů, které programově neplatí za odběr energií a které dosud zneužívaly konkurenčního trhu s dodávkami energií a benevolence dodavatelů.

Část dodavatelů energií proto vstupuje anebo jedná o vstupu do mezisektorového Registru platebních informací, který provozuje společnost CRIF – Registr platebních informací. Připojují se tak například ke členům Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů (APNÚ) a dalším členům, kteří registr již využívají.

„Černé odběry energií jsou především pro menší dodavatele velkým problémem. Trh s dodávkami energií je velmi konkurenční, čehož některé subjekty dlouhodobě zneužívají. Pokud nějaký subjekt přestane platit za odběr energií, naši členové se ve většině případů snaží řešit tyto situace upozorněním či domluvou, namísto aby dlužníkovi dodávku energií zastavili. Máme však signály, že některé subjekty této benevolence zneužívají a přesouvají se od dodavatele k dodavateli, aniž by řádně platily za dodané služby. Pokud se sejde několik takových subjektů z řad firemních zákazníků, může to především menším dodavatelům způsobit nepříjemné komplikace,“ říká Jiří Gavor, výkonný ředitel ANDE.

Členství v registru REPI umožňuje dodavatelům energií prověřit potenciálního zákazníka ještě předtím, než s ním uzavřou smlouvu o dodávkách energií. Díky tomu mohou dodavatelé preventivně odhalit problematického zákazníka anebo bezproblémovým zákazníkům nabídnout lepší obchodní podmínky. Prověřovat přitom mohou firemní zákazníky i spotřebitele, u nichž se tento typ delikvence vyskytuje také.

„Podobnou situaci řešili před několika lety kolegové ze společnosti CRIF Austria, kde vyvinuli pro energetický sektor speciální řešení pro sdílení informací. To umožnilo dodavatelům mnohem lepší řízení kreditního rizika a mnohem rychlejší reakci v případě hrozby platebního defaultu. My jdeme však dále a kromě negativních informací v registru uchováváme rovněž pozitivní informace o platební morálce klientů. REPI je navíc multioborový registr, který čerpá inspiraci ze západní Evropy, kde je v řadě zemí běžné, že do registrů přispívají členové z desítek různých sektorů,“ říká Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, která registr REPI organizačně zajišťuje.

Dvacet společností

Nyní REPI využívá 20 společností z řad poskytovatelů tzv. mikropůjček, leasingových společností či dodavatelů energií. Cílem registru je přitom rozšířit svůj záběr o další sektory a několikanásobně zvýšit počet subjektů v registru.

Prvními členy Registru platebních informací jsou poskytovatelé tzv. mikropůjček sdružení v Asociaci poskytovatelů nebankovních úvěrů, kterým registr pomáhá posuzovat úvěruschopnost žadatele o krátkodobý úvěr. „Naši členové registr REPI využívají pravidelně a poměrně intenzivně. Díky pozitivním datům v registru můžeme odhalit žadatele o půjčku, kteří se pohybují na hranici předlužení a zároveň se nám daří identifikovat chronické neplatiče, kteří žádají o úvěr u některých z našich členů přesto, že zároveň nesplácejí úvěr u jiného člena,“ říká člen představenstva APNÚ David Bouda.

Inspirace v Evropě

Registr platebních informací čerpá inspiraci především ze zemí západní Evropy, kde mají členové běžně k dispozici téměř kompletní informace o platební morálce firem a spotřebitelů. Oblíbeným zdrojem tzv. alternativních dat jsou v Evropě například inkasní agentury, které přispívají do registrů ve většině evropských zemí. Postupně také roste počet států, ve kterých registry obsahují data od poskytovatelů utilit, ať už jde o energie, vodu či teplo, nebo ve kterých se o vstupu těchto sektorů do registru diskutuje. Podobně rovněž poskytovatelé internetového připojení, telekomunikačních či televizních služeb jsou v řadě evropských států členy úvěrových registrů. Většinu těchto dat využívají kromě Německa a Velké Británie například také registry našich sousedů v Rakousku či Polsku.

(tz)

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3