INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Screenshot 22 11Malé a střední české firmy velmi často nemají žádnou dlouhodobou strategii, což je nejen brzdí v rozvoji, ale hlavně to snižuje jejich konkurenceschopnost na trhu. Ocitají se tak blízko krize, která může vyvrcholit krachem a mimo jiné postihnout český průmysl. Upozornili na to zástupci České asociace interim managementu (CAIM) na Restrukturalizačním fóru 2018 na půdě ČNB v Praze.

„Velmi často se setkáváme ve firmách s chybějící jasnou, atraktivní a měřitelnou vizí, rozpracovanou do dlouhodobě udržitelné strategie, která je pravidelně revidována a inovována. Majitelé si bohužel neuvědomují důležitost strategie a nevnímají hrozby, které jsou s tím spojené,“ uvedl Petr Karásek, místopředseda České asociace interim managementu, který vedl např. záchranu automobilky TATRA.

Zkušení interim manažeři představili na Restrukturalizačním fóru tři konkrétní příklady průmyslových firem, které se dostaly do krachu v důsledku chybějící nebo špatné strategie. Iva Hovadová popsala příběh výrobce komponentů pro automobilový průmysl, který se dostal do insolvence kvůli nesystémovému způsobu řízení a nerealistické strategii španělského majitele. Díky týmu krizových manažerů za podpory českého investora však úspěšně prošel reorganizací. „V tomto případě bylo důležité, že si vlastník připustil, že podnik se nachází v krizi a angažoval ve spolupráci s budoucím vlastníkem krizové manažery, kteří v krátkém čase zajistili provozní a finanční stabilizaci podniku,“ řekla Iva Hovadová, členka výboru CAIM.

Foto TMA sál kopieTomáš Pastrňák se zaměřil na příčiny krize v rodinné firmě, která v Moravskoslezském kraji vyrábí plastové obaly a sáčky. V tomto případě se k chybějící strategii přidaly ještě další faktory - nedostatek vlastního kapitálu, nepřipravený proces nástupnictví a pro menší firmy typická nedostatečná znalost možností řešení krizových situací. Krizovému managementu se však i v konkurzu podařilo udržet výrobu a podnik předat novému majiteli.
Na základě těchto a dalších případů lze formulovat doporučení, která mohou firmy uchránit před podobnými problémy a připravit ji na „horší časy“.

„Strategie musí být reálná a profesionálně připravena, měl by ji někdo zhodnotit, oponovat a kontrolovat. Důležité také je, aby strategii znal management i zaměstnanci a musí být v čase upravována pro různé úrovně řízení,“ shrnul Tomáš Pastrňák, člen výboru CAIM.

Krizový manažer Zdeněk Šmejkal přidal další příklad z praxe i doporučení. „Koncentrace na výkonnost nestačí, cílem strategie by měla být dlouhodobě udržitelná marže. Pro svůj rozvoj potřebuje firma strategii a na její realizaci prostředky a schopný management. Úspěšná firma s vizí pak má dobré předpoklady zvládnout nepříznivé vnější i vnitřní vlivy a ochránit se před krizí,“ uzavřel Zdeněk Šmejkal.
Jak na Restrukturalizačním fóru také zaznělo, firmy se stále více obracejí na odborníky při řešení různých problémů, někdy to však bývá pozdě a záchrana firmy v podobě restrukturalizace či reorganizace už není možná. „Majitelé i manažeři často nezvládají přiznat si svoje chyby. Z našich zkušeností ale jednoznačně vyplývá, že profesionální a včasný přístup k řešení firemních problémů je důležitý i v sektoru malých a středních firem, které tvoří podstatnou část ekonomiky ČR,“ uvedl Petr Smutný, předseda asociace TMA (Turnaround Management Association ČR), která pořádala už posedmé Restrukturalizační fórum.

Letos byl o fórum rekordně velký zájem, sešlo se 250 odborníků na restrukturalizace firem, finančních poradců, bankéřů, právníků a insolvenčních správců. Obě přední asociace TMA a CAIM se prostřednictvím různých akcí snaží kultivovat a vzdělávat české majitele a manažery firem a rovněž pomáhat médiím zorientovat se ve složité problematice insolvencí.

Česká asociace interim managementu (CAIM) sdružuje interim manažery a osoby, které interim management využívají. Šíří osvětu o jeho principech, výhodách a možnostech. Cílem asociace je zvýšit prestiž a úroveň interim managementu v ČR a služeb v této oblasti.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3