Společnosti Jitona se podařilo proniknout na britský trh v roce 2006 a již nyní zažívá velké obchodní úspěchy. „Máme zajištěnou komplexní logistiku a zastoupení firmy přímo v Anglii," vysvětlil Martin Kovář, generální ředitel společnosti Jitona a dodal: „Ze skladu v Northamptonu dodáváme do dvou týdnů. Dodávky zajišťujeme přímo do bytů konečných zákazníků včetně montáže a poprodejního servisu". O rozvoj prodejní sítě se podle Kováře ve Velké Británii v současné době stará pět agentů.
Jitona do Velké Británie dodává zboží v segmentu dýhovaných ložnic a podle vlastních odhadů se jí letos podaří dodat množství v hodnotě přibližně 100 milionů korun, díky čemuž společnost dosáhne dvouprocentního podílu na trhu dýhovaných ložnic, a to bez započítání výroby, kterou Jitona prodává v distribučním kanálu společnosti IKEA.
Profil společnosti
JITONA a.s. zaujímá významné postavení na evropském trhu nábytku. Je největší českou firmou vyrábějící a exportující nábytek a zejména ložnice. Vyrábí:
• ložnice, postele a obývací pokoje z masivu
• demontovatelný nábytek z pravé dřevěné dýhy
Obchodní aktivity jsou zaměřeny především na export, který tvoří přes devadesát procent celkového obratu. Nejvýznamnějšími exportními zeměmi jsou Německo, Velká Británie, Rakousko a Dánsko. Celkový obrat společnosti přesahuje 1,1 mld. Kč. Ve svých třech výrobních závodech JITONA a.s. zaměstnává 700 pracovníků. Jedná se o ryze českou společnost s dlouhou tradicí.
Společnost JITONA a.s. navazuje na tradici nábytkářských firem Tusculum Rousínov a Spojených umělecko průmyslových (UP) závodů Brno, založených v roce 1920. Důkazem mimořádného postavení předchůdců dnešní firmy JITONA je fakt, že v roce 1937 byly Spojené UP závody největší firmou vyrábějící nábytek v Evropě.
Historie samotné společnosti JITONA a.s. sahá do roku 1951, kdy byli sloučeni drobní výrobci nábytku z Jižních Čech do státní společnosti nazvané „Jihočeské továrny nábytku", která tak navázala na více než stoletou historii výroby nábytku v tomto regionu.
Po roce 1989 prošla firma privatizací, která znamenala zásadní změnu orientace především na německý trh, resp. trhy západní Evropy. Významný milník představuje vstup společnosti Expandia jako majoritního akcionáře v roce 1993 a následně zahájení procesu zásadní restrukturalizace. Jeho cílem bylo vytvoření moderní, efektivní fungující výrobní společnosti. V rámci tohoto procesu došlo k redukci počtu výrobních závodů a následně ke strategické orientaci společnosti na spolupráci s největším světovým maloobchodním nábytkářským řetězcem, švédskou firmou IKEA. Rozvoj této spolupráce je natolik dynamický, že v současné době je JITONA a.s. jedním z pěti největších dodavatelů kategorie dýhovaný nábytek pro firmu IKEA v Evropě a některé sortimenty dodává jako jediný výrobce na světě. Dynamiku tohoto procesu potvrzuje fakt, že v současné době dodáváme IKEE cca 50% našeho obratu.
Zbývající polovinu obratu firmy tvoří zejména rozvíjející se aktivity prodeje vlastních produktů ve Velké Británii a dále uvedení nové designové kolekce JITONA Design Collection na domácí trh. Úspěšnost této kolekce dokládá i otevření nové podnikové prodejny v Praze.
V současnosti je výroba koncentrována do dvou závodů. Klatovy jsou technologicky nejmodernějším závodem. Je zde soustředěna hromadná výroba dýhovaného nábytku zejména pro zákazníka IKEA. Závod Třebíč se specializuje na výrobu masivního a dýhovaného nábytku. Vyrábíme zd ložnice, jídelny a obývací pokoje. Organizace výroby, zaměřená na dosažení maximální efektivnosti a současné použití moderní technologie je nezbytným předpokladem úspěšnosti v tomto tržním segmentu.
(tz)