Český železniční průmysl je jedním ze segmentů, s nímž spolupracuje brněnská firma CLARKSON CZ. Není však zdaleka jediným, kde se CLARKSON CZ zabydlel. Třicetiletá stálice našeho trhu, již založila a stále vede Hana Eckert, se postupem času probojovala do řady oborů, například automotive, leteckého a zbrojního průmyslu, energetiky. „Když si vzpomenu na své podnikatelské začátky, určitě mohu potvrdit, že to nebylo vůbec jednoduché,“ podotkla Hana Eckert.
„Rozvířila jsem stojaté vody, absolutně mužskou doménu, kde se ženy vůbec nevyskytovaly. Měla jsem však velké předsevzetí – přesvědčit mužské kolegy, že v prostředí, kde vládnou zatím jen oni, se může pohybovat i žena. Stálo mne to velké úsilí, to nezapírám. Musela jsem se mnohému naučit, od technické dokumentace až po znalosti trhu. Musela jsem pochopit mentalitu těch, kdo tento obor vybudovali. Musela jsem si vytvořit prvotřídní obchodní vztahy. Prostě a jednoduše: stavěla jsem firmu úplně od začátku. Byla jsem však cílevědomá, houževnatá a vyplatilo se mi to. Dnes má náš tým dobré jméno mezi strojaři a CLARKSON CZ se stal uznávaným dodavatelem vysoce kvalitních obráběcích nástrojů a nářadí od renomovaných firem z celého světa. Sbíráme vynikající reference a jsme na ně náležitě pyšní.“ Hany Eckert jsem se zeptala:
Změnila se situace na trhu za posledních pár let?
Takové srovnání je velice těžké. Každý rok je jiný. Celý svět se dynamicky mění zejména s přispěním technologií, jež generují neuvěřitelně zajímavé výsledky. Umělá inteligence a obrovský potenciál dat je toho důkazem. Rozhodně však uplynulé roky naučily podnikatele více přemýšlet o efektivitě práce, tedy nejen činit kroky k prostým úsporným řešením, ale také více s ohledem na produktivitu, na rychlost. S tím souvisí nový trend inovací. Co trvalo dříve dva roky, musí být dnes otázkou několika měsíců, týdnů. Do filozofie podnikání se naléhavěji promítá udržitelnost, a s tím souvisí kvalita. Tyto dvě hodnoty se stávají provázanější, jedna potřebuje druhou. A právě kvalita našich dodávek a vztahu ke klientům je tím, co nám přineslo nejeden úspěch.
Čas, za který se to či ono vyrobí, je tedy velmi ceněný...
Řekla bych, že čím dál zřetelněji. Ten prostě zpět nevrátíte. Je to nenahraditelná veličina, a v businessu opodstatněně ceněná. Naše silná stránka je právě v tom, že dokážeme nabídnout nástroje a nářadí, které jdou ruku v ruce se světovou špičkou a pomáhají zmíněné efektivitě práce v odvětvích, jimž dodáváme. Výrobci dobře vědí, co odběratelé potřebují a čeho si nejvíce cení. Ostatně tuto filozofii prosazujeme již dávno. Já sama mám ráda, když procesy probíhají svižně, když lidé neztrácejí čas zbytečnostmi. Pracovníci CLARKSONu jsou odborníci, kteří dokážou vysvětlit přednosti našich zařízení, okomentovat přínosy a doporučit, co pro danou firmu smysl má, nebo nemá. Máme letité zkušenosti a zákazníkům jsme schopni nabídnout to, co opravdu potřebují.
A to je tedy co?
Sílí tlak na výkon, cenu, trend efektivity výroby, jak jsem již naznačila. Za co nejnižší náklady, a tím se nemyslí jen investiční, dát klientovi co nejhodnotnější nástroje a nářadí. Na nich závisí kvalita i cena dalších výrobků, třeba automobilových dílů. Ty vyrobíte jen s těmi nejlepšími nástroji a nářadím. Kvalita nese kvalitu. Ostatní si již odvodíte sami. Také minimalizace zásob, náhradních dílů apod. je už naprostá samozřejmost. I tomu jsme se podřídili a dokážeme vyhovět jakémukoli požadavku. Dodáme tehdy, když je to potřeba. Svým způsobem je to velmi jednoduché, ale skrývá se za tím hodně organizátorského úsilí i vychytávky v logistice.
Jaké nálady vnímáte nyní v podnikatelských kruzích?
Řada lidí si stěžuje na mezilidské vztahy, na to, že si neumíme navzájem naslouchat, že nerespektujeme jeden druhého. Já si to nemyslím. Jsem celoživotní optimista, mám výhodu. Snažím se v každé zakázce vidět užitečné prvky pro obě strany, nejen pro CLARKSON CZ. Pak mám čisté svědomí a pocit, že vše jde správným směrem. Samozřejmě ne každá naše nabídka se setká se vstřícným přijetím, ale ukazuje se, že logická argumentace, snaha vyjít odběratelům vstříc a snaha nastínit skutečné přínosy, otevírá našim snahám dveře do většiny firem.
Sázíte stále na osobní jednání?
Celý svůj profesní život mu dávám přednost. Samozřejmě nejnovější technologie komunikace i naší firmě velmi pomáhají. Kde bychom byli, kdyby neexistovaly e-maily, mobily, to si snad už ani neumím představit. Ale nikdy neobsáhnou lidský prvek, kouzlo osobního kontaktu. Když se obchodní partneři potkají tváří v tvář, vyřeší často za daleko kratší dobu vše, co je potřeba, získají a posílí k sobě důvěru, a často tak vznikají nadstandardní vztahy. Ostatně každý zkušený businessmann vám řekne, že obchod je založen na vztahu. A to se, podle mne, nikdy nezmění.
Respektujete výběrová řízení?
Do tendrů chodíme. Od roku 2008 máme certifikát ISO 9001. Ten pravidelně obhajujeme, procházíme audity. V obchodní činnosti je to pro nás nezbytné. I proto, abychom se mohli účastnit zmíněných výběrových řízení. A bez tohoto certifikátu bychom ani nemohli být dodavateli velkých strojírenských podniků, nadnárodních společností. ISO má rovnocenné postavení jako podání ruky.
Říká se o vás, že jste tvrdý obchodník...
Já bych to poopravila. Jsem přísný obchodník, který staví na slušnosti. Držím slovo. V praxi naší firmy neexistuje něco slíbit a pak od toho dát ruce pryč, zapomenout, dodat po termínu. Určité principy jednání jsou základem. Zákazník musí vědět, že je na CLARKSON CZ spoleh. Zastupujeme nespočet světových značek a také vůči nim musíme, a hlavně chceme být subjektem, s nímž se vyplatí jednat. Etika podnikání je na prvním místě.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi