Pokles ceny za pokoj byl v prvním čtvrtletí tohoto roku mírně vyvážen vyšší obsazeností pokojů, která byla na úrovni 42 procent. Ve stejném období minulého roku dosahovala obsazenost pokojů 39,6 procenta. Tento trend pokračoval i v dubnu, kdy sice cena za pokoj ve srovnání s dubnem 2010 klesla o více než sto korun, z 1 254 korun v dubnu 2010 na 1 144 korun v dubnu 2011, pozitivní je však zvyšující se obsazenost pokojů z 53,7 procent v dubnu 2010 na 60,6 procenta v dubnu 2011. Souběžně se zvyšuje i tržba za disponibilní pokoj (RevPAR) na 726 korun.
Ceny rostou hlavně v Praze a okolí, jinde naopak výrazně klesají
„Zatímco ceny pražských hotelů se po výrazném propadu ze začátku roku začínají znovu pomalu zvedat vlivem přicházející sezóny, například hotely v Královéhradeckém nebo Libereckém kraji šly s cenou výrazně dolů, což souvisí s ukončením zimní sezóny v Krkonoších," komentoval situaci Ondřej Špaček, Senior Advisor, KPMG Česká republika.
Průměrná cena za pokoj v Praze v prvním čtvrtletí činila 973 korun za noc, v dubnu to však už bylo 1 254 korun za noc. Na druhé straně ale například v Libereckém kraji jsou hoteliéři svědky neustále postupujícího propadu cen – jestliže v prvních třech měsících roku 2011 zde stála noc v průměru 879 korun, v dubnu to bylo už jen 704 korun za noc.
Duben je však teprve začátkem turistické sezóny, který letošní zájem o hotelové služby odstartoval. Například letošní velikonoční svátky již čeští hoteliéři hodnotí velmi pozitivně. Klíčové budou pro tržby ubytovacích a konferenčních zařízení v České republice nadcházející měsíce.
O průzkumu TLT benchmark
Průzkum vychází z dat, která v letech 2009 a 2010 poskytla ubytovací zařízení. Celkem se do projektu již zapojilo více než 180 subjektů. TLT benchmark monitoruje aktuální poptávku po ubytovacích a konferenčních službách v České republice a to, jak na ni provozovatelé těchto zařízení reagují. Zpráva se opírá také o údaje z interních studií a analýz společnosti KPMG Česká republika, které se zabývají cestovním ruchem v ČR. Od letošního roku jsou do projektu zapojeny i hotely a konferenční centra ze Slovenska.
Partnery projektu TLT benchmark jsou Czech Tourism, Asociace hotelů a restaurací České republiky, Česká golfová federace, Vysoká škola ekonomická v Praze a Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
(tz)