Zimní teploty letos dosáhly nadprůměrných měsíčních hodnot a březen byl vůbec nejteplejším za posledních více než 50 let. Češi proto výrazně ušetřili za vytápění. Domácnosti by však neměly spoléhat pouze na počasí – jediným opatřením, které jim dlouhodobě zajistí nižší účet za teplo, je investice do snížení energetické náročnosti budovy. Nízká spotřeba se také pravděpodobně projeví ve vyšší ceně tepla v roce 2014.
Podle čerstvě zveřejněných čísel vývoz v národním pojetí se v únoru meziročně zvýšil o 15,3 % (na 252,5 mld. Kč). Protože však došlo i k nárůstu dovozu o 17,9 % (na 238,9 mld. Kč), skončila v únoru bilance zahraničního obchodu v národním pojetí přebytkem „jen“ 13,6 mld. Kč, což představovalo meziroční zhoršení o 2,8 mld. Kč.
Na posledním jednání se vláda mimo jiné zabývala plněním exportní strategie České republiky za uplynulý rok. Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro veřejný sektor, v této souvislosti doporučuje jasněji stanovit hlavní ukazatele, podle kterých budeme úspěch této strategie hodnotit, a především znovu vybudovat silnou značku "Made in Czech Republic".
I únorové výsledky z průmyslu potěšily. Výroba se meziročně zvýšila o 6,7 %, oproti lednu vzrostla o 1,7 %. Podle očekávání pomáhají průmyslu vzhůru především automobilky. Pozitivní trend se však týká nejen jich, protože výroba roste ve většině tuzemského průmyslu. Zvyšuje se produkce kovových a plastových výrobků, naopak slabší byla tentokrát produkce strojírenství a energetiky.
Vysoké teploty, minimum sněhu, tedy v podstatě extrémně mírná zima se podepsala i na únorových výsledcích českého stavebnictví. Stavební firmy tak mohly pokračovat v rozdělaných zakázkách navzdory kalendářní zimě. Díky tomu produkce stavebnictví v únoru vzrostla meziročně o 6,1 % a meziměsíčně o 1,4 %.
I v únoru pokračoval prudký růst maloobchodních tržeb. Meziročně vzrostly o 8,1 % a to především díky motoristickému segmentu, kde prodeje vzrostly téměř o 20 %. Motoristický segment, respektive prodeje aut jsou hlavním motorem růstu maloobchodu. Otázkou je, kolik prodaných aut skutečně směřuje na český trh, respektive jaký podíl tvoří nákupy tuzemských zákazníků a kolik jde z titulu levné koruny na vrub nákupům zahraničních spotřebitelů.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...