Dopravní situace v Praze je podle pražských podnikatelů v současnosti největším problémem a hlavní výzvou pro magistrát, který vzejde z nadcházejících voleb do pražského zastupitelstva. Ukázalo to šetření, které Hospodářská komora představila kandidátům na pražského primátora během předvolební diskuze ve Florentinu.
Co spojuje nápojáře Kofolu, pivovar Svijany, slovenské pálenky, bezpečnostní firmu Jablotron, nebo tradiční dorty Marlenka? Ti všichni naskočili na vlnu „direct to consumer”, tedy obchodní model, který jde za zákazníky napřímo díky vlastnímu e-shopu.
I když se zaměstnavatelé napříč obory snaží svým zaměstnancům zvyšovat mzdy, míru inflace tohle zvýšení nepokryje. Do slibného vývoje ekonomiky na začátku kalendářního roku totiž zasáhla válka na Ukrajině, která přinesla narušení dodavatelských řetězců, růst cen energií a ještě dramatičtější nedostatek pracovníků, kvůli němuž musí firmy často omezovat provozy.
Dopravu obchází strašidlo zákazu spalovacích motorů po roce 2035. Podaří se novým bezemisním pohonným hmotám prodloužit jejich provoz? A jaká nás čeká budoucnost, pokud klasické automobily nebudou smět na silnice? Na takové a podobné otázky odpovídal Václav Loula, vedoucí pracovní komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu:
Praha může každý rok uspořit téměř miliardu korun. Analýza Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy pracuje s modelem, kdy by se metropole dělila ne na současných 57, ale jen na 8 městských částí, aniž by to mělo negativní dopad na činnosti, které musí plnit. Počet politiků by tak klesl o 723, zaměstnanců městských částí by ubylo o 1150.
České firmy v souvislosti s energetickou krizí zvažují nechat své zaměstnance pracovat z domu a ušetřit tak na energiích. Tento krok je ovšem v některých případech kontraproduktivní, protože firmy pouze uměle přenesou náklady na zaměstnance, kteří pak mají nárok na kompenzaci zvýšených nákladů.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...