V roce 2012 u nás došlo k mírnému meziročnímu nárůstu cen ojetých vozidel, ne však vozů Škoda, jejichž ceny naopak v průměru poklesly. Vyplývá to z analýzy české pobočky společnosti LeasePlan, která je největším poskytovatelem operativního leasingu automobilů. V České republice má ve flotile více než 17 tisíc vozů a v loňském roce prodala na tuzemském trhu ojetin přibližně 4 tisíce aut starých dva až pět let, která zákazníci vrátili po skončení leasingu.
Ceny vozidel starších 42 měsíců podle analýzy v podstatě stagnovaly – během roku vzrostly přibližně o 1 %. Oproti tomu ceny vozů mladších 42 měsíců narostly o více než 5 %. „Potvrzuje to dlouhodobý trend zvyšujícího se zájmu o velmi zachovalá mladší ojetá vozidla. Za taková jsou zákazníci ochotni zaplatit více,“ řekl autor analýzy Daniel Prostějovský.
Celkový růst zůstatkových cen táhly zahraniční značky. Z vozů Škoda zaznamenala mírné navýšení odcházející generace octavie, ovšem pouze v kategorii do 42 měsíců. Starší vozy naopak postihl pokles, takže celkově zůstala úroveň zůstatkových cen Škody Octavia stejná jako v roce 2011. Hůře se vedlo ostatním mladoboleslavským modelům: průměrná zůstatková cena superbu poklesla o více než 7 % a fabie o více než 5 %. „Fabie táhnou dolů především dieselové varianty, které měly vyšší pořizovací cenu, ale na trhu ojetin se prodávají prakticky za stejnou sumu jako benzinové verze,“ vysvětlil Daniel Prostějovský.
Z nejčastěji poptávaných zahraničních ojetin se nejvíce dařilo Volkswagenu Passat, jehož průměrná zůstatková cena vzrostla o 5 %. „Je ale pravda, že Volkswagen Passat se v předchozím období propadl, takže nárůst vidíme spíše jako návrat do původních pozic,“ upozorňuje Daniel Prostějovský. Polepšil si také Opel Astra, a to o necelá 2 %. Nejprudší pokles mezi zahraničními vozy zaznamenala odcházející generace Fordu Mondeo a také Ford Focus, ten však pouze ve skupině aut starých méně než 42 měsíců. Starší focusy se loni držely na stejných cenách jako v roce 2011.
„V posledních letech je patrné postupné smazávání rozdílu mezi prodejností tuzemské značky a zahraničních značek. Domácí vozidla přitom na trhu ojetin vždy dominovala. Jednoznačně lepší zůstatková cena škodovek je však už minulostí a navíc se stále přibližují procentní hodnoty vztažené k ceníkové ceně. Tento trend očekáváme i do budoucna. V letošním roce předpokládáme stabilní situaci. S příchodem nové generace octavie a jejím postupným vstupem na trh ojetin dojde, tak jako před lety, ke zrychlenému propadu ceny odchozí generace. Ani fabii nečeká růst. Současná generace totiž bude mít nového nástupce už v příštím roce. Ve firemních flotilách jsou navíc velmi silně zastoupeny naftové varianty. Lidé poučení servisní náročností starších dieselů s technologií PD nebo Common Rail dávají v kategorii malých vozů přednost benzinovým verzím. Oživení by mohlo nastat u fabií vybavených čtyřválcovou variantou naftového motoru, neboť kultivovanost chodu je u ní přece jen na vyšší úrovni. Škodu Rapid čeká z pohledu zůstatkových cen teprve křest ohněm. O její prodejnosti na trhu nových vozidel definitivně rozhodne až uvedení karosářské verze kombi. Právě podle zájmu o ni budeme moci odhadnout budoucí vývoj ceny rapidů na trhu ojetin,“ prognózuje Daniel Prostějovský ze společnosti LeasePlan Česká republika.
(tz)