INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

1 konference je zahajena

6. mezinárodní konferenci k perspektivám rozvoje a využití CNG a LNG v dopravě zahájil Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS

6. ročník Mezinárodní konference Perspektivy rozvoje a využívání stlačeného a zkapalněného zemního plynu v dopravě si již tradičně ve třetí dekádě února kladla za cíl přinést nejnovější informace a poznatky z oblasti NGV a poskytnout účastníkům jednání prostor pro diskusi a výměnu poznatků.

2 predsednictvo 1 dne jednani konference

pohled na předsednictvo prvého jednacího dne konference

Konferenci připravil Český plynárenský svaz spolu s partnery ve snaze podpořit rozvoj a další využívání CNG a LNG v dopravě u nás i ve středoevropském regionu.

Vzhledem k trvalému růstu dopravy a s ní i spotřeby kapalných paliva se současně zvyšují také negativní dopady na životní prostředí, což je alarmujícím zjištěním dále neudržitelného vývoje. V úvodu konference na to mimo jiné upozornil výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml. Jak na to reagují naše resorty životního prostředí, průmyslu a obchodu, naznačili jejich zástupci, ať již náměstek ministra MŽP Tomáš Jan Podivínsky, tak i ředitel odboru plynných a kapalných paliv MPO Jan Zaplatílek. Shrnuli dosavadní výsledky realizace dohody státu s plynárenskými společnostmi, kde stát do roku 2020 zajišťuje regulaci spotřební daně u CNG, od roku 2009 osvobozuje CNG vozidla od silniční daně, a plynaři spolu s investory mají pomoci vybudovat potřebnou síť plnicích stanic CNG, to vše jako základní podmínky masovějšího využití zemního plynu v dopravě. Po více než sedmi letech, jež od podpisu dohody uplynuly, a kdy jsme již v půli cesty k poměrně ambicióznímu cíli, není důvod k oslavám.

3 slavn otevreni vystavyvýstavní expozici firem slavnostně otevřeli: zleva Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS, Manuel Lage, generální ředitel NGVA Europe a Michael Gavrilovič, ředitel akvizice a prodeje, KA Contracting, s. r. o.

Máme dnes 45 „plniček“ CNG z plánovaných 150 jako minimum – v lepším případě se počítalo s 250 – zhruba další desítka stanic letos vznikne. Parkování CNG vozidel ve většině veřejných podzemních parkovišť je stále omezeno,zato vlivem podstatného znásobení nabídky sériově vyráběných osobních, užitkových, ale také již nákladních, speciálních vozidel a autobusů, se celkový počet vozidel se CNG pohonem u nás přehoupl přes pětitisícovku. Sečteno a podtrženo, ve srovnání s okolním světem je to stále málo.

Co by pomohlo, o tom setaké na konferenci hovořilo. Chybí spojení sil všech hráčů v plynárenském oboru, v energetice, dopravě s výrobci automobilů k masovější osvětě CNG a LNG technologií a jejich využití k hospodárnému, bezpečnému a k životnímu prostředí šetrnějšímu pohonu automobilů. Nyní díky novým technologiím využití LNG vysvitly i naděje využití zemního plynu pro kamionovou i dálkovou autobusovou dopravu, ovšem jak se ukazuje, i zde chybí aktivnější role a podpora státu. Příslušná ministerstva zde podpořila řadu projektů, ovšem na druhé straně skončily například dotace na nákup CNG autobusů, přetrvávají některá legislativní omezení a podle názoru odborníků z různých oblastí zde stát zdaleka nevyužil všech možností, jak věci urychlit. Například daňovým zvýhodněním firem při přechodu jejich vozového parku na CNG či LNG, obnovením dotační podpory nákupu autobusů na alternativní paliva pro městskou dopravu z evropských fondů, a také vládou slibovaná preference vozidel s alternativními pohony při obnově vozového parku státní správy v praxi značně pokulhává, jakoby se zapomínalo, že příklady táhnou. A zkušeností, že to jde, když se chce, nebo proč jsme mnohde stále jen na počátku cesty k poznání, pořízení a používání současných moderních vozidlech s odzkoušenými CNG a LNG technologiemi – bezpečnými, šetřícími peněženku i životní prostředí – bylo v průběhu konference zmíněno mnoho.

4 take u  expozic firem  se diskutovalovýstavní sál byl o přestávkách místem častých rozhovorů a diskusí

Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu, krom jiného připomněl, žez hlediska všech dosavadních alternativ klasických paliva v dopravě je CNG zatím technologicky nejpřijatelnější variantou ve střednědobém i vzdálenějším horizontu. K výraznějšímu posunu ve využívání takto poháněných vozidel v dopravě však chybějí silnější impulsy politické reprezentace silnější podpora státu. Nicméně jako reprezentant společnosti Volkswagen oznámil, že se chystá veliká ofenzíva v oblasti CNG a novinky budou představeny na březnovém ženevském autosalonu. Nechme se tedy překvapit.Jiří Šimek, místopředseda představenstva E.ON Energie, a. s. hovořil o významu CNG u nás, kde v současnosti zaznamenáváme rostoucí zájem o tuto alternativu nejen z ekonomického, ale také ekologického hlediska. Zdeněk Harazim, ředitel Městské policie v Ostravě hovořil o výhodách využívání flotily 18 služebních vozidel na CNG: kromě neznečišťování ovzduší loni uspořili na pohonných hmotách zhruba milion korun. Ing. Jan Žákovec z Pražské plynárenské a. s. hovořil o společném projektu s Pražskými službami a. s., které využívají již 50 CNG vozů pro svoz odpadu a čištění ulic. Pro jejich plnění vybudovala PPAS v roce 2009 v areálu svého partnera zatím největší CNG stanici u nás.

5 pohled na  ucastniky konferencepohled na účastníky konference

O nových možnostech využití zkapalněného zemního plynu (LNG) u nás hovořil technický ředitel Chart-Ferox, a. s., Václav Chrz. Společnost vyvinula mobilní plnicí stanici LNG na bázi kryogenního ISO kontejneru o objemu 20 m3 pro pilotní projekty. Tato stanice má univerzální použití ať již pro rozvoz LNG do satelitních a plnicích stanic vozidel, pro plnění vozidel dovážejících CNG či doplňování CNG pro vozidla na trase, případně jako náhradní zdroj plynu všude tam, kde je přerušena jeho dodávka. Chart-Ferox již dodává také kontejnery o objemu 43,5 m3 LNG a má zpracovánu koncepci dalších typů mobilních i přemístitelných stanic pro LNG aplikace na plnění LNG i CNG vozidel. Využitím LNG technologií v kamionové dopravě by se v budoucnu dalo výrazně zlepšit životní prostředí, a pokud zde bude chybět účinná podpora státu, nebude včas vytvořena síť plnicích stanic LNG, budou tato ekologicky šetrná vozidla putovat po trasách okolních zemí a u nás budou především kamiony s klasickými pohody dále výrazně znečišťovat ovzduší. Navíc máme výrobce přepravních a plnicích technologií LNG doma, tak by asi stálo za přemýšlení, jak všech těchto výhod využít .

6 prezentace spolecnosti Gascontrol

prezentace společnosti GASCONTOL, společnost s r. o.

Ing. Milan Slamečka, ředitel obchodu a marketingu havířovské GASCONTROL, společnost s r. o., připomněl vybudování tří nových plnicích stanic na severu Moravy pro LUKOIL ve spolupráci s VEMEX, s. r. o., dodavatelem zemního plynu, kde GASCONTROL využila špičkovou technologii včetně bezmazných a bezolejových švýcarských kompresorů GREENFIELD typu DM. Také letos přibude v síti čerpacích stanic LUKOIL několik dalších „plniček“.O další desítku se jejich počet rozroste také díky investorským a dodavatelským službám skupiny Bonett, která se specializuje nejen na výstavbu a provozování plnicích stanic formou outsourcing služby pro dopravní, přepraví i další firmy s vlastní dopravou, ale také poradenské, projekční a další služby související se špičkovými CNG projekty.

CPS logo velke

Pokud jde o zahraniční zkušenosti, zdálo by se, že pro sousední Německo s  rozsáhlou sítí plnicích stanic nebude masivnější využívání CNG v dopravě až takový problém. Jenže, jak uvedl David Graebe, vedoucí odbytu CNG GAZPROM Germania GmbH, není to úplně tak. Neustále se zvyšující ceny klasických paliv tlačí soukromé a komerční provozovatele vozových parků hledat možnosti snižování nákladů, ovšem zemní plyn jako nejvýhodnější alternativa je stále ještě pro značnou část německých firem i motoristické veřejnosti dosud neobjevenou záležitostí. Společnost GAZPROM Germania proto ve spolupráci s automobilovým průmyslem přispívá k rozvoji tohoto trhu nejen v Německu, ale i v celé Evropě. Na téma udržitelná paliva pro dopravu sdělil svůj názor Antonio Nicotra, jednatel německé společnosti AIR LNG GmbH. Podle něho, velmi stručně a výstižně řečeno, udržitelné palivo znamená hojné, hospodárné, ekologické, účinné a bezpečné. A tyto předpoklady splňuje jedině LNG a CNG.

V přednáškách i v diskusi k nim se o své zkušenosti podělila téměř třicítka odborníků. Byli zde nejen zástupci plynárenských, distribučních, energetických a dopravních společnosti, ale také výrobci a dodavatelé CNG a LNG zařízení a technologií, výrobci CNG vozidel, představitelé vysokých škol, profesních oborových a dalších sdružení a asociací z České republiky a dalších 11 zemí. K některým zajímavým vystoupením se podrobněji vracíme jak uvnitř listu, tak i v některých z příštích vydání Prosperity.

Jiří Novotný

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3