České firmy zatím stále pokulhávají za zahraničními trendy při využití alternativních pohonů svých vozidel. Myšlení šéfů většiny společností je konzervativní, při nákupu vozů s méně běžnými pohony jde často spíše o experimenty. Plány zavedení nových pohonů jsou ale procentuálně vyšší, než jaká je jejich současná aplikace. Minimálně jeden typ netradičního pohonu využívají tři procenta malých českých firem, ovšem osm procent je plánuje zavést. Vyplývá to z průzkumu leasingové společnosti Arval, který se týká vývoje firemních autoparků.
Zatímco v Česku využívají alternativní pohony tři procenta malých firem, v zahraničí je to trojnásobek. U velkých firem nad 1 000 zaměstnanců jsou tato čísla ještě vyšší. „V zahraničí alternativní pohony využívá 41 % společností a 31 % je plánuje zavést, zatímco u nás k 13 % využívajících je zamýšlí zavést jen dalších 8 %. V zahraničí vítězí hybridní motory se 14 % u velkých firem a s 26 % u společností nad 1 000 zaměstnanců. Ostatní technologie jako plug-in-hybrid, stlačený zemní plyn, LPG či elektrický pohon se u nás i v zahraničí podílejí na celkovém složení fleetů jen několika procenty. To ovšem za další tři roky může vypadat úplně jinak,“ uvedl Jiří Solucev, obchodní ředitel leasingové společnosti Arval. Podle něj je hlavním důvodem zavádění nových technologií snížení dopadů na životní prostředí. Tomu se budou muset přizpůsobit i dodavatelé. „Právě operativní leasing je pro mnohé firmy optimální volbou,“ dodal Solucev.
Podle odborníků se Češi v alternativních dopravních pohonech dobře orientují, za nejsympatičtější považuje více než 80 % z nich hybridní vozy a CNG. Vyplývá to z výzkumu společnosti E.ON u agentury Ipsos, kterého se zúčastnilo 1 510 respondentů. Výsledky také dokládají, že si Češi na alternativní dopravě nejvíce cení snížení emisí a levnějšího provozu. Na podporu alternativních pohonů se zaměřuje také samotný E.ON, například v Písku otevřel už v pořadí druhou CNG plnicí stanici.
Alternativní pohony už v ČR využívají nejen soukromé firmy, ale i některé městské dopravní podniky. Například ten brněnský nakoupil v loňském roce 100 autobusů na stlačený plyn, který do ovzduší vypouští o 75 procent méně škodlivých látek. „Zavedení stlačeného zemního plynu do provozu brněnské hromadné dopravy přineslo přesně takový efekt, jaký jsme očekávali, takže s výsledky jsme spokojeni,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Městská firma většinu autobusů pořídila z dotací, konkrétně z Operačního programu životní prostředí. Starší autobusy musela naopak vyřadit. Dopravní podnik pro autobusy vybudoval i novou plničku CNG, kterou brzy otevře též veřejnosti.
Zatím 35 aut s pohonem na stlačený plyn využívají rovněž České Radiokomunikace. Podle Tomáše Sovy z vedení společnosti jsou zkušenosti s tímto typem aut velice dobré jak z pohledu ekonomického, tak z pohledu provozního. „Máme v plánu pokračovat v obnově vozového parku těmito vozy,“ uvedl Tomáš Sova.
(tz)