Vztah Čechů ke svým autům boří zaběhnuté pořádky. Automobil už totiž nepotřebujeme nutně vlastnit, chceme především jezdit. To nahrává spotřebitelskému leasingu, který s velkou pravděpodobností čeká za loňský i letošní rok období překonávání rekordů. Sedm z deseti spotřebitelských leasingových smluv tvoří operativní leasing. Hitem jsou malá levnější auta, díky kterým již leasing není doménou jen dobře vydělávajících čtyřicátníků, potvrdil Jiří Matula, generální ředitel UniCredit Leasing.
Trh financování osobních vozů míří k rekordním číslům
Čeští spotřebitelé si za první tři čtvrtletí roku 2015 sjednali leasingové smlouvy za téměř 1,7 miliardy Kč a i přesto, že zatím nejsou k dispozici celkové statistiky, nic neukazuje na to, že by trh do konce loňského roku zpomalil. Naopak, skvělé první tři kvartály napovídají, že loňský rok bude pro leasingový trh velmi úspěšným. I přes silný rok 2014 nadále roste objem financování pro klienty z řad fyzických osob téměř o pětinu, stejně tak počet nově uzavřených smluv s koncovými spotřebiteli. „Za rok 2015 tak leasingový trh určitě překročí dvě miliardy z roku 2014. Nízké ceny aut, posilující ekonomika a rostoucí poptávka jsou silnými faktory pro tvrzení, že rok 2016 bude zřejmě pro leasing nejsilnějším v historii. Celý leasingový retailový trh by mohl dosáhnout objemu až 2,4 miliardy korun,“ sdělil Jiří Matula, generální ředitel UniCredit Leasing.
Financování automobilů pro fyzické osoby to ale není jen leasing, ale i spotřebitelské úvěry. Ty se již několik let drží stabilním ročním objemu kolem 7,7 miliardy korun, loňské výsledky z konce třetího čtvrtletí však ukazují na pravděpodobný růst až o 10 %. Financování koupě osobního automobilu spotřebitelským úvěrem by tak mohlo dosáhnout až 8,8 miliardy korun. Společně s leasingem by tak trh financování osobních aut pro fyzické osoby za rok 2015
mohl vyšplhat na 11 miliard, tedy nejvíce v historii. „Fakt, že Češi se postupně učí auto používat, i dlouhodobě stagnující objem spotřebitelských půjček využívaných na nákup osobního auta nahrává dalšímu růstu leasingu, zejména tomu operativnímu,“ dodal Jiří Matula.
Operativní leasing si získal srdce Čechů
Jen otočit klíčkem, nastartovat a vyjet. Nemuset řešit pojištění, veškerou byrokracii kolem nového auta nebo se vůbec nestarat o servis a zimní gumy? Operativní leasing se stává oblíbencem řidičů a dominantní silou na retailovém leasingovém trhu. Za stálou měsíční splátku dostane klient vysněné auto s jasným balíčkem doprovodných služeb. Po uplynutí smluvní doby jej navíc může odkoupit za zůstatkovou cenu nebo pokračovat za stejných podmínek se zbrusu novým vozem. Není divu, že takové řešení letos zvolilo sedm z deseti Čechů, co si pořídili nové auto na leasing. Příští rok díky rostoucí nabídce modelů dostupných pro financování operativním leasingem může být podíl opět o něco vyšší, i když dnešních 70 % je zhruba na současné kapacitě trhu. Ještě před třemi lety byl přitom operativní leasing takřka neznámým pojmem, mezi nefiremními zákazníky tvořil sotva pětinu smluv.
Češi si díky němu pořizují nejčastěji auta nižší střední třídy. Při výběru ale není klíčovým parametrem kategorie vozu. Prim hraje srovnání cena/výkon, konkrétně poměr výše měsíční splátky a užitné hodnoty auta. Úspěch mají často právě auta, kde je tato hodnota nadstandardní a vyhoví představám retailové klientely. Proto například mezi zákazníky UniCredit Fleet Managementu bodují vozy jako BMW Active Tourer, Opel Astra, Hyundai i30, Jeep Renegade, Fiat 500, KIA Cee’d, Volvo V60 nebo Renault Clio. Jde o auta z různých segmentů s velmi rozdílnou výší měsíční splátky.
A jaké budou pro operativní leasing trendy v novém roce? „Budeme směřovat k flexibilní a komplexnější obsluze požadavků klientů přímo u jednotlivých dealerů. Navíc se bude dál zjednodušovat celý proces od poptávky až po předání auta klientovi,“ nastínil Jaroslav Laur, jednatel UniCredit Fleet Management.
Leasing jen na velká a drahá auta? To dávno neplatí
Platit 30 000 měsíčně za novou limuzínu na dlouhé cesty úspěšného čtyřicátníka, majitele prosperující firmy? Tento pohled na leasing je již dávno minulostí. Leasingové služby využívá stále širší část veřejnosti. Dnes letí menší a levnější vozy ve slabších motorizacích, často pořízené na operativní leasing.
Právě ty řidiče bez problémů dovezou, kamkoliv potřebuje, za tu nejnižší splátku bez dalších starostí. Statistiky tak místo drahých limuzín vedou spíše auta jako Hyundai i30 nebo Kia Cee’d. Samozřejmě v kombi provedení. A se splátkou do 10 000 korun měsíčně. Nahrávají jim snižující se ceny aut, nižší úrokové sazby, ale také oživení české ekonomiky i celkové zvyšování životní úrovně a příjmů Čechů. Navíc se v naší zemi postupně odbourává přístup, že auto musí nutně být moje, což dává stále větší prostor třeba právě operativnímu leasingu.
Je téměř pro všechny
Typickému klientovi leasingu je i dnes stále kolem čtyřiceti let, je převážně z velkého města, nutně nelpí na vlastnictví auta a rád si jej během pár let vymění za nové. Rozhodně to ale již není pravidlem, struktura klientů pořizujících si auto na leasing se proměňuje. Možnosti jezdit novým autem bez nutnosti naspořit předem potřebné peníze stále častěji využívají mladé rodiny, tedy lidé ve věku mezi 25 a 35 lety ke koupi pohodlného rodinného vozidla. Nejčastěji si pořídí kombi nižší střední třídy, které splňuje požadavky rodinného vozu za atraktivní měsíční splátku.
Mezi nejmladšími je o leasing také zájem, často ale naráží na výši svých příjmů. Naopak u padesátníků a starších je stále poměrně velkou bariérou potřeba auto vlastnit, převažuje u nich konzervativní přístup a preferují dlouhodobé vlastnictví. Proto počet starších klientů leasingových společností roste jen velmi mírně nebo vůbec. „Klesající ceny automobilů a nové produkty leasingových společností tak stále víc otevírají cestu k leasingu i klientům z menších měst a s průměrnými příjmy. Věřím, že cenová dostupnost a stále lepší nabídka vozů pomůže v budoucnu i u starších lidí odbourat bariéru vlastnictví,“ dodal Jiří Matula.
(tz)