Na českém trhu ke koupi ojetých vozů stále častěji nesahají pouze běžní spotřebitelé zahrnující rodiny s dětmi, ale poptávka se výrazně rozšířila i mezi novými klienty z oblasti firem a živnostníků. Sílící trend ve světě ojetých automobilů proto vyžaduje i změnu nabízených služeb a aktivit s nimi souvisejících, které pro vás objasní Jan Dobiáš, Project Development Manager společnosti AAA Auto International.
Ročně prodáte ve skupině AAA Auto téměř 65 000 ojetých aut. Změnila se nějakým způsobem v poslední době situace na trhu ojetých vozů z pohledu živnostníků a firem?
Rozhodně ano. Zatímco dříve patřili k nejčastějším zákazníkům téměř výhradně běžní spotřebitelé, kteří povětšinou hledali prostorné a bezpečné auto vhodné pro cestování s dětmi nebo do práce, dnes patří stále více mezi naše top klienty zákazníci z řad firem a soukromých podnikatelů.
Je možné jednoznačně říci, o jaké firmy, případně o jaký druh podnikání, většinou jde?
Trendy se samozřejmě neustále mění, ale v určité části podnikání jsme vypozorovali jednoznačně rostoucí tendenci. Máme zjištěno, že až 47 % aktivních podnikatelů a 52 % firem, které se rozhodnou ke koupi ojetého vozu, se povětšinou věnuje obchodu, anebo odvětví, které souvisí se stavebnictvím nebo zpracovatelským průmyslem.
V čem je největší rozdíl mezi běžným zákazníkem a firmou či živnostníkem?
Strategičtí zákazníci z řad firem a podnikatelů kupují výrazně dražší vozy než soukromníci a obvykle nezůstává jen u koupi jednoho automobilu. Povětšinou si vybírají vozy účelové, praktické, které mají nižší spotřebu, ale pořizují také vozy reprezentativnější, které slouží jako manažerské. Živnostníci jsou v průměru ochotni na koupi vozu vynaložit až o 70 000 korun více než běžný zákazník. Vůz pro ně totiž znamená investici do podnikání.
Je možné vypozorovat nějaký rozdíl mezi tím, jaká auta si vybírají živnostníci a jaká firmy?
Obecně by se dalo říci, že typy vozů jsou si dost podobné, ale i tak ve společnosti AAA Auto zaznamenáváme drobné rozdíly v jejich preferencích, které vycházejí ze statistických dat, nasbíraných například v České republice na jednadvaceti pobočkách. Firmy nejčastěji kupují vozy typu Combi a SUV, jejichž průměrná hodnota činí kolem 250 000 korun. Stáří těchto vozů bývá v průměru pět let. Podnikatelé si kromě Combi a SUV vybírají rovněž Van vozy, jejichž cena se v průměru pohybuje v hodnotách o něco nižších – zhruba kolem 235 000 korun.
Jaké bývají další parametry těchto vozidel?
V obou případech, tedy jak u firem, tak u živnostníků, jde o vozy starší pět let s dieslovým motorem. Automobily, které si pořizují firmy, v průměru měsíčně najezdí více než 2000 km a mnohdy kromě firemních účelů slouží i pro soukromé účely. Často však nemají uzavřeno havarijní pojištění. Živnostníci pak většinou uzavírají jen povinné pojištění, které obvykle sjednávají u České pojišťovny nebo Allianz.
Je vidět, že rozdíly mezi živnostníky a většími firmami nejsou natolik znatelné jako u běžných zákazníků. Máte představu, jaká ojetina byla v loňském roce nejprodávanější?
Preference napříč našimi zákazníky bývají již několik let stejné, a máme je ověřené na velkém vzorku více než 64 000 prodaných vozů ročně ve čtyřech zemích. Nejpopulárnější karoserií je hatchback. K nejoblíbenějším motorům patří benzinové agregáty s výkonem 86–100 kW. Téměř 90 % zákazníků volí automobily s manuální převodovkou. Stáří vozů se pohybuje kolem šesti let.
Od roku 2016 jste začali poskytovat pro financování nákupu vozů úvěr Bumerang. Jaké jsou jeho výhody?
Bumerang je vlastně takovou alternativou k produktům nabízeným v rámci financování dealery nových aut a v poslední době znovuoživenému operativnímu leasingu. Na tuzemském trhu je to naprosto unikátní produkt, který umožňuje zákazníkovi předložit modernější a flexibilnější variantu úvěru s poslední navýšenou splátkou. Skrze něj nabízíme financování zánovních vozů roku výroby 2015 a 2016 na dva až tři roky s volitelnou akontací a s atraktivní měsíční splátkou na úrovni 1 % z prodejní ceny vozu měsíčně. Je jen pak na zákazníkovi, jakou variantu splácení si zvolí – jednorázovou úhradu poslední navýšené splátky, zpětný prodej vozu za námi garantovanou odkupní cenu, nebo výměnu za novější vůz a pokračování v úvěru.
Má tento produkt kromě atraktivnějšího způsobu financování ještě nějaké jiné výhody, které jsou orientovány spíše na zákazníka z oblasti businessu?
Domnívám se, že zákazníci, kteří plánují vůz využít pro pracovní účely, ocení zejména speciální benefit v podobě volitelného měsíčního nájezdu 20 000 km, 30 000 km nebo 40 000 km, který má pak ve výsledku přímý vliv na kalkulaci garantované odkupní ceny. Rozhodně se však nestane, že by pak na konci úvěru na zákazníka čekalo nějaké nemilé překvapení. Pokud najede méně kilometrů, než bylo původně sjednáno, navýšíme podle toho odkupní cenu, za níž automobil vykoupíme.
ptal se Pavel Kačer