Dnes jezdí na CNG v ČR již téměř 16 tisíc vozidel a stále přibývají. Sice 97 procent prodejů nových osobních vozidel u nás je stále na tradiční paliva, z alternativních vozidel se ale těch na palivo CNG prodává u nás dvakrát více než hybridních vozidel, téměř 20 krát více než elektromobilů a už 70 krát více než na plynné palivo LPG. Za prvních 7 měsíců roku 2016 se registrovalo u nás už 1895 jen nových osobních a dodávkových CNG vozidel, to činí přibližně 1 procento ze všech nově registrovaných. Tento počet nezahrnuje nové CNG autobusy, komunální vozy, ojetá CNG vozidla atd. Letos se navíc chystá MŽP vypsat dotace pro kraje a obce na nákup až 2000 dalších CNG vozidel, jejich počet by se tak měl letos opět výrazně navýšit.
Při výběru nového vozu je trvale nejoblíbenějším alternativním palivem pro dopravu u nás stlačený zemní plyn (CNG). „I když 97 procent prodejů nových osobních vozidel jsou stále vozy na tradiční paliva, z alternativních vozidel se těch na palivo CNG prodává u nás dvakrát více než hybridních vozidel, téměř 20 krát více než elektromobilů a už 70 krát více než na palivo propan butan - LPG,“ říká Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu (ČPS). Nových vozidel osobních a dodávkových bylo prodáno u nás letos už téměř 2 tisíce, dále jsou to nové CNG autobusy, komunální vozy, přibývají i ojetá CNG vozidla atd. Odhad prodeje Octavií G-Tec na CNG automobilky ŠKODA Auto pro letošní rok je desetina ze všech prodejů Octavií v ČR. Zájem o vozy ŠKODA na CNG ale nemají jen fleetoví manažeři, v roce 2015 celkem 17 procent prodejů tvořili privátní klienti. Řidiči mají k dispozici 124 veřejných CNG stanic.
„Ne všichni vědí, že první vozidla na světě byla poháněná plynem, nikoli benzínem nebo naftou, a až koncem 19. století kapalná paliva nad plynem zvítězila. Doufejme, že ve 21. století převládnou alternativní paliva nad těmi tradičními,“ „Dnes již jezdí v ČR téměř 16 tisíc CNG vozidel, z toho odhadem asi 3 až 4 tisíce v Praze,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.
„CNG má nejširší spektrum použití, žádné jiné alternativní palivo takové využití nemá,“ řekl Matthias Maedge, generální sekretář NGVA Europe, na letošní mezinárodní konferenci Perspektivy rozvoje a využití CNG a LNG v dopravě v Praze. Dnes zemní plyn využívají nejen automobily a autobusy, ale i motorky, traktory, rolby, vysokozdvižné vozíky, lokomotivy, lodě aj. Dokonce v roce 1988 byla snaha o využití zkapalněného zemní plynu jako paliva i v letecké dopravě (Tupolev Tu-155).
Výrazně se v posledním roce zvýšil zájem i o zkapalněný zemní plyn (LNG). Vznikl projekt tzv. Modrých koridorů, nabízejících síť LNG stanic pro těžká vozidla po celé Evropě. Evropský projekt LNG Blue Corridor je také prvním LNG projektem podporovaným Evropskou komisí (v rámci 7. rámce). Je pětiletý (2013 – 2018) a dosavadní výsledky jsou velmi povzbudivé. V Evropě už jezdí asi 1500 kamionů, které mohou tankovat LNG u asi 80 LNG stanic.
(tz)