I když je elektromobilita aktuálně nejdůležitějším trendem v automobilovém průmyslu, budoucnost možná patří vodíkovým palivovým článkům. Vyplývá to z průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož respondenti navíc vidí dieselový motor jako mrtvou technologii. Podle odborníků se však dieselové motory ještě dlouho udrží hlavně v segmentu nákladních vozů, zatímco u osobních vozidel klesne jejich podíl na méně než pětinu současného stavu do roku 2025. V pomyslném souboji elektřiny a vodíku pak zvítězí pohon, kterému se dříve podaří minimalizovat stávající provozní omezení.
Podle tisícovky výkonných manažerů automobilek ze 42 zemí je v současnosti nejdůležitějším trendem v automobilovém průmyslu elektromobilita. Shodli se na tom v rámci průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey. Více než tři čtvrtiny dotázaných manažerů zároveň vidí vodíkové palivové články v automobilech jako největšího konkurenta pro aktuálně se prosazující elektromobily. Přes 60 % respondentů pak odhaduje, že pohon na vodík v budoucnu převáží nad bateriemi elektromobilů především kvůli omezené infrastruktuře. Pro více než polovinu dotazovaných manažerů z automobilového průmyslu je pak dieselový motor pro budoucnost mrtvou technologií.
Velkou roli by v dynamice ústupu dieselových motorů měla hrát podoba budoucích emisních standardů a míra zdanění dieselu oproti benzínu. Postupné a soustavné zpřísňování emisních norem nutí výrobce automobilů k vyvíjení čím dál komplikovanějších a nákladnějších technologií. „U benzínových motorů se to projevuje snižováním objemu s využitím turba. U naftových motorů zavedením filtrů pevných částic a nejnověji systémů selektivní katalytické redukce (SCR). Čím je ale pořizovací cena vozu nižší, tím hůře ospravedlnitelné je použití velmi nákladné technologie dieselového motoru,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader ze společnosti Arval CZ. První automobilky tak podle něj začínají naftový pohon již nyní opouštět právě z důvodu dosažení hranice technických možností při rozumné ceně vozu a ceně servisních prací. „Týká se to Toyoty, Volva a částečně i Renaultu. Budoucí vývoj jistě ovlivní zavedení reálnějšího způsobu měření emisí, zavedení dalších přísnějších emisních norem (EURO 6.2., EURO 7), očekávaný pokles ceny hybridních a elektro technologií a v neposlední řadě zavedení zákazu vjezdu vozidel s dieselovým motorem do center velkých měst, jak se o tom uvažuje v Paříži, Aténách či Madridu,“ dodává Tomáš Kadeřábek.
Odborníci se však shodují, že v nejbližších letech si dieselové motory podrží dominantní pozici v segmentu nákladních vozů, což je dáno příznivými vlastnostmi této technologie. „Právě díky bezkonkurenční kombinaci efektivity a spolehlivosti můžeme najít dieselový motor u více než 95 % v současnosti prodávaných nákladních vozů a nic by se na tom nemělo měnit ani v nadcházející dekádě,“ upozorňuje Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus. Podle něj neproběhne exodus dieselových motorů tak rychle, jak se po kauze dieselgate může zdát. „Nejspíše se jen omezí jejich využití u menších, a tedy levnějších vozů, kde se tato technologie stává postupně neekonomickou,“ dodává Šimara. Jeho slova potvrzuje i Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů: „Odklon od dieselů se bude v prvé řadě týkat menších motorů. I přes silné restrikce si moderní podoba dieselu může najít své místo i v příštích několika desítkách let především u nákladních vozů a v případě nezasažení zákonnou regulací i u určitého segmentu větších osobních vozů.“
Přesto však čeká elektromobilitu dynamický rozvoj. Tento trend bude nabývat na intenzitě spolu s tím, jak se tato technologie bude postupně zlevňovat, a tedy zpřístupňovat stále širšímu počtu potenciálních zákazníků. Auta na elektřinu ale kromě vysoké pořizovací ceny stále bojují se zásadními problémy. Jsou jimi nízká kapacita baterií, dlouhá doba dobíjení a krátký dojezd. „Velmi slibnou technologií jsou proto i vodíkové palivové články. Oproti elektromobilům poháněným lithiovými bateriemi však mají tu nevýhodu, že jejich vývoj je ještě příliš vzdálen od masovější komercializace,“ uvádí Jiří Šimara. Podle posledních vyjádření výrobců automobilů je právě vodíkový pohon budoucností. „Jeho přímému spalování zatím brání technologická omezení související s jeho skladováním ve vozidlech, proto se jako vhodnější alternativa jeví jeho využití v palivových článcích. Na vývoji takových vozidel dnes pracuje většina významných automobilek,“ dodává Tomáš Kadeřábek s tím, že ve finále se prosadí ta technologie, které se dříve podaří minimalizovat stávající provozní omezení.
(tz)