Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) pro dopravu dosáhla v ČR v roce 2016 téměř 60 mil. m3. Meziroční nárůst tak přesáhl 36 procent. Jedním z tahounů růstu spotřeby CNG byla podpora MŽP pro pořízení CNG autobusů vypsaná v minulých letech ve třech krajích. Největším prodejcem CNG v ČR zůstává společnost Bonett Gas Investment (7,5 mil. m3), která podruhé v historii předstihla dlouholetého lídra prodejů innogy Energo (6,2 mil. m3).
Za posledních 10 let se spotřeba CNG v ČR zvýšila více než 16 krát (3,584 mil. m3 v roce 2006), přesto však rozvoj prodejů CNG nekopíruje křivku optimistického scénáře 1A z Národního akčního plánu Čistá mobilita, ale zatím se rozvoj prodeje CNG pohybuje zhruba podle scénáře 1:
Na českých silnicích v roce 2016 přibylo více než 3,5 tisíce CNG vozidel, přičemž zhruba 90% nových CNG vozidel bylo značky ŠKODA. Aktuálně jezdí u nás přes 15 tisíc CNGvozidel, z nichž je více než 1000 autobusů městské a meziměstské hromadné dopravy. Např. jen vozový park České pošty má dnes více než 1 tisíc CNG vozidel, na CNG jezdí i DB Schenker, Samohýl, Kofola nebo ŽDB Drátovna Bohumín, aj. Nově zahajuje CNG provoz vysokozdvižných vozíků také společnost Rockwool.
Veřejných plnicích stanic CNG je k dnešnímu dni v ČR celkem 145 (17 z nich je v Praze), stojany jsou již na čerpacích stanicích společnostíBenzina,Shell, TOTAL, TEXACO, MOL (dříve AGIP a Lukoil), EuroOil, CARoil, KAPRoil, KONTAKT a dalších. Téměř každý týden přibývá jedno další místo v ČR, kde se dá CNG natankovat. Vlastní čerpací stanice mají i soukromé společnosti (dopravní podniky MHD, výrobní společnosti atd.) a malé, pomaluplnicí domácí plničky, vlastní i drobní živnostníci či majitelé rodinných domků.
„V České republice jsme svědky zásadního pozitivního rozvoje využití zemního plynu v dopravě. Předchozí rok se zvýšila spotřeba CNG o 46 procent, nyní činil meziroční nárůst 36,1 procent. Mezi ostatními alternativními palivy nemá CNG konkurenci. Jsme přesvědčeni, že během následujících 5 let, až bude v ČR 200 až 300 CNG stanic a už i několik prvních LNG stanic, bude využití zemního plynu, jako ekonomického, ale hlavně nejekologičtějšího paliva pro dopravu, ještě dále výrazně akcelerovat,“ říká Jiří Šimek, člen Rady Českého plynárenského svazu.
Podle Národního akčního plánu čistá mobilita by počet CNG vozidel mohl u nás dosáhnout až k počtu 300 tisíc ještě před rokem 2030, což by mohlo každoročně přinést úsporu emisí zhruba 80 000 kg tuhých znečišťujících látek, na které jsou vázány rakovinotvorné polycyklické aromatické uhlovodíky známé zejména z dieselových motorů. Pro další rozvoj CNG spojený s výrazným snížením produkce zdraví nebezpečných polutantů bude důležité zejména zachování příznivého zdanění tohoto ekologického paliva, jehož užití se zároveň příznivě projevuje v plnění závazků České republiky vůči EU v emisích z dopravy.
Téměř polovinu roční výtoče v roce 2016 (29,59 milionů m3 CNG) vytvořilo 6 největších prodejců CNG:
Prodejci CNG s největším prodejem |
Počet CNG stanic v ČR |
Bonett Gas Investment |
24 |
innogy Energo |
21 |
E.ON Energie |
19 |
DP Ostrava |
1 |
Vítkovice Doprava |
20 |