Podle výsledné zprávy z průzkumu společnosti Kantar TNS, uskutečněného na žádost společnosti Michelin, až 90 % českých řidičů stále užívá dvě sezónní sady pneumatik. O něco více než jedna čtvrtina dotázaných osob zvažuje nákup pneumatik, které umožní bezpečnou jízdu po celý rok. To se může změnit po nedávném sněžení, které zasáhlo Čechy na konci dubna.
Většina českých řidičů používá dvě sady pneumatik – letní a zimní. Jak vyplývá z průzkumu společnosti Kantar TNS[1], uskutečněného na zadání společnosti Michelin, jedná se o 90 % všech majitelů vozidel. Dalších 5 % řidičů pneumatiky nepřezouvá vůbec a po celý rok jezdí buď pouze na letních, nebo na zimních pneumatikách. A jen 5 % dotázaných osob používá celoroční pneumatiky. Je možné, že tato poslední skupina řidičů se bude zvětšovat po nedávných překvapivých výkyvech počasí a silném sněžení na konci dubna.
Část řidičů, která byla zaskočena jízdními podmínkami, možná začala vážně uvažovat o koupi celoročních pneumatik, které by byly odpovědí na takové výkyvy počasí. V tomto okamžiku o něco málo více než jedna čtvrtina řidičů (28 %) zvažovala nákup tohoto typu pneumatik, které zaručují bezpečnou jízdu po celý rok. Téměř polovina českých řidičů (47 %) nemá zájem o koupi celoročních pneumatik a 25 % řidičů o tom vůbec nepřemýšlelo.
Zimy jsou stále mírnější s menším množstvím sněhu a jarní anomálie počasí vedly k tomu, že se na trhu objevily pneumatiky, které jsou na tyto změny připravené. Příkladem je pneumatika MICHELIN CrossClimate+, celosvětově první letní pneumatika se zimní homologací 3PMSF (3 vrcholky hor se sněhovou vločkou). Pneumatika zajišťuje vynikající výkony na silnicích pokrytých sněhem a při nízkých teplotách a je možné ji používat i v zemích, kde je povinné užití zimních pneumatik.
Nepříliš vysoký zájem českých řidičů o celoroční pneumatiky je překvapivý, protože velké množství z nich vidí různé výhody používání takového typu obutí: 56 % dotázaných poukázalo na finanční úspory a nižší náklady a 40 % na úsporu času i větší pohodlí.
Odborníci však zdůrazňují, že při používání celoročních pneumatik je třeba nezapomínat na pravidelné kontroly stavu pneumatik. To zahrnuje mimo jiné správnou hloubku běhounu a tlak huštění. Proto Michelin ve své vzdělávací kampani „Tlak pod kontrolou“ (www.tlakpodkontrolou.michelin.cz) poskytuje řidičům informace o tom, že správný tlak huštění má pozitivní vliv na:
- jízdní bezpečnost, protože zajišťuje větší přilnavost, zkracuje brzdnou dráhu a snižuje riziko prasknutí pneumatiky;
- odolnost pneumatiky, čímž prodlužuje její životnost o jednu sezónu;
- ekonomičnost a ekologičnost jízdy, protože snižuje spotřebu paliva o přibližně 0,3 l na 100 km.
Více doporučení a pravidel ohledně správného tlaku vzduchu v pneumatikách je možné nalézt na stránkách www.tlakpodkontrolou.michelin.cz. Na stránkách akce se nachází rovněž materiály připravené známým automobilovým závodníkem Tomášem Engem, který se do této vzdělávací akce zapojil. „Tlak pod kontrolou“ je kampaň, kterou Michelin organizuje po celé Evropě.
Michelin je celosvětovým technologickým lídrem na trhu s pneumatikami. Skupina Michelin vyrábí, prodává a propaguje produkty a služby související s mobilitou – pneumatiky pro osobní i nákladní vozidla, letadla, jízdní kola, zemědělské a stavební stroje, motocykly, stejně jako průvodce, mapy, atlasy a internetové služby (ViaMichelin.com). Sídlo Skupiny je ve francouzském městě Clermont-Ferrand. Společnost zaměstnává více než 111 tisíc osob ve 170 zemích. Michelin má 68 výrobních závodů v 17 zemích.
(tz)