INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Bezhotovostní platby preferují tři čtvrtiny Čechů, přesto má u sebe obvykle 58 % lidí i hotovost, obvykle v řádu několika set korun. Naopak 3 % Čechů hotovost nenosí vůbec a každý čtvrtý u sebe má jen drobné v hodnotě do 100 Kč.

Stále větší oblibě se pak těší QR kódy, které využívá 74 % Čechů. Vyplývá to z průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví, který společně realizují Česká spořitelna, Evropa v datech a Sociologický ústav Akademie věd ČR.

Průzkum také ukazuje, že Češi měsíčně utrácejí stovky korun za předplatná, přičemž čtvrtina již zapomněla, že si předplácí službu, kterou již nepotřebuje. Průměrná částka za jedno předplatné dosahuje až 200 Kč. Mezi nejoblíbenější služby Čechů patří Netflix, Spotify, Voyo nebo také platforma OnlyFans.

Platby kartou preferuje 75 % Čechů. Ačkoli popularita virtuálních karet v telefonech a chytrých zařízeních roste, zůstávají hlavní volbou fyzické plastové karty – upřednostňuje je 55 % Čechů. „Kartu uloženou v telefonu volí 36 % respondentů, na chytré hodinky se spolehnou necelá 3 % a platby pomocí prstenů či náramků pak volí méně než procento Čechů,“ vysvětlil Tomáš Odstrčil, šéfredaktor Evropy v datech. Průzkum Indexu prosperity a finančního zdraví dále ukazuje, že mladí lidé ve věku 18–24 let při placení nejraději sáhnou po mobilní peněžence, jako je Apple Pay nebo Google Pay.

Také při nakupování v zahraničí Češi volí nejčastěji platby kartou. „Placení kartou představuje pro klienty především větší pohodlí. Platba probíhá snadno a rychle, zároveň lidé nemusí hledat drobné a přepočítávat hotovost. Svoji roli ale hraje i bezpečnost. V případě ztráty lze platební kartu jednoduše zablokovat nebo snížit limit pro placení na nulu, zatímco odcizenou hotovost již zpravidla neuvidíme,“ řekla Monika Hrubá, která odpovídá za strategii finančního zdraví a zákaznické zkušenosti České spořitelny a pokračovala: „Placení kartou navíc pomáhá i se zlepšováním finančního zdraví. V mobilní aplikaci jsou přehledně vidět všechny výdaje, dají se jednoduše kategorizovat a zároveň lidé mohou při nákupech využívat spoustu výhod, jako například slevové nebo věrnostní programy. Mobilní aplikace pomůže i v případě, že nastane problém s dodáním zboží nebo služby. Naši klienti mohou na pár kliků požádat o pomoc s řešením reklamace a my to pro ně celé zprocesujeme.“

Platební karty hrají prim i v online prostředí
Celkem 60 % Čechů preferuje platby kartou i v online obchodech – jde o volbu číslo jedna, a to s velkým náskokem před bankovním převodem, který používá jen 12 % lidí. S rostoucím věkem respondentů ale popularita online plateb klesá a posilují bankovní převody i platby na dobírku.

V případě online plateb na e-shopech pak dbají Češi na bezpečnost. Téměř dvě třetiny Čechů si proto neukládá své platební informace. Nejčastěji se bojí napadení e-shopu hackerem, 40 % respondentů se také obává zneužití dat samotným obchodníkem.

Hotovost u sebe vůbec nenosí 3 % Čechů
Rostoucí preference bezhotovostních plateb se projevuje i na tom, kolik peněz u sebe Češi nosí v hotovosti. „Celkem 58 % Čechů má v hotovosti maximálně několik stovek korun a čtvrtina nosí jen drobné, tedy několik desítek korun. Pouze 3 % respondentů prozradila, že s sebou nenosí žádnou hotovost a 8 % si vybírá bankovky pouze na konkrétní místa, kde ví, že se bez hotovosti neobejde,“ upřesnil Tomáš Odstrčil.

„Určitě ale platí, že je užitečné mít u sebe nějakou hotovost. Pořád jsou totiž místa, kde bezhotovostní platby nepřijímají – trhy, stánky, ale i menší obchody nebo restaurace,“ doplnila Monika Hrubá.

platí copy

Na QR kódy si Češi zvykli, platby na kontakt je neoslovily
Pokud jde o alternativní způsoby plateb, Češi si potrpí na načítání QR kódů. V minulosti tuto možnost využily tři čtvrtiny Čechů. Diametrálně odlišné je pak využívání takzvané platby na kontakt, kdy platícímu stačí k zaslání peněz znát pouze telefonní číslo příjemce. Jde o službu, kterou české banky spustily na podzim loňského roku a má s ní zkušenost zatím jen 11 % Čechů.

Češi si nejčastěji předplácejí Netflix, Spotify nebo také OnlyFans
Některé specifické služby vyžadují úplně jiný druh placení – automaticky obnovované předplatné. Takovým způsobem fungují nejen strea­movací platformy s hudebním či video obsahem, jako je Spotify, Netflix, Apple TV či tuzemské Voyo, ale například i herní předplatná jako Xbox Game Pass či PlayStation Plus. „V rámci analýzy jsme se zaměřili na 21 různých poskytovatelů online služeb na bázi předplatného. V případě, že by někdo využíval nejmenší možné individuální balíčky každé z těchto služeb, zaplatil by měsíčně teoreticky více než 3800 Kč,“ sdělil Tomáš Odstrčil a doplnil, že si většina lidí předplácí méně služeb, a Češi navíc často využívají sdílené přístupy či výhodné balíčky.

Potvrdil to i David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny: „Z údajů o kartových transakcích našich klientů vidíme, že nejčastěji si Češi například letos v srpnu předpláceli streamovací služby jako Netflix, Spotify, Voyo, Skylink, ale i přístup do platformy OnlyFans.“

Čtvrtina předplatitelů v minulosti zapomněla, že si předplácí nějakou službu
Předplatná využívá podle zjištění Indexu prosperity a finančního zdraví celkem 63 % Čechů. Pravděpodobnost roste s příjmem, vzděláním a pracovní aktivitou členů. Kromě toho na něj mají vliv i věk a přítomnost dětí – mladší lidé a domácnosti s dětmi mají předplatné častěji. Ačkoliv má většina Čechů dle svého názoru dobrý přehled o tom, kolik služeb si předplácí, více než čtvrtina předplatitelů se přiznala k tomu, že v minulosti zaplatili za službu, na kterou zapomněli a využívat ji nechtěli. Zapomínání na aktivní předplatná však není typické pro žádnou konkrétní skupinu.

„Jediným faktorem, který se v tomto případě významně projevil, je věk. Zapomenout na předplatné je častější mezi mladými lidmi do 29 let. Jinak se ale zdá, že zapomnětlivost závisí spíše na osobnostních rysech a dalších individuálních okolnostech než na takových faktorech, jako je vzdělání, příjem nebo složení domácnosti,“ komentovala Kamila Fialová ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3