„Nejvíce podvodů odhalili naši vyšetřovatelé již tradičně v souvislosti s havarijním pojištěním a povinným ručením, zhruba 300 případů za více než 10 milionů korun," vypočítal vedoucí oddělení auditu a kontroly Allianz pojišťovny Maya Mašková. „Přestože podvody z autopojištění jsou nejčetnější, nebyla to zdaleka nejvyšší odhalená částka. V majetkovém a odpovědnostním pojištění se fingované škody vyšplhaly téměř na 24 milionů korun," dodala Mašková. „Více než 4 miliony korun pak padly na vrub životního a cestovního pojištění."
A jaké příběhy si tentokrát klienti připravili? Tak například jeden severomoravský podnikatel nahlásil vloupání do skladu, z něhož mělo být odcizeno 1900 metrů čtverečních plovoucí podlahy v hodnotě zhruba 1,5 milionu korun. Již první šetření detektivů odhalil mírně řečeno podezřelý způsob vniknutí pachatele, respektive způsob zabezpečení objektu v době vloupání. Z fotografií pořízených policií totiž zjistili, že ve zdivu byl nad zemí probourán otvor, kterým pak byly desky plovoucí podlahy vyneseny. Majitel o tomto „vstupu" prokazatelně věděl déle než dva týdny před krádeží, a přesto jej nenechal zazdít. Příchod a odchod pachatele nebo pachatelů se díky tomu odehrál bez násilného překonání překážek. Podezřelým byl i způsob přemístění zhruba 900 těžkých balíků tímto otvorem a absence otisků pneumatik nákladního vozu, který by minimálně jeden byl k jejich odvozu třeba. Škoda byla pro všechny tyto důvody zamítnuta a podnikatel pod tíhou důkazů vůbec neprotestoval.
Výjimkou není ani situace, kdy z klientových informací vyplyne, že nemluví pravdu a tudíž pojistný podvod na sebe prozradí sám. To se přihodilo i motoristovi z jižních Čech, který hlásil rozbité čelní sklo u svého osobního automobilu. Na dotaz, kdy se pojistná událost přihodila, napoprvé řekl, že je to již déle a datum si nepamatuje, ale že pojištění měl tehdy teprve krátce a platil by vyšší spoluúčast než teď. Zkušená operátorka zachovala klid, upozornila klienta, že telefonáty jsou monitorovány a zcela rutinně se dál ptala - na registrační značku vozu, bydliště klienta, na to, zda chce doporučit nejbližší smluvní servis, atd. A pak opakovaně položila otázku na konkrétní datum události, na níž klient zareagoval prokazatelně - „Konkrétní datum?, řekněme před třemi týdny." Lhát se nemá - jeho škoda vyplacena nebyla. Znalí operátoři Allianz pojišťovny se v případě hlášení, které vykazuje podezřelé znaky, dokáží dotazovat velmi cíleně a mnoho pokusů o podvod tak odhalí hned v zárodku.
Poprvé se likvidátoři setkali i s případem, kdy rodiče chtěli vydělat na nemoci svého dítěte. Den před plánovanou operací a hlavně již po stanovení diagnózy jeho onemocnění uzavřeli pro svého potomka pojištění závažných onemocnění. Samozřejmě díky lékařské zprávě se tato termínová disproporce ihned odhalila a vzápětí i prokázala. Je jasné, že vážná nemoc dítěte je pro rodiče vždy traumatizující záležitostí, ale takové řešení za zápis v rejstříku trestů určitě nestojí. Pojistný podvod je totiž trestným činem a hrozí za něj odnětí svobody, v nejhorším případě dokonce až na 10 let.
A jak vypadala situace v prvním čtvrtletí letošního roku ve srovnání s celým rokem 2010 v jednotlivých krajích České republiky?
Pojistné podvody 1.Q 2011/ celý rok 2010
Kraj odhalené v mil. Kč odhalené případy
Praha 3,9 / 12 93 / 245
Středočeský 9,4 / 6,7 105 / 196
Moravskoslezský 2,1 / 15,5 23 / 91
Ústecký 3,6 / 5,7 27 / 64
Královéhradecký 1,3 / 6,7 9 / 31
Jihočeský 1,7 / 5,5 12 / 34
Plzeňský 1,6 / 4,2 9 / 30
Liberecký 1,8 / 4,2 11 / 49
Karlovarský 1,3 / 3,8 13 / 22
Jihomoravský 3,3 / 4,1 21 / 71
Olomoucký 1,6 / 3,8 11 / 39
Pardubický 2,8 / 3,4 8 / 37
Vysočina 1,4 / 3,5 5 / 32
Zlínský 1,8 / 3,2 11 / 25
(tz)