Je řada vlastností, kterými bych charakterizovala Ing. Vladimíra Mikela, jednatele společnosti ROSSMANN, spol. s r.o. Mnohým čtenářům bych však jen připomínala to, jak oni sami tuto osobnost manažerského prostředí znají a vnímají. Jedno si však přesto neodpustím: Vladimír Mikel nad jiné vyniká skromností, pokorou a laskavostí, a nazírat na svět kolem sebe vstřícně a optimisticky umí jako málokdo. Je to zvláštní dar, který prostupuje svými kořeny do řízení řady aktivit jmenované firmy. A tak nějak se přirozeně promítá až do chování personálu v prodejnách, kde jsem se vždy setkala s vlídností, nevtíravostí, slušností a ohleduplností. Je to vizitka značky ROSSMANN, jež se neutvářela jen tak, sama sebou. Letošní jaro však i v tomto řetězci přineslo spousty starostí navíc. Koronavir ovlivnil nejen vnímání vlastního zdraví lidí v prodejnách i v managementu, ale také zasáhl do poptávky či inspiroval k novým dobrovolnickým iniciativám.
Říká se, že kdo není optimista, není dobrým podnikatelem ani manažerem. Pokud vím, vy se na svět díváte raději vesele než pesimisticky. Z čeho pramení váš životně profesní postoj?
Ano, optimistický pohled na svět mi vždy pomáhal zvládat na první pohled nepřekonatelné překážky, které život s sebou přináší. Co člověka neporazí, to ho posílí, to je další životní motto, kterým se snažím motivovat své kolegy a podřízené, a změnit jejich úhel pohledu na danou záležitost, když je potřeba. Je důležité si zachovat nadhled a kolikrát stačí si věci dát do kontextu, kdy a jak se řeší. Někdy má člověk
prostě lepší den a někdy horší a s odstupem se často situace dá vyřešit daleko lépe a k prospěchu obou stran, než když je člověk „zahnán“ do kouta a hodnotí věci subjektivně a ve spěchu. Zkrátka je to směsice jednotlivostí, které asi přicházejí s věkem a nabytými zkušenostmi. I když musím přiznat, že tuto vlastnost pozitivního vidění si s sebou nesu již z mládí a postupem let jsem ji jen obohatil získanými životními zkouškami a peripetiemi.
Přesto není letošní rok pro většinu firem procházkou růžovým sadem. Co vaší společnosti přidělalo starosti, co je nejnáročnější zvládat?
Nejnáročnější ze všeho nejvíce zatím byla snaha ponechat si chladnou hlavu a neunáhlit se rychlými a zbrklými rozhodnutími. Pro všechny z nás byla i je koronavirová doba zcela nová zkušenost, tudíž jsme všichni měli jakousi pomyslnou startovní čáru na rozhodování stejnou. Zdraví našich zaměstnanců bylo z hlediska priorit to nejdůležitější, co jsme řešili. Krizové situace, které nastaly, jsme se snažili s kolegy zvládat co nejefektivněji a zavádět opatření co nejrychleji. Myslím, že toto se povedlo, ale na druhou stranu vidím a cítím na všech již značnou dávku únavy. Je třeba v těchto chvílích zejména vedoucím pracovníkům klást jako největší úkol to, aby nepropadali panice, citlivě vnímali situaci v týmech a profesionálně vedli lidi vždy s ohledem na konkrétní podmínky. Každý toto období zvládá jinak a někdy i ti nejsilnější mají potíže nedat na sobě znát, že si nevědí rady a hledají to své světlo na konci tunelu. A právě to světlo na konci tunelu, odhodlání a síla tuto situaci ustát, je určitě zárukou úspěchu. A v krizových okamžicích, jaké tento rok prožíváme všichni jak u nás v ROSSMANNu, tak všude okolo, potvrzuje kvalitu týmového ducha. Jsem přesvědčen, že posléze budeme všichni silnější a prověří nás to jako firmy, týmy, jedince a celou společnost, ve které žijeme. Vše zlé je také pro něco dobré.
Mnohým změnil koronavirus pohled na priority, žebříček hodnot. Někteří se stali rázem pokornější, empatičtě
jší, začali
si vážit drobností života. Ovlivnilo to v ROSSMANNu strategii udržitelnosti?
Priority a hodnoty se lidem zcela jistě vytříbily a zároveň si i ověřili, že není jedno, u jaké společnosti jsou zaměstnáni. Tím naznačuji, že i naši zaměstnanci si najednou uvědomili, že pracovat pro maloobchodní síť drogerií není úplně špatnou volbou a že jsme se je v době krize snažili co nejvíce ochránit. Většina našich prodejen není umístěna v obchodních centrech, která na jaře zela prázdnotou, ale jsou to tzv. kamenné prodejny. Měli jsme výhodu oproti ostatním. Tento fakt a jeho uvědomění si bylo pro nás všechny velmi důležité.
Na poli udržitelnosti jsme byli přinuceni mnoho projektů řešit online a více nastartovat digitální komunikaci napříč všemi kanály. I vznik našeho nového charitativního projektu KDE SRDCE POMÁHÁ v mobilní aplikaci, start samoobslužných pokladen či zrychlení příprav na naše e-commerce řešení prodeje jsou jasnými signály, jaký vliv na nás doba měla a má.
Ostatně projekty, které se týkají pomoci potřebným, charity a právě zmíněné udržitelnosti jste zachovali, proměnili, inovovali. Co všechno se vám podařilo?
Naše společnost se dlouhodobě věnuje bohulibým aktivitám v oblastech zdraví, ekologie, vzdělávání, rodičovství, dobrovolnictví a dobrých skutků. Vše je zastřešeno v konceptu společenské odpovědnosti pod názvem ROSSMANN Inspiruje. Právě v oblasti dobrých skutků jsme představili letos v dubnu zcela nový projekt nazvaný KDE SRDCE POMÁHÁ, jenž navázal na charitativní kampaň Dejme úsměv dětem, během které bylo od roku 2009 přerozděleno ohroženým dětem více než 57 miliónů korun. Tento projekt je součástí dlouhodobé strategie, která propojuje charitativní činnost s dalšími našimi aktivitami a je napojena na celkovou komunikaci naší značky: ROSSMANN. A život je krásnější. V rámci nového charitativního projektu mohou registrovaní členové věrnostního programu ROSSMANN CLUB prostřednictvím mobilní aplikace věnovat své nevyčerpané body příběhu, který je osloví nejvíce, a sami tak ovlivnit, kolik a kam poputuje finančních prostředků. Ať už se body přerozdělí jakkoliv, důležité je, že žádný z vybraných příběhů nezůstane na konci bez finančního příspěvku. Celý projekt funguje na plně digitální platformě – mobilní aplikaci, která umožňuje komunikovat se členy celoročně, a motivovat je tak k podpoře dobré věci. Digitalizace tak umožňuje jednodušší zapojení dárců a rychlou zpětnou vazbu. Naše společnost bude takto pravidelně pomáhat nejen dětem, ale všem, kteří se ocitli v sociální nebo materiální nouzi, ať už jde o rodiče samoživitele, seniory, či hendikepované. V mobilní aplikaci ROSSMANN CLUB, díky které lze využívat nejen slevových výhod, ale rovněž přispět na podporu těch, kteří to potřebují. Je vidět, že digitalizace má své místo nejen v businessu a věrnostních programech, ale velmi dobře funguje i v projektech společenské odpovědnosti.
Jak na tyto počiny reagují zákazníci? Souzněli už za ty roky s vaším směrem?
Ano, naši zákazníci reagují velmi dobře, je to znát na míře jejich zapojení do tohoto projektu. Zákazníci, ale vlastně i naši zaměstnanci, tuto aktivitu hodnotí velmi vysoko.
Co v tomto smyslu chystáte před Vánoci?
Vánoce jsou pro nás jako pro ostatní obchodníky tím nejdůležitějším obdobím v roce a my věříme, že naše prodejny s nejširším sortimentem drogerie v ČR s nejlepšími nabídkami zákazníky nezklamou. Zároveň bude před Vánoci stále probíhat speciální věrnostní kampaň na šperky s názvem BLISS, chystá se třetí vlna charitativního projektu se šesti příběhy, ve které přerozdělíme dva milióny korun, a pro zákazníky připravujeme samozřejmě i mnoho dalších zajímavých nabídek v rámci našeho sezónního sortimentu.
Patříte mezi úspěšné hráče na trhu, modernizujete prodejny, otvíráte nové, rozšiřujete sortiment. Co dnes spotřebitelská veřejnost zejména oceňuje?
Spotřebitelé jsou velmi nároční a stále očekávají od svých obchodníků a značek inovace a nechávají se rádi hýčkat a překvapovat. K jejich pohodlí a pro jejich komfort jsme letos zmodernizovali 14 prodejen a máme v plánu otevřít devět nových prodejen. Na příští rok jsou tato čísla téměř dvojnásobná, práce je před námi mnoho. Rozšiřování sortimentu je věc, na které pracujeme průběžně a neustále inovujeme a zkoušíme. Samoobslužné pokladny, plnicí stanice na drogerii bez obalu a další projekty jsou toho příkladem. Našeho spotřebitele jsme letos v září potěšili novou brandovou komunikací, kdy se profilujeme jako starostlivý partner a snažíme se o vytvoření emočního spojení s naší značkou. Zaměřili jsme se na rodinu a věříme, že se s příběhem dokážou identifikovat všechny ženy (matky, dcery, sestry), protože o nich ten příběh je. Zákazníkům nabízíme široký sortiment produktů, díky kterým mohou s láskou pečovat o sebe i své blízké, a přesně to chceme v kampani zdůraznit.
Změnilo se od jara nákupní chování lidí?
Určitě ano, zvětšil se nákupní košík, poněkud se snížil počet návštěv, a výrazně stoupl zájem o sortiment mýdel, hygienických a dezinfekčních prostředků. Poněkud se nám snížil zájem o sortiment dekorativní kosmetiky, jelikož v době roušek a modelu práce z domova jde péče o zevnějšek trošku stranou a na prvním místě je čistota, zdraví a hygiena jako taková.
Jak se promítly složitosti na trhu, řešení akutních potřeb v důsledku nemoci covid-19 a organizace práce do vašich manažerských zkušeností?
Vládní opatření a vzorově nastavená pravidla zjara byla velmi efektivní, myslím si, že většina občanů si uvědomila, že v této chvíli bylo těžké hledat správná a rychlá řešení. Naše členství ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR nám umožnilo být u zdroje informací, včas se k nim dostávat a převádět je do praxe. Organizace práce byla velmi důležitá. Mnoho složitých situací se zvládlo jen tím, že jsme se jako tým na krizových poradách každodenně potkávali (často i online) a věci se snažili dobře pochopit a uchopit. Naši zaměstnanci to ocenili a dostala se k nám i z prodejen dobrá zpětná vazba, za což jsme velmi rádi. Online připojení s našimi zaměstnanci, kteří pracovali a pracují z domova, taktéž funguje bez problémů. Je důležité komunikovat, stanovit si jasná pravidla a dobře týmy řídit. O ničem jiném to není.
Byly chvíle, kdy jste si i jako zkušený šéf nevěděl rady?
Určitě ano, ale bylo více těch, kdy jsme řešení našli společně s kolegy a poradili si. Jsem u firmy již 13 let a tato doba i praxe mi pomohla těžké situace zvládat lépe, než kdybych tu působil krátce.
Čím motivujete svůj tým k činorodosti a pozitivnímu pohledu na vše, co je nutno řešit?
Svým vlastním příkladem. A myslím, že to funguje dobře.
otázky připravila Eva Brixi