INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

AsociaceVšímat si problémů kolem sebe a vnímat je jako příležitosti, najít prostředky k jejich řešení, a nakonec řešení realizovat. Tyto dovednosti, které souhrnně označujeme jako podnikavost, budou nezbytné pro uplatnění nejen na budoucím trhu práce.

O rozvoj podnikavosti v českém vzdělávacím systému se již druhým rokem zasazuje Asociace podnikavé Česko. Ta v aktuálním nezávislém průzkumu, který pro ni zajistila agentura NMS Market Research, zjišťovala například to, jaké podnikavé kompetence Češi považují za nejdůležitější a do jaké míry je podle nich rozvíjí české školství.

Podnikavost označila jako jednu z osmi klíčových kompetencí pro 21. století také Evropská komise. Ta ji v evropském rámci nazývaném EntreComp popisuje jako cestu z bodu, kdy si člověk všímá problémů kolem sebe a vnímá je jako příležitosti, přes fázi, kdy umí najít materiální, časové nebo finanční zdroje pro jejich řešení, a to nakonec přinést do akce. Podnikavost rozděluje na 15 jednotlivých kompetencí, mezi které patří např. kritické myšlení, schopnost pracovat v týmu, nalézat příležitosti a řídit změny v neustále se měnícím světě. Právě na ty se v aktuálním průzkumu zaměřila Asociace podnikavé Česko. Sběr a analýzu dat zajistila agentura NMS Market Research na reprezentativním vzorku 1000 respondentů.

Týmovou spolupráci považuje za velmi důležitou jen jeden ze sedmi respondentů
První část výzkumu se dotazovala na to, do jaké míry Češi považují jednotlivé podnikavé kompetence za důležité pro život. Výsledky ukázaly, že za nejdůležitější Češi považují finanční gramotnost (95 %), znalost silných a slabých stránek (95 %) a umění poučit se ze zkušenosti (95 %) nebo se vyrovnat s neúspěchem (94 %). Za nejméně důležité pak označili kreativitu a iniciativu (79 %) a týmovou spolupráci (68 %). „To, že pouze jeden ze čtyř dotazovaných považuje za velmi důležité být iniciativní, kreativní a inovativní, a dokonce jen jeden ze sedmi označil za velmi důležité umět do svého úsilí zapojit ostatní, vzbuzuje na první pohled obavu, ve které si v budoucnu každý hraje spíš na vlastním písečku. Na druhou stranu je pozitivní, že současní studenti vnímají tyto dovednosti jako mnohem důležitější než celková populace,“ komentuje výsledky průzkumu ředitelka Asociace podnikavé Česko Anna Kačabová.

Vzdělávací systém se podle dotazovaných na podnikavé kompetence příliš nezaměřuje
Další část výzkumu byla zaměřena na to, do jaké míry jednotlivé kompetence rozvíjí české školství. Zde dotazovaní příliš optimističtí nebyli – nadpoloviční většina označila jako dobře rozvíjenou jedinou kompetenci z patnácti, a to zvládání spolupráce s ostatními. Za nejhůře rozvíjené Češi považují schopnost vyhledat příležitosti, řídit sebe a ostatní nebo vyrovnat se s neúspěchem. Nepříliš dobře rozvíjí české školství podle dotazovaných také finanční a ekonomickou gramotnost, které označili vůbec za nejdůležitější dovednost pro život.

„Jsme přesvědčeni o tom, že když se podaří vzdělávání k podnikavosti rozvinout ve většině českých škol, budou z nich odcházet absolventi s přirozeným zájmem o celoživotní vzdělávání, kteří aktivně ovlivňují pozitivní socio-ekonomický vývoj ve svém regionu, a tedy i celém Česku. Aby se výchova k podnikavosti dostala do výuky a života co nejvyššího počtu škol, připravili jsme podpůrný a motivační nástroj – certifikaci Podnikavá škola, která aktivity na rozvoj podnikavosti a kompetenční pojetí nových Rámcových vzdělávacích programů pomůže školám jednoduše a systematicky aplikovat do každodenní praxe,“ popisuje ředitelka asociace Anna Kačabová.

Klíčové závěry průzkumu:

  • Češi za nejdůležitější kompetence pro život považují finanční gramotnost (95 %) a schopnost učit se ze zkušeností (95 %).
  • Kreativita, inovativnost a podnikavost jsou vnímány jako méně důležité (79 %).
  • Pouze jeden ze čtyř respondentů považuje za velmi důležité být iniciativní, kreativní a inovativní. Jen jeden ze sedmi respondentů považuje za velmi důležité umět do svého úsilí zapojit ostatní.
  • Český vzdělávací systém se podle respondentů zaměřuje především na rozvoj spolupráce mezi žáky, ale opomíjí přípravu na vyrovnávání se s neúspěchem a rozvoj finanční gramotnosti.
  • Studenti a podnikatelé oproti zaměstnancům a celkové populaci považují podnikavé kompetence za důležitější. Studenti častěji než celková populace považují za velmi důležité být iniciativní, vyhledávat příležitosti a umět plánovat a řídit sebe i ostatní. Podnikatelé častěji než zaměstnanci považují za velmi důležitou schopnost formulovat vlastní vizi. Naopak zaměstnanci méně oceňují vytrvalost a motivaci k dokončování nových věcí a formulování vlastní vize.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3