S Ing. Andreou Trčkovou jsem se seznámila na jedné tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Tehdy přišla pozdravit novináře za Interspar, kde působila jako manažerka PR a komunikace. Pamatuji si, jak nám k tiskovým informacím rozdala svačinové koláče a loupáčky a těšila se z toho, že nám chutná. Spolupráce začala. O pár let na to se prohloubila, ale to již byla Andrea Trčková v roli výkonné ředitelky společnosti Mgr. Ladislav Kavan – LK SERVIS, která je generálním zastoupením francouzské kosmetiky GERnétic pro ČR a SR. Poznala jsem v ní špičkovou manažerku.
BOCHEMIE a.s. se ráda vydává novým směrem. Potenciál svých možností hledá ve výzvách, které jako adrenalin ekonomiky přicházejí z výzkumu a vývoje. Vytváří tak vazby mezi řadou subjektů, aby odběratelé-zákazníci dostali přidanou hodnotu, která jim přinese užitek a za niž rádi zaplatí. Jednou z cest se jeví ta, která respektuje principy cirkulární ekonomiky. K ní se váže technologie HYDAL®, s níž má dnes BOCHEMIE mnoho společného. Také například fandí nanotechnologiím, i když ani tuto specializaci nepřeceňuje. Odborníci vlastního výzkumu a vývoje totiž rádi mapují svět, chemii a inovace v těsných souvislostech, a nápady či možná řešení se snaží uchopit s vizí budoucnosti. Promítá se to do strategie vyrábět ekologicky, bezodpadově, šetrně k přírodě, zdrojům, člověku. O tom všem jsem měla příležitost hovořit s Ing. Jiřím Pušem, členem představenstva:
Stálicemi na trhu mohou zůstat jen ti nejlepší. Ti best. Psáno verzálkami BEST, a.s., pak je to jasné spojení. Dnes je firma největším tuzemským výrobcem betonových stavebních prvků pro venkovní a zahradní architekturu. Vlastní osm výrobních a prodejních areálů s 24 továrnami v Čechách a na Moravě, a také tři štěrkopískové lomy. Exportuje do Německa, Rakouska, Polska a na Slovensko. Od letošního roku je držitelem certifikátu Osvědčeno pro stavbu – Česká kvalita.
Vejce provází člověka v mnoha souvislostech tak nějak od začátku. Brzy poté, co začne vnímat chutě, vůně či barvy, dostává žloutek do polévek, protože je výživný a pro organizmus přímo potěšením. Vejce je také svým tvarem nebo grafikou dětmi oblíbené, zejména když s ním mohou samy kouzlit na talíři. Vztah k této potravině přetrvává do stáří, vajíčka plná hodnotných živin s chutí i radostí konzumují lidé vyššího věku. Není proto divu, že vejce zaujalo v našem jídelníčku svébytné postavení. A co víc, máme k němu vztah také emocionální.
Kdo jednou vstoupil do porcelánového království a pozoroval, jak vzniká hrnek, talíř, mísa nebo konvice na čaj, určitě získal k těmto předmětům denní potřeby a krásným věcem, jež nás životem provázejí, svůj osobitý vztah. Představte si, kolik jen již bylo vymyšleno třeba tvarů šálků na kávu, že jsou jejich autory věhlasní designéři i výrobní dělníci, Češi i Korejci, Němci nebo Italové. Ale také Ing. Vladimír Feix, dr. h. c., generální ředitel a předseda představenstva společnosti Český porcelán, akciová společnost. Osobnost, již provází fantazie a chuť tvořit dějiny současnosti a průmyslu stejně tak jako nebývalá činorodost:
Největší evropský výrobce akustických pian je společnost PETROF, spol. s r.o., z Hradce Králové. Ryze česká, rodinná firma začala svou historii psát v roce 1864. Dnes je v jejím čele jednatelka Mgr. Zuzana Ceralová Petrofová. V roce 2012 získala ocenění Podnikatelka roku, v roce 2015 prestižní titul Manažerka roku. Firmu před lety vyvedla z existenčích problémů, daných přesložitou legislativou, kdy bylo nutné si tuto společnost vlastně znova koupit. Ale to je příběh, který spíše žije už jen ve vzpomínkách.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...