Listopad je již léta v České republice nazýván Měsícem kvality. Tradičně je to období, kdy vrcholí mnoho aktivit ve jménu kvality, především slavnostním večerem na Pražském hradě, kde se oceňují nejlepší firmy a organizace v programech Národní ceny kvality ČR a Národní ceny ČR za Společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj. Jde o jedinou soutěž v naší zemi pořádanou podle mezinárodně platných pravidel a podle Modelu excelence EFQM.
O kvalitě se nemá mluvit, ale soustavně na ní pracovat. K tomu slouží různé nástroje, mezi nimi Model excelence EFQM. Úspěšně ho zavedla a používá Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci, za což byla oceněna v rámci Národní ceny kvality ČR. Hovořili jsme o tom s děkanem této fakulty, profesorem Miroslavem Žižkou.
Mnoho příkladů správné praxe kvalitního podnikání nebo řízení organizací jsme letos uvedli na stránkách Prosperity proto, abychom šířili dobré myšlenky, zkušenosti či nápady. O vítězích Národní ceny kvality ČR a Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj jsme vás informovali rádi a s chutí. V souvislosti s Listopadem, měsícem kvality, připomeňme základní souvislosti Národní politiky kvality, národních cen i programu Česká kvalita. Hovořila jsem o nich s JUDR. Ing. Robertem Szurmanem, státním tajemníkem v Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR a předsedou Rady kvality ČR:
Víme, co jíme? O tom se vedou mezi lidmi nekončící debaty. Názory se různí, ale jedno mají společné. Chceme jíst kvalitní, chutné potraviny. Ale jak je v obchodech vybrat? Dobrým vodítkem bývá značení na obalech.
Chceme žít spokojeně a plnohodnotně, mít radost ze všeho, co děláme. Jinými slovy, jde nám o kvalitu všude kolem nás. Dvojnásob to platí pro náš domov, pro město nebo obec, kde se máme cítit nejlépe. Proto je tak důležité, aby dobře fungovaly městské a obecní úřady, aby tu byly pro nás, občany.
Česká chuťovka nemá symbolizovat jen soutěž, která se blíží k prvním velkým 10. narozeninám v roce 2018. Jejím posláním je také povzbudit české výrobce potravin, propagovat jejich um a tvořivost, odvahu oslovit trh novinkami nebo výrobky připravenými podle takřka zapomenutých receptur.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...