Učíme se rozumně, a ještě rozumněji zacházet s potravinami. Ať již v rodinách, restauracích, pekárnách, nebo obchodních řetězcích. Vzniká řada aktivit, které přinášejí dobré až překvapivé výsledky.
Příkladně si vede řetězec PENNY. Zavádí další chytrá řešení, která umožní zákazníkům výhodně pořídit potraviny a zároveň pomáhají v boji proti plýtvání.
Nově začal například ve 221 prodejnách v rámci projektu Neplýtváme s PENNY nabízet s 50% slevou balíčky potravin s blížící se dobou spotřeby. Neplýtváme s PENNY navazuje na zapojení do platformy Nesnězeno, jejímž prostřednictvím jsou výhodné balíčky k mání ve 200 obchodech PENNY. Zákazníci tak mohou výhodně nakoupit, a současně se zapojit do boje proti nehospodárnosti v celé síti PENNY.
„Lidé mají o úsporná řešení velký zájem, proto přemýšlíme nad dalšími inovacemi, které bychom mohli rychle a jednoduše v prodejnách zavádět. Novinky jsou zajímavé pro obě strany. Zákazníci mohou nakoupit ještě výhodněji nad rámec aktuálních slev a my prodáme potraviny, které by jinak přišly nazmar,“ popsal vedoucí oddělení kvality PENNY Petr Baudyš.
Zvýhodněné balíčky potravin s blížící se dobou spotřeby výrazně rozšiřují již zavedenou praxi a velmi úspěšné zapojení PENNY do platformy Nesnězeno. Balíčky Nesnězeno nabízí PENNY jako jediný řetězec v Česku a rezervovat si je zákazníci mohou přes mobilní aplikaci. Je to reakce na mimořádný zájem o zvýhodněné potravinové balíčky, PENNY navýšilo počet prodejen, které je připravují, na čtyřnásobek.
PENNY se totiž jako první a dosud jediný řetězec v Česku k platformě Nesnězeno připojil loni v dubnu, když začal nabízet výhodné balíčky především čerstvých potravin, kterým brzy uplyne doporučená doba spotřeby. Z pilotního projektu v jednom obchodě se možnost zakoupit balíčky rychle rozrostla na 51 prodejen. A aktuálně se rozšiřuje až do poloviny obchodů PENNY v Česku. „Vycházíme vstříc zákazníkům, kteří již od počátku projektu projevili o balíčky velký zájem. Nákup je přínosný pro všechny strany. Zákazník získá za výhodnou cenu kvalitní potraviny a my v PENNY prodáme například zboží, které bychom třeba již následující den nabízet nemohli. Společně snižujeme plýtvání potravinami a přispíváme k ochraně životního prostředí,“ popsal mluvčí PENNY Tomáš Kubík. Nesnězeno tak podle něho efektivním způsobem doplňuje již řadu let existující model boje proti plýtvání.
Prostřednictvím aplikace a webu Nesnězeno restaurace, pekárny, hotely nebo obchody s potravinami nabízejí neprodané, ale kvalitní jídlo s výraznou slevou. Po přihlášení do platformy si zákazník vybere nejbližší prodejnu PENNY a objedná si předpřipravený balíček potravin, kterým se blíží doba spotřeby. U PENNY za 79 Kč získá balíček obsahující ovoce, zeleninu, pečivo nebo chlazené zboží, kterému ten den končí trvanlivost. Hodnota zboží v balíčku přitom činí minimálně 160 Kč, takže zákazník dostane slevu nejméně 50 %. Skladba balíčku se odvíjí od aktuálně neprodaných, ale stále kvalitních produktů s blížícím se datem spotřeby. „Úspěch PENNY balíčků na platformě Nesnězeno dává jasný signál, že boj proti plýtvání jídlem má smysl. I přesto, že v Česku plýtváme jídlem o poznání méně, než je evropský průměr, jsme rádi, že tuto statistiku můžeme i nadále redukovat, a to nejen díky spolupráci právě s PENNY, ale i s další více než tisícovkou různorodých partnerů,“ komentoval spolupráci spoluzakladatel Nesnězeno Jakub Henni.
Pro ty, kteří nemají chytrý telefon nebo aplikaci nevyužívají, je tu nová aktivita týkající se nákupu balíčků sestavených přímo v prodejnách PENNY. Balíčky si od 19. dubna mohou zájemci pořídit i napřímo v dalších 221 obchodech. „Pro naše vlastní balíčky si zákazníci mohou jednoduše dojít přímo do obchodu bez toho, že by si balíček objednávali předem v aplikaci,“ dodal Petr Baudyš.
Výhodné sestavy obsahují především pečivo z předchozího dne, ovoce a zeleninu, mléčné výrobky, uzeniny s blížícím se datem spotřeby. Cena balíčku je 79 Kč, ale hodnota zboží v něm je minimálně dvojnásobná. Takže zákazník získává slevu nejméně 50 %. V PENNY přitom na základě dosavadních zkušeností očekávají, že o takové balíčky bude mezi spotřebiteli velký zájem – v rámci Nesnězeno si jich spotřebitelé odnesli již téměř 61 000.
V PENNY nepřijdou nazmar ani neprodané rohlíky. Druhý úsporný projekt Rohlík na strouhanku se soustředí na zužitkování staršího pečiva. Rohlíky, které se neprodaly čerstvé, PENNY zabalí do pytlíku po deseti kusech a za 13,50 Kč je nabídne pro domácí přípravu strouhanky. Cenově přitom starší pečivo vyjde zhruba na polovinu toho, co strouhanka přímo od výrobce. „Strouhanka se doma ze suchého bílého pečiva, které se nesnědlo a ztvrdlo, připravovala dříve zcela běžně. Dnes ale zákazníci kupují spíš tolik, co skutečně spotřebují, takže tolik zbytků nemají,“ vysvětlil Petr Baudyš. V rámci boje proti plýtvání daruje PENNY pravidelně trvanlivé potraviny i drogistické zboží potravinovým bankám. Zeleninu a ovoce, které už kvůli přísným požadavkům nechce nabízet zákazníkům, pak věnuje PENNY zoologickým zahradám. Zaměstnanci vytřídí kusy ovoce a zeleniny nesplňující estetickou kvalitu nebo ty, které je potřeba zkonzumovat v co nejkratší době, přičemž toto ovoce a zelenina i nadále splňují všechny zdravotní normy a pro zvířata jsou zcela nezávadné.
Do projektu PENNY pro zoo je zapojeno přes 30 zahrad v Česku. Nový projekt PENNY balíčků nahrazuje starší nabídku bedýnek s ovocem a zeleninou druhé jakosti. Na příkladu Nesnězeno se totiž ukázalo, že zákazníci vítají možnost výhodně nakoupit nejen ovoce a zeleninu, ale i další potraviny.
Tomáše Kubíka jsem se ještě zeptala:
Z iniciativy proti plýtvání potravinami se stal velký projekt, který patří k podnikání vašeho řetězce už jako samozřejmost. Aniž prozrazujete nadmíru, máte další nápady, jak přispět k udržitelné spotřebě?
Nápadů máme celou řadu. Snažíme se neustále posouvat projekty dopředu, a to i v oblasti boje proti plýtvání. Sledujeme trendy i zákaznické preference, a reagujeme i na ně. Výrazným rozšířením spolupráce s Nesnězeno a zavedením vlastních balíčků jsme v uplynulých týdnech udělali velký krok dopředu. Nyní se změnami seznamujeme naše zákazníky, sledujeme jejich zpětnou vazbu a průběžně vyhodnocujeme úspěšnost projektů. Následně budeme současné fungování ještě dále vylepšovat, a zcela určitě přijdeme i s dalšími novinkami.
Najde zájemce o nakupování zlevněného zboží na vašem webu seznam prodejen, kde je to možné?
Na našem webu zákazníci najdou seznam všech prodejen, protože v současnosti je každá naše prodejna zapojena do projektu proti plýtvání čerstvými potravinami, ať již prostřednictvím Nesnězeno, nebo našich vlastních balíčků. Najdou zde samozřejmě i bližší informace o spolupráci s Nesnězeno, ale i našich dalších aktivitách v oblasti boje proti plýtvání či společenské odpovědnosti.
Jak reagují spotřebitelé? Máte již nějaké pěkné ohlasy?
Reakce zákazníků jsou velmi pozitivní, ať již na sociálních sítích, nebo přímo v aplikaci Nesnězeno. Z toho máme samozřejmě velkou radost!
připravila Eva Brixi