INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Obrázek3Plýtvání s potravinami je celosvětovým problémem, který v posledních letech nabírá enormních rozměrů. Každoročně se dle údajů Organizace pro výživu a zemědělství vyhodí jedna třetina vyprodukovaných potravin, která se 8 % podílí na produkci emisí CO2, a jen Evropané pak ročně vyhodí přes 153 milionů tun potravin v hodnotě přibližně 143 miliard.

Každý Čech dle MŽP ročně vyhodí 91 kg potravin a za celou ČR jde o 1,9 milionu tun ročně. I proto se food-waste stává zásadním globálním tématem s politickým přesahem. V Česku si platformy na záchranu jídla v posledních letech vydobyly stabilní pozici a objem jídla, který zachrání, každým rokem výrazně roste. Dokládají to data z platformy Nesnězeno, která je průkopníkem v anti food-waste řešení v České republice.

Plýtvání jako celosvětový problém
Food-waste problém se netýká jen vyspělých zemí, ale je celosvětový a nezaostává v něm ani Česká republika. Dle dat Ministerstva životního prostředí každý Čech ročně vyhodí 91 kg potravin a za celou ČR jde o 1,9 milionu tun ročně. Jídlo vyhazuje 75 % českých domácností, přičemž potravinový odpad tvoří jednu třetinu veškerého odpadu v domácnostech. Do boje proti plýtvání tak vyrážejí anti food-waste platformy, které hledají efektivní cesty, jak zachránit co nejvíc vyprodukovaných potravin.

Anti food-waste program Nesnězeno jako hlavní hybatel změny
Platforma Nesnězeno vznikla v ČR v roce 2018, kdy ji prostřednictvím FB skupiny založil Jakub Henni. Původní iniciativa se zaměřila na záchranu jídla z restaurací, supermarketů, pekáren a dalších obchodů s jídlem v celé ČR, které by se jinak vyhodilo. V roce 2019 byla založena mobilní aplikace jako platforma jak pro koncové uživatele, tak i pro podniky a obchodníky, které zvýhodněné balíčky s potravinami a jídlem na platformě nabízejí. Právě data z platformy Nesnězeno potvrzují, že Čechům téma plýtvání jídlem není lhostejné a postupně hledají řešení, jak tomuto negativnímu trendu předcházet.

Češi se postupně učí neplýtvat a zachraňovat nesnězené jídlo
Z dat anti food-waste platformy Nesnězeno vyplývá, že Češi již zachránili v ČR přes 650 tun potravin v celkové hodnotě bezmála 52 milionů Kč (v rámci 500 tisíc balíčků potravin). Čtvrtinu prodaných balíčků na platformě Nesnězeno tvoří jídla z restaurací, 18 % pekárny, 27 % obchody s jídlem, 20 % kavárny a 7 % pak cukrárny. Ze 72 % se na plaftormě nabízejí zpracované potraviny. V 54 % dodávají balíčky jednotliví podnikatelé a podniky, 46 % pak pochází z řetězců. Mezi nejaktivnější česká zapojená města patří Praha, Brno a Plzeň, pětici pak uzavírá Ostrava a Olomouc.

Aplikaci Nesnězeno, která se v roce 2022 spojila s maďarským Munch, používá již přes 2 miliony uživatelů v Česku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku, kde celkem zachránili 2,5 milionu balíčků potravin, které by se jinak vyhodily. Platforma již čítá nabídky od více jak 3 500 partnerů.

„To, že Češi vyhodí 1,9 milionu tun potravin ročně, je bohužel smutný fenomén, který je navíc podpořen tím, že objem vyhozeného jídla nijak zásadně neklesá. Když jsme Nesnězeno v roce 2018 zakládali, byla situace obdobná. I proto jsme se rozhodli s tím něco udělat, přimět lidi se nad plýtváním zamyslet a dát jim možnost mu předcházet. Jsme rádi, že tuto filozofii sdílí i naši partneři na platformě. Společně se chceme zaměřit na osvětu a do pěti let bychom se chtěli zasadit o to, aby křivka plýtvání začala klesat. Víme, že lidé se o tuto problematiku stále více zajímají, jen často neví, jak začít, což se snažíme s naší platformou změnit. Je před námi velký kus práce, ale věřím, že se nám podaří, aby lidé brali omezení plýtvání s potravinami jako samozřejmost”, uvádí Jakub Henni, CEO Nesnězeno.

Počet zapojených společností a značek roste
K anti food-waste platforfmě se v Česku připojuje stále více značek včetně obchodních či kavárenských řetězců. V rámci partnerství s Penny Česká republika nabízí zlevněné jídlo na Nesnězeno už 200 prodejen v ČR. Ve spolupráci se Starbucks pak během čtyř let platforma zachránila už 35 000 balíčků s neprodaným jídlem. Do programu se zapojil i hotel Hilton, pekařství Paul, La Donuteria, Minit, Forky's, Trdlokafe, Cukrářství Martinák nebo Goodlok a mnoho dalších.

Projekty v ČR, které bojují proti zbytečnému plýtvání
Kromě platformy Nesnězeno bojují proti plýtvání také další anti food-waste programy. Zachraň jídlo se zaměřuje na praktické informace a recepty pro spotřebitele a usiluje i o systémové změny a řešení. Projekt Smart Food učí děti, jak správně zacházet s potravinami. Cílem je odnaučit děti plýtvat potravinami a zlepšit jejich vědomosti, jak můžou rozumně a přátelsky ke zdrojům nakládat s potravinami. Český systém vratných obalů na jídlo Rekrabičky umožňuje zabalit jídlo a pití z restaurací, kantýn a kaváren do vratného a znovupoužitelného obalu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3