Projekt Začni správně pomáhá s integrací mladých lidí z dětských domovů do reálného života. Nedávno se do něj v Česku zapojil i globální řetězec Marriott. „Je hezké vidět, že tito mladí lidé mají velký zájem ve svém budoucím životě uspět a dokázat světu, že na to mají. Jsou hodně ambiciózní,“ říká Martin Žídek, general manager Courtyard by Marriott Prague City (na snímku).
Jak může zaměstnávání mladých lidí z dětských domovů prospět firmám, a jací jsou zaměstnanci mladí lidé, kteří prošli dětským domovem?
Foto: Courtyard by Marriott Prague City
V čem, vidíte hlavní benefity zaměstnávání mladých lidí z dětských domovů?
Každý z nás by měl dostat příležitost k lepšímu životu. Naší snahou je podporovat mladé lidi, kteří namají jednoduchou situaci v životě a ukázat jim možnost dalšího vzdělávání a kariérního postupu. Do našich hotelů stále hledáme mladé a nadějné talenty a věříme, že mnoho z nich můžeme do oblasti cestovního ruchu přivést právě z dětských domovů či z opatrovnických rodin.
Proč jste se zapojili do projektu Začni správně?
Do projektu Začni správně se náš hotel zapojil poměrně nedávno. Naše očekávání je, že mladí lidé, kteří s námi navážou spolupráci, u společnosti dlouhodobě zůstanou a vybudují si skvělou kariéru a díky tomu budou motivací pro ostatní mladé lidi z dětských domovů.
Na jakých pozicích mladí lidé z dětských domovů působí?
V tuto chvíli máme jednoho kolegu na pozici číšníka. Rádi ale uvítáme více kolegů v ostatních odděleních, např. v kuchyni, recepci nebo mezi pokojskými.
Čím je motivujete k práci? A odlišuje se motivace od běžných zaměstnanců?
Naše zkušenost je, že mladí lidé, kteří nemají pracovní zkušenosti (nemluvíme jen o mladých z dětských domovů), potřebují více času na zaučení, větší flexibilitu s pracovní dobou a větší péči zkušených zaměstnanců. Je třeba naučit je základním pracovním návykům a rovněž odpovědnosti k práci, kterou vykonávají. Věříme, že motivací pro všechny naše zaměstnance bez rozdílu, je práce v příjemném prostředí, v týmu skvělých spolupracovníků a v široké nabídce zaměstnaneckých výhod, které našim zaměstnancům nabízíme. Největší motivací pro mladé lidi u nás ale je, a vždy byla možnost kariérního růstu, získávání zkušeností na různých odděleních, a hlavně možnost přesunu do dalšího hotelu ať již v ČR nebo v zahraničí. Společnost Marriott je známá svou malou fluktuací zaměstnanců a pravidelně se umísťuje mezi nejlepší zaměstnavatele doma i ve světě. Je docela běžné potkat v našich hotelech kolegy, kteří jsou u společnosti třeba 25 let a během této doby vystřídali mnoho různých pozic i hotelů.
Je něco, co vás v zaměstnávání mladých lidí z DD vyloženě překvapilo?
Je hezké vidět, že tito mladí lidé mají velký zájem ve svém budoucím životě uspět a dokázat světu, že na to mají. Často chtějí být lepší než jejich vrstevníci či příslušníci rodin, ze kterých pochází. Jsou ambiciózní a vděční za možnost naučit se nové věci, poznat nové lidi a váží si toho, jak je náš kolektiv dokáže přijmout.
Jaké máte v této oblasti plány pro letošek?
Věřím, že naše spolupráce bude dlouhodobá a že navýšíme počet mladých lidí, kteří pro nás budou pracovat. Společnost Marriott provozuje v Česku 7 hotelů a budeme rádi, pokud se spolupráce rozšíří na všechny tyto hotely. Jednání o spolupráci již probíhají i v Plzni a Brně, kde máme také hotely.
Co byste poradil firmám, které se rozhodnou zaměstnávat mladé lidi z dětských domovů? Na co by se měly soustředit?
V našem případě se soustředíme především na představení a vysvětlení našich očekávání, kvalitní zaškolení a na průběžnou zpětnou vazbu, kterou zaměstnancům poskytují jejich nadřízení. V rámci společných aktivit pro zaměstnance se snažíme maximálně upevnit týmovou spolupráci, bez které nemůžeme očekávat úspěch.
Hotelový řetězec Marriott má dlouhodobě silnou CSR strategii. Jaké jsou její hlavní pilíře?
Vzhledem k velikosti naší společnosti máme globální odpovědnost a jedinečnou příležitost být silou, která má možnost konat dobro pro ostatní. Díky našemu programu Serve 360 vytváříme pozitivní a trvalý sociální dopad všude tam, kde jsou naše hotely. Věříme, že vytváříme komunity, kde jsou lepší místa k životu, práci i zábavě. Pilíře naší CSR strategie jsou: NURTURE our world – Měníme svět k lepšímu, SUSTAIN responsible operations – Staráme se o životní prostředí, EMPOWER through opportunity – rovnocenné příležitosti všem, WELCOME all and advance human rights – propagujeme a chráníme lidská práva v našem odvětví i mimo něj.
Vlasta Holéciová