Tlak na balíkové dopravce stoupá. Již během prvních adventních dní má většina z nich vyčerpáno 90 až 100 % svých kapacit.
Podle společnosti Zaslat.cz, online vyhledávače balíkových dopravců, jež sdružuje šest z nich, proto většina zavádí opatření, která jim pomůžou udržet požadovanou kvalitu služeb. Zaslat.cz v prosinci očekává nárůst poptávky až o 25 %.
Dopravní společnosti letos čelí výzvě, jaká tu ještě nebyla: „Během listopadu se počet našich zásilek meziročně zvedl o 107 %. Je jasné, že v prosinci zájem ještě poroste. Někteří naši partneři tak již nyní začali omezovat své služby, aby tento nápor zvládli,“ uvádí Miroslav Michalko, šéf společnosti Zaslat.cz. Podle něj se přeprava zpožďuje především na třídících linkách a depech - ty sice fungují automatizovaně, denně ale zvládnou přetřídit jen omezený počet zásilek: „I když je to v řádu desetitisíců, aktuálně to jednoduše nestačí.”
Denní limity či sezónní příplatek
Zaslat.cz nabízí možnost volby z více dopravců na jednom místě. Společnost spolupracuje s partnery GLS, DPD, TOPTRANS, UPS, FedEx a TNT. Poslední čtyři jmenovaní fungují zatím bez omezení. Další dvě společnosti zavedly omezení služeb už od začátku prosince. Někteří partneři například přestali vyzvedávat balíčky na adrese, zásilky je tak nutné odnést na sběrné místo. Další z partnerů zavedl sezónní příplatek nebo limit na denní počet zásilek. “Jde o velmi výrazné omezení, přesto všichni dělají maximum pro to, aby se jim podařilo udržet odpovídající kvalitu služeb v tomto neobvyklém čase,“ doplňuje Michalko.
Historicky nejvyšší objemy zásilek
Letošní předvánoční sezona se prolíná se stále ještě vysokým zájmem o balíkovou přepravu souvisejícím s omezením kvůli pandemii. Dopravci zaznamenávají rekordní počty zásilek v přepravě od začátku října. “Opakuje se situace z jara, tentokrát se ale prolíná s Vánoci. Objemy zásilek jsou historicky nejvyšší vůbec, nic takového balíková přeprava ještě nezažila. Zároveň se teď každý večer všichni dopravci modlí, aby sněhová nadílka dorazila až po svátcích. Sníh a mráz by totiž mohly v některých oblastech svoz a doručování zásilek ještě výrazně zkomplikovat,” říká Michalko.
(tz)